بنیاد شهید به کانون تفکر و نظام اندیشه‌ورزی نیاز دارد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: به کانون تفکر و نظام اندیشه‌ورزی نیاز داریم تا بر مبنای آن مأموریت‌ها و نیازهای جامعه ایثارگری را رصد کرده و متناسب با آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی تدوین کنیم.

به گزارش ایمنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست شورای معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران در دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر نقش «اندیشه» و «دانش» در رشد و توسعه کشور، اظهار کرد: جامعه و سازمانی که اندیشیدن در آن افول کند به قهقرا می‌رود. اگر به تاریخ تمدن ایران نگاه کنیم متوجه می‌شویم که فلات ایران همواره خشک بوده و مشکل کمبود آب وجود داشته اما هر نسل با علم و دانش عصر خود با این بحران به مقابله پرداخته و کشور به‌واسطه علم و اندیشه‌ورزی توانسته به موقعیت کنونی دست پیدا کند.

وی بر اتمام و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف در بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد و گفت: به کانون تفکر و نظام اندیشه‌ورزی نیاز داریم تا بر مبنای آن مأموریت‌ها و نیازهای جامعه هدف را رصد نموده و متناسب با آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی تدوین کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر ضرورت شناخت جامع از جامعه ایثارگری در ابعاد مختلف، خاطرنشان کرد: اگر این شناخت را هرچه جامع‌تر به دست بیاوریم راهکارها کاربردی‌تر می‌شوند. «نظارت فناورانه» بر فعالیت‌های سازمان هم دارای اهمیت بسزایی است تا با دیدگاه «نظارت راهبردی» عملکردها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: اینکه قوانین گذشته چه تأثیری بر فعالیت‌های امروز دارند، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند. مراکز پژوهشی در جهان محلی برای کسب درآمدند و گاهی سرمایه‌گذاری اولیه در این مراکز انجام می‌شود و بعدها چندین برابر این سرمایه بازمی‌گردد. بر همین اساس رویکردهای سازمان نیز باید تغییر کند و به سمت خودکفایی برود و در این حوزه دانشگاه شاهد را داریم که می‌توان از ظرفیت آن استفاده بهینه کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکری، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر نقش تفکر در پیشبرد جامعه، اظهار کرد: کاری که بدون دانایی انجام شود بی‌اثر است. اگر قرار است جامعه اندیشمند شود، اگر بدون دانایی باشد، تخریب آن از اثرش بیشتر است. اگر پژوهش انجام می‌شود باید تبیین شود و به‌ویژه میزان کارآمدی تحقیقات مشخص شود.

سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست گفت: باید عمیق‌تر مسائل را بررسی کنیم. ما همیشه به مسائل بنیاد نگاه معنوی داریم و در حال حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران نیازمند یک الگوی مناسب است تا بر اساس آن از ظرفیت عظیم فرهنگی جامعه ایثارگری استفاده کند.

در ادامه نشست شورای معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران دکتر جواد مینوئی فر سرپرست پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان و مجید مؤدی مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها و ارائه نتایج آخرین یافته‌های پژوهشی حوزه‌های تخصصی خود پرداختند.

منبع: ایرنا

کد خبر 543304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.