۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
کاهش شدید عمق تالاب انزلی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده است.

به گزارش ایمنا، احمد لاهیجان زاده در نشست بررسی وضعیت تالاب‌های گیلان، با بیان اینکه هر اتفاقی که در دریای خزر می‌افتد بر اکوسیستم تالاب انزلی بی تأثیر نیست، اظهار کرد: به دلیل تغییر اقلیم دریای خزر با پس روی آب مواجه است و با افزایش دما و تبخیر آب این روند کاهشی تا ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با کاهش مساحت دریاچه خزر فاجعه‌ای در تنوع زیستی این دریا اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر در حوزه بندرانزلی به سمت کشور آذربایجان پس روی آب خزر کاملاً مشهود است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌های ساحلی شمال ایران در خطرهای مختلف زیست محیطی هستند، خاطرنشان کرد: تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده است.

لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه اگر روند رسوب گذاری‌ها به همین منوال ادامه یابد تا سال ۱۴۱۵ بخش‌هایی از تالاب انزلی خشک خواهد شد، تاکید کرد: یک شرکت لایه روب بزرگ در کشور اعلام آمادگی برای لایه‌روبی تالاب انزلی را دارد و پیشنهاد می‌شود مسئولین استان با مدیرعامل این شرکت جلسه بگذارند.

وی در خصوص وضعیت سنبل آبی در تالاب انزلی، تصریح کرد: مبارزه بیولوژیک قطعاً اساس کار برای نابودی این گیاه مزاحم است اما فعلاً ناچاریم از مبارزات مکانیکی استفاده کنیم و هر کجا که عمق تالاب را از دست دادیم، گسترش این گونه مهاجم نیز بیشتر شده است و با عمق دار شدن تالاب انزلی سنبل آبی از بین خواهد رفت.

منبع: ایسنا

کد خبر 544000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.