مطالبه‌گران پیگیر پرداخت عوارض صنایع آلاینده به مدیریت شهری باشند

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک به اظهارات اخیر مدیرکل سابق امور مالیاتی استان مرکزی واکنش نشان داد و گفت: مطالبه‌گران باید پیگیر باشند که همه صنایع آلاینده شهر، سهم خود را به مدیریت شهری پرداخت کنند و به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان قانع نباشند.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در روزهای گذشته مدیرکل سابق امور مالیاتی استان مرکزی در خصوص واریز مبلغی تحت عنوان عوارض آلایندگی به حساب شهرداری اراک سخنانی مطرح کرد که باعث شد عده‌ای در شرایطی که مردم هوای خوبی برای تنفس ندارند، انگشت مطالبه‌گری خود را به سمت مدیریت شهری نشانه بروند که با این پول چه کردید؛ در حالی که شورای ششم، خود مطالبه‌گر است.

وی افزود: مدیرکل سابق امور مالیاتی استان مرکزی گفته بود که «در هشت ماه نخست سال‌جاری ۶۱۷ میلیارد تومان عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به شهرداری اراک پرداخت شده و از این رقم ۲۱۰ میلیارد تومان فقط در آبان‌ماه امسال به حساب شهرداری اراک واریز شده است» که این خبر نیاز به توضیحات بیشتر دارد زیرا حدود نیمی از مبلغ ۶۱۷ میلیارد تومان مربوط به عوارض آلایندگی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه سهم عوارض آلایندگی صنایع اراک بسیار بیشتر از این مبالغ است که همین مبلغ نیز با فشار و پیگیری دریافت شده است، تصریح کرد: مطالبه‌گران باید پیگیر باشند که همه صنایع آلاینده شهر، سهم خود را به مدیریت شهری پرداخت کنند و به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان قانع نباشند.

وی با تاکید بر اینکه سهم واقعی و اسمی شهرداری‌ها از عوارض این منابع آلاینده هرگز پرداخت نشده، بلکه بر اساس مذاکره یا فشار در برخی ماه‌ها این سهم آن هم ناقص پرداخت شده است، گفت: واحدهای صنعتی زیادی در شهر اراک وجود دارد که پرداخت سهم آنها به شهرداری از محل عوارض آلایندگی نامشخص است که باید به صورت شفاف به اطلاع مردم رسانده شود.

خسروانی ادامه داد: از اداره کل محیط زیست و اداره کل امور مالیاتی انتظار می‌رود لیست صنایع آلاینده را منتشر و میزان واریزی عوارض آلایندگی آنها در سال‌های گذشته را برای مردم به صورت شفاف اعلام کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری ملزم است عوارض آلایندگی را در حوزه‌های زیست محیطی و کاهش آلودگی هزینه کند، تصریح کرد: انتظار می‌رود شهرداری لیست خدمات ارائه شده به شهروندان در حوزه‌های ترافیکی، فضای سبز شهری، پسماند، حمل و نقل عمومی و سایر خدمات را در رسانه‌ها منتشر کند تا مردم بدانند که شهرداری این عوارض را در کجا خرج کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: هرچه مسئولان و ارگان‌ها شفاف عمل کنند، اعتماد عمومی نیز افزایش پیدا می‌کند به طور جدی برای رفع مسائل و مشکلات شهر به اعتماد عمومی نیازمندیم.

وی ادامه داد: از کارشناسان و صاحب‌نظران می‌خواهیم پیشنهادات خود را در این باره مطرح کنند که اگر به جای اعضای شورای اسلامی شهر بودند با این مبلغ چه پروژه یا اقدامی را در راستای کاهش آلودگی هوای اراک تعریف می‌کردند.

کد خبر 544152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.