در بازدید اعضای شورای شهر از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان چه گذشت؟

جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان امروز شنبه _چهارم دی ماه_ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد و در حاشیه این جلسه اعضای شورای شهر از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از اهداف و برنامه‌های کلان استان که در شورا به عنوان اهداف کلان دنبال می‌شود و در مجمع نمایندگان استان، شهرستان اصفهان با استاندار اصفهان و در محافل ملی مطرح کردیم، اصفهان دیگر محلی برای فعالیت صنایع آب‌بر و آلاینده نخواهد بود و باید به سمتی پیش برویم که هر کدام که امکان انتقال و جابجایی دارند، از حداقل شعاع مؤثر اصفهان دور و به مکان دیگری منتقل شوند.

وی با بیان اینکه اصفهان کانون نخبگانی از حوزه علم، فناوری، صنعت و اقتصاد است که اگر بستر فعالیت آن‌ها در شهر و استان فراهم نباشد، مجبور به مهاجرت هستند، ادامه داد: ایده‌ای از قبل مطرح شده و سرلوحه کارها قرار گرفته مبنی بر اینکه اصفهان ظرفیت آن را دارد که قطب شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: شرکت‌ها و صنایعی که غیر آلاینده، غیر آب‌بر هستند و تولیداتی با ارزش‌افزوده بالا دارند می‌توانند در زمینه تولیدات با ارزش افزوده بالا و غیرآلاینده و آب بر در اصفهان فعال شوند که در این راستا شهرک علمی و تحقیقاتی می‌تواند در زمینه بسترسازی و متقاعدسازی ارگان‌های ملی برای فعال شدن این صنایع مؤثر باشد و شورای شهر نیز می‌تواند برای تحقق ایده راه‌اندازی کارخانه فناوری تلاش کند.

وی با بیان اینکه شورای شهر در زمینه اقداماتی برای ارتقای شرکت‌های دانش بنیان و بسترسازی برای رشد و توسعه آنها آماده همکاری است، ادامه داد: اقداماتی که می‌توان به نفع شرکت‌های دانش بنیان انجام داد، شامل استفاده از ضمانت‌نامه صندوق فناوری یا ضمانت نامه شهرک (در بخشی که موانع قانونی دارد) است و می‌توانیم در تفاهم نامه تکمیلی مورد توجه قرار دهیم.

نورصالحی گفت: می‌توانیم به عنوان تسهیل‌گر به ترویج رشته کسب و کار در استان و شهرمان کمک کنیم؛ البته روزهای جمعه اول هر ماه جلساتی با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار و با آنها در ارتباط و تعامل هستیم تا از ظرفیت نمایندگان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان باید تلاش بیشتری انجام داد، گفت: در شهرداری می‌توان میز تکنولوژی و فناوری‌های نوین را راه‌اندازی کرد زیرا شهرک علمی و تحقیقاتی نقش مدیریت کلان برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان دارد از این رو باید موانع را پشت سر گذاشت و مجدانه تلاش کرد.

تلاش برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت چهارم دی‌ماه سالروز عملیات کربلای ۴، اظهار کرد: تاریخ کشور، نظام و انقلاب به عملیات کربلای ۴ و ۵ گره خورده است.

وی با اشاره به اهمیت کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: اهمیت کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار برای اعضا شورا به نحوی بوده که تعداد قابل توجهی از اعضای شورای ششم در این کمیسیون عضویت دارند.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مسئله آب، توجه به زاینده‌رود و زنده کردن آن و مسائلی از این قبیل، از اولویت‌های ویژه این کمیسیون به شمار می‌رود که جلسات آن به صورت منظم هر هفته برگزار می‌شود.

وی گفت: اهیمت تشکیل جلسه کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به جهت اهمیت موضوع علم، تحقیق و دانش، حضور عالمان در این مکان است؛ امروز در مکانی حضور داریم که مجموعه‌ای از علم در آن جمع شده و متوقع هستیم برای مسائل کلان اصفهان مطالعاتی انجام شود.

نادرالاصلی با بیان اینکه در حال حاضر نخستین مسئله اصلی اصفهان موضوع آب است، تصریح کرد: از وضعیت امروز اصفهان و منابع اصلی آب همه آگاه هستیم بنابراین باید بیندیشیم که چه اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: باید بیندیشیم از چه فرصت‌ها و تکنولوژی‌هایی استفاده کنیم تا زاینده‌رود زنده شود، البته نوع نگاه ما به مصارف باید تغییر کند چرا که این منابع در حال هدر رفتن است و نتوانستیم تغییر الگوی کشت و نگاه کشاورزان را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سعی کردیم برای حل مشکلات از عناصر دانشگاهی و مجموعه فنی و اجرایی و دانشگاهی استفاده کرده و از فرصت‌ها حداکثر استفاده را ببریم.

در بازدید اعضای شورای شهر از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان چه گذشت؟

شرکت‌های دانش‌بنیان به شهرداری مشورت دهند

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: باید به سمت حوزه علم و فناوری حرکت کرده و فرهنگ مشارکت‌جویی را یک مرحله بالاتر از مشارکت‌پذیری در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان هوش مالی، فنی و اقتصادی دارند و به خوبی و می‌دانند که مشتری کسب و کار آنها در شهرداری کدام نقطه از مجموعه است و اگر سابقه فعالیت با بخشی از شهرداری داشته‌اند، باید مروری بر سوابق کاری و اجرایی خود داشته باشند تا اگر قرار است تسهیل‌گری انجام دهیم، از این مسیر پیش رویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه درد شهرداری بروکراسی اداری است، گفت: متأسفانه تسهیل‌گری های ما مشکل دارد، اسکن کامل نیازهای فناوری را نیز در اختیار نداریم.

وی تاکید کرد: ما در هر نقطه‌ای از شهر و کشور که وظیفه‌ای بر عهده داریم، مسئول هستیم و باید شرکت‌های دانش‌بنیان با در نظر گرفتن ملاحظات قانونی، به ما مشورت دهند تا متهم به رانت، فساد نشویم.

نباتی‌نژاد تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تسهیل‌گر است و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند برای تبادل اطلاعات به اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان مراجعه کنند.

تصویب سند راهبردهای شورای شهر برای بودجه ۱۴۰۱

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه از تصویب سند راهبردهای شورای شهر برای بودجه ۱۴۰۱ شهرداری و سازمان‌ها خبر داد و گفت: مهمترین تأکیدات شورای ششم درباره بودجه ۱۴۰۱ در قالب یک سند ۵۴ توصیه با ۲۴ بند شاخص محور به شهردار اصفهان ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: هفت مورد از ۵۴ مورد سند راهبردهای شورای شهر به مجموعه‌های دانش‌بنیان و به حوزه‌های داده‌محور، نظارتی و محیط زیستی مربوط می‌شود که به شهرداری ارسال و تکلیف شده که شهرداری در این حوزه‌ها رویکردهای نوین اتخاذ کنند.

سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: از ۲۴ شاخص سند راهبردهای شورای شهر، پنج مورد به صورت غیر مستقیم و دو مورد به صورت مستقیم به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره دارد که تمامی این موارد به عنوان مصوب شده در سایت شورا قابل مشاهده است.

شهرک علمی و تحقیقاتی خود را در شهر معرفی کند

در ادامه سید امیر سامع، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تنها راه باقی‌مانده برای استان، استفاده از خدمات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان است تا تهدیدها به فرصت تبدیل شود.

وی افزود: اگر بخواهیم در حوزه انرژی اقدامی انجام دهیم، با توجه به وضعیت کنونی آب باید به جای ساخت نیروگاه، به سمت انرژی خورشیدی پیش برویم؛ شهرداری مجبور است محصول خدمات را خریداری کند زیرا یک ارگان تحقیقاتی نیست، البته واحد مطالعات کاربردی دارد و در معاونت پژوهشی از پروژه‌های تحقیقاتی حمایت می‌کند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی باید خود را در شهر معرفی کند تا همه از ظرفیت‌های آن آگاه شوند، در این راستا پیشنهاد این است که فضایی در شهر به عنوان بوستان فناوری احداث شود.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های سازگار با محیط زیست در این دوره مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان باید بیشتر خود را در شهر معرفی کند تا اقشار مختلف شهروندان، صنعتگران و فعالان صنعت ساخت و ساز از زیرساخت‌ها و امکانات آن آگاه شوند، البته مدیریت شهری در این راستا آماده همکاری است.

کد خبر 544329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.