برگزاری رزمایش پدافند شیمیایی حضرت زهرا (س) در کاشان

عملیات رزمایش پدافند شیمیایی حضرت زهرا (س) با حضور اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور، منصورشیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، فرماندار ویژه کاشان، شهردار و دیگر رؤسای ادارات در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات رزمایش پدافند شیمیایی حضرت زهرا سلام الله علیها با رمز «فاطمه زهرا (س)» روز یکشنبه ساعت ۹:۱۰ صبح با آتش گرفتن فرضی یک شرکت شیمیایی در شهرک صنعتی امیرکبیر آغاز شد.

در این عملیات که با فرماندهی شهرداری کاشان انجام شد تمام تیم‌های آتش نشان و کارگروه‌های ۱۱ گانه بلافاصله در صحنه حاضر شدند.

کارگروه‌های رصد و پایش، هواشناسی، ارتباطات و اطلاع رسانی به فرمان شهردار در صحنه حاضر شده و گزارش لحظه‌ای از عملیات را مخابره کردند.

این عملیات که به‌واسطه آمادگی کامل تیم‌های شرکت‌کننده در مهار آتش و اجرای تمام اقدامات رصد و پایش حمل اجساد و مصدومین با موفقیت انجام شد، در ساعت ۱۰:۱۵ به فرمان شهردار کاشان پایان یافته و رؤسای کارگروه‌ها یک به یک به ارائه گزارش تیم پرداختند.

سابقه وقوع ۳۷ مخاطره طبیعی و غیرطبیعی در کاشان

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در رزمایش پدافند شیمیایی حضرت فاطمه زهرا (س) با گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله بم، گام‌های بلند برداشته شده بعد از این حادثه تلخ در خصوص ایمن‌سازی و پیشگیری از حوادث ناگوار را یادآور شد و افزود: قوانین و آئین‌نامه‌های جدیدی در زمینه کاهش بلایای طبیعی تصویب شده و پدافند غیرعامل به عنوان حوزه اثرگذار مدنظر قرار گرفته است.

وی، قوانین مدیریت بحران در سال‌های اخیر را دارای تفاوت جدی با گذشته دانست و گفت: فصل ممیزه قوانین جدید با گذشته مشخص بودن شرح وظایف دستگاه‌ها با جزئیات است به‌گونه‌ای که هر دستگاه در حین وقوع بلایای طبیعی، مسئولیت خود را به درستی می‌داند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، شناسایی مخاطرات را گام نخست برای مدیریت بحران قلمداد و تصریح کرد: بعد از این مرحله، نوبت به بررسی ضریب آسیب پذیری در برابر هر یک از این حوادث است به این معنا که هر مدیر ضمن شناخت مخاطرات موجود، از میزان آسیب‌پذیری منطقه تحت مسئولیت خود در برابر وقوع احتمالی این مخاطرات آگاه باشد.

شیشه‌فروش تعیین استراتژی مواجهه بر اساس اسناد بالادستی و نیز تدوین برنامه‌های مستمر برای ارتقای ایمنی و قابلیت مواجهه با مخاطرات را گام‌های بعدی در زمینه مدیریت بحران برشمرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با اشاره به احتمال وقوع ۵۳ مخاطره طبیعی و غیرطبیعی در کشور و ۴۲ مخاطره در استان گفت: از این میان کاشان تاکنون ۳۷ نوع این مخاطرات را تجربه کرده و احتمال وقوع آن در این منطقه وجود دارد.

لزوم تسریع در انجام مطالعات پدافند غیرعامل کاشان

اسدالله کریمی، معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور در این رزمایش، با اشاره به تنوع تهدیدات غیرطبیعی و ایجاد شده توسط انسان تصریح کرد: این تهدیدات چه عمدی و چه غیرعمدی باشد، از تغییرات زیاد و تنوع بالایی برخوردار بوده و همین موضوع مقابله با آنان را سخت و پیچیده می‌کند.

وی با بیان اینکه تهدیدات غیرطبیعی از مرزها وارد شهرها شده‌اند، خاطرنشان کرد: هدف عمده این تهدیدات، تضعیف و نابودی زیرساخت‌ها و تأثیر بر افکار عمومی جامعه است.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور، یکی از وظایف اصلی این سازمان را صیانت از مردم و حفاظت از دارایی‌ها و زیرساخت‌ها دانست و اضافه کرد: مهم‌ترین سرمایه هر شهر مردم هستند و همراه با آن دارایی‌های کالبدی، سایبری و معنوی نیز حائز اهمیت است که باید از آنان محافظت شود.

کریمی تغییر فاز تهدیدات غیرطبیعی از سخت و نظامی به مردم‌محور را یادآور شد و اظهار کرد: در این گونه تهدیدات، هدف اصلی اذهان مردم است که با ترکیب با جنگ‌های رسانه‌ای و فرهنگی، همان اهداف جنگ نظامی را با هزینه حداقلی و تلفات کمتر برای مهاجم فراهم می‌کند.

وی یکی از وظایف مسئولان و مدیران شهری را شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیر دانست و گفت: مسئولان باید بعد از شناسایی نقاط ضعف و آسیب، با تدوین برنامه‌ای کارآمد به رفع آن بپردازند.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به انجام فرآیند مطالعات پدافند غیرعامل در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، ضرورت انجام مطالعات در کاشان را متذکر شد و بر لزوم انجام هرچه سریع‌تر این مطالعات به منظور شناسایی چالش‌ها و ضعف‌ها و همچنین راهکارهای تقویت آن تأکید کرد.

کد خبر 544426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.