صدرالحسینی: ایران، دلسوز واقعی مردم افغانستان است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی ها به دلیل اختلافات شدیدی که با طالبان در حوزه آینده افغانستان پیدا کردند، تعمداً به دنبال قفل کردن همه مسائل در این کشور هستند.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجلاس کشورهای اسلامی با محوریت افغانستان اظهار کرد: پس از تحولات حاکمیتی که در افغانستان به وجود آمد، ایران همه تلاش خودش را معطوف داشت تا مردم افغانستان در شرایط امنیت پایدار زندگی کنند. همچنین ایران در حوزه مسائل اقتصادی به دنبال کمک‌های بی‌طرفانه و بی منت به مردم افغانستان بود و پس از انفجارها در نقاط مختلف این کشور توسط داعش، بیشترین کمک‌های انسان دوستانه در مسائل پزشکی توسط ایران بود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران سعی دارد که یک حکومت فراگیر و همه جانبه با حضور همه اقوام مختلف در افغانستان به وجود آید، افزود: چندین دوره جلسه در داخل ایران برای این منظور با گروه‌های افغانستانی برگزار شد و در اجلاس اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به عنوان یکی از فعال‌ترین کشورها در حوزه افغانستان حضور داشت و طرح‌های خود را در موضوع انسانی و کمک به مردم این کشور در جهت امنیت پایدار، مسائل بهداشتی، درمانی و تشکیل یک صندوق بین‌المللی با محوریت جهان اسلام برای کمک‌های همه جانبه به مردم افغانستان را اعلام کرد تا یک‌بار دیگر علاقه‌مندی خود را برای ایجاد ثبات و امنیت برای مردم افغانستان مطرح کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، دلسوز واقعی افغانستان است، گفت: یکی از عواقب حضور بیست ساله آمریکایی‌ها در افغانستان تخریب همه زیر ساخت‌ها در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. آمریکایی‌ها در ایجاد ملت سازی در افغانستان موفق نبودند و در مسئله دولت سازی هم با شکست و بن‌بست روبه‌رو شدند. تولید مواد مخدر هم در این مدت ۵۰ برابر شد و شرایط تشکیل گروه‌ها و جریانات تروریستی مانند داعش از دستاوردهای حضور آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها شرایطی را برای افغانستان ایجاد کردند که کشورهای دیگر در شرایط کنونی نمی‌توانند تصمیمی قطعی برای حاکمیت در افغانستان اتخاذ کنند، ادامه داد: جرم اصلی که به پای آمریکا نوشته شده این است که مذاکرات مستقیم و مستمری را با طالبان در قطر، قبل از تشکیل حاکمیت جدید تا به امروز داشته‌اند، اما به دلیل اینکه منافعشان در کشور افغانستان تأمین نخواهد شد از کمک به ثبات سیاسی به افغانستان خودداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال قفل کردن همه مسائل در افغانستان هستند، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال حضور بیشتر در زوایا و جوانب مختلف افغانستان بوده و هستند ولی به دلیل اختلافات شدیدی که با طالبان در حوزه آینده افغانستان پیدا کردند، تعمداً به دنبال قفل کردن همه مسائل در افغانستان از جمله مهمترین موضوع فعلی این کشور یعنی مسئله اقتصادی هستند که این کار با بلوکه کردن اموال و دارایی مردم افغانستان اتفاق افتاده است. این واقعه تلخ در حقیقت چهره واقعی آمریکا در منطقه به خصوص موضوع حضور بیست ساله در افغانستان را به نمایش می‌گذارد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: عملکرد طالبان در چند ماه گذشته در حوزه تأمین امنیت عمومی افغانستان با توجه به وسعت و بزرگی جغرافیایی افغانستان و وجود گروه‌های تروریستی نیابتی از جانب آمریکا قابل قبول است، اما اینکه طالبان توانسته باشد همه مؤلفه‌های حاکمیت در افغانستان را ایجاد کند، تاکنون موفق نبوده و مهم این است که مردم افغانستان تصمیم گیرنده نهایی برای نوع حاکمیت خودشان در این کشور باشند.

کد خبر 543382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.