موافقت با پرداخت وام از محل منابع بازپرداختی تسهیلات اشتغال روستایی

در نشست شورای هماهنگی موسسات عامل با محور قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، مدیران چهار مؤسسه عامل، موافقت خود را با پرداخت تسهیلات از محل منابع بازپرداختی وام اشتغال روستایی اعلام کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای هماهنگی مؤسسات عامل با محور قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

حجت الله عبدالملکی در این نشست، بند ۲ صورتجلسه دهمین نشست کارگروه ملی را مبنی بر پرداخت تسهیلات، موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از محل منابع بازپرداخت به طور دقیق بررسی کرد.

به گزارش ایمنا، قانون اشتغال روستاییان و عشایر سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هیأت وزیران نیز آئین‌نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد.

منابع اعتباری این قانون نیز یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل آن در اختیار این کارگروه ملی با اعضای مشخص قرار داده شد مؤسسه‌های عامل هم شامل چهار مؤسسه از جمله بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید است.

برای اولین بار در کشور، کمترین نرخ بهره تسهیلات برای مناطق روستایی که ۶ درصد است در نظر گرفته شد. در مناطق و روستاهای مرزی نیز این نرخ ۴ درصد است، سرمایه در گردش صرف نیز ۱۰ درصد نرخ بهره تسهیلات، حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۹ سال است که دو سال برای ساخت و ساز، یک سال تنفس و ۶ سال هم برای بازپرداخت تسهیلات است.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه، تقریباً ۲ هزار و ۹۴۸ طرح و از شهریور تا کنون نیز یک هزار و ۵۱۲ طرح مصوب شده است.

وضعیت طرح‌های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی به این صورت است که وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ درصد، وزارت صمت ۱۴ درصد و میراث فرهنگی نیز ۱۱ درصد طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و از نظر مبلغ نیز ۶۱ درصد به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده است.

بر اساس آمار ۸۷ درصد دیپلمه‌ها از این طرح‌ها استفاده کرده‌اند، مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌هایی چون نداشتن ضمانت و مهارت نتوانستند در این طرح‌ها مشارکت فعالی داشته باشند. به لحاظ جنسیت نیز ۶۶ درصد مردان و ۳۴ درصد زنان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

کد خبر 543863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.