دریافتی شهرداری‌ از «عوارض آلایندگی» کجا هزینه می‌شود؟

آلودگی هوا معضل دیرینه‌ای است که بر آسمان کشور سایه افکنده و همه برنامه‌ها و پروژه‌های رفع این تهدید بزرگ زیست محیطی تاکنون ناکارآمد و بی‌اثر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلانشهر اراک به دلیل وجود منابع متعدد انتشار آلودگی هوا در اغلب روزهای سال با شرایط ناسالم روبه‌رو است و هم اکنون جزو هشت شهر آلوده کشور محسوب می‌شود؛ این در حالی است که صنایع آلاینده که مهمترین دلیل آلایندگی این کلانشهر به شمار می‌رود به گفته مدیران شهری به صورت کامل عوارض آلایندگی را پرداخت نمی‌کنند.

البته چندی پیش مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی خبر داد که در هشت ماه اول سال جاری ۶۱۷ میلیارد تومان عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به شهرداری اراک پرداخت شده و از این رقم ۲۱۰ میلیارد آن فقط در آبان‌ماه امسال به حساب شهرداری اراک واریز شده است.

به گفته عباس مزیکی تمام شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان در سال جاری تاکنون مجموعاً رقم ۱,۴۵۰ میلیارد تومان عوارض را دریافت کرده‌اند و عمده این مبالغ به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های اراک و شازند به ویژه شهرداری اراک اختصاص یافته است.

عوارض آلایندگی واحدهای صنعتی برای بهبود زیرساخت‌های شهر هزینه شود

در این باره سیاوش آقاخانی، کارشناس محیط زیست و از فعالان حوزه سمن‌های مردم نهاد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عوارض آلایندگی را می‌توان برای بهبود زیرساخت‌های شهر در حوزه‌های حمل و نقل عمومی، اجرای طرح‌های پیاده محور، توسعه فضای سبز و حتی آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت کاهش آلودگی هوا هزینه کرد.

وی ادامه می‌دهد: این عوارض در سال‌های گذشته به شهرداری‌های اراک و شازند اختصاص یافته است و متأسفانه نحوه هزینه کرد این اعتبارات به بدترین شکل ممکن انجام شده؛ وضعیت امروز شهر اراک با بیش از ۱۳۰ روز آلاینده نشان می‌دهد که سیاست‌ها در زمینه کنترل آلودگی هوای شهر که بخش عمده‌ای از آن با چگونگی تخصیص منابع ارتباط دارد، شکست خورده است.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان می‌کند: به تازگی شهردار جدید اراک و اعضای شورای اسلامی شهر نیز در این زمینه اظهاراتی داشته‌اند و از اجرایی نشدن تعهدات دولت در حوزه‌های مختلف چون بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، احداث زیرگذرها و روگذرهای شهری، توسعه فضای سبز و غیره گلایه‌مند بوده‌اند، اما این پرسش مطرح است که عوارض آلایندگی که در سال‌های گذشته و در شوراهای قبلی به مجموعه شهرداری پرداخت شده در چه زمینه‌هایی و چگونه هزینه شده است و اعتباراتی که به تازگی پرداخت شده چگونه هزینه خواهد شد، این مسئله باید به طور شفاف به مردم ارائه شود.

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری باید موارد مؤثر در آلودگی هوا شهر را شناسایی کرده و با اولویت‌بندی دست به اجرا بزند. این اعتبارات را می‌توان در زمینه‌هایی چون نگهداری شبکه پایش آلودگی شهر اراک و توسعه آن هزینه کرد چرا که در شهری چون تهران چنین اقدامی انجام شده است. علاوه بر آن باید در زمینه فضای سبز شهری اعتبارات ویژه‌ای اختصاص داده شود تا گونه‌های سازگار با اکوسیستم شهر اراک که اثرات مستقیمی در کاهش آلودگی هوا دارند در شهر کاشته شود.

این کارشناس شهری اضافه می‌کند: اجرای محدودیت‌های ترافیکی منطبق بر میزان آلودگی هوا با اولویت سیاست‌های پیاده محور، توسعه حمل و نقل عمومی شهر، راه‌اندازی شبکه بی. آر. تی و حتی سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی مترو در شهر اراک و هوشمندسازی ترافیک شهر نیز از دیگر مواردی است که باید در هزینه کرد عوارض آلایندگی صنایع در اولویت قرار بگیرند و انتظار داریم شورای اسلامی شهر به نمایندگی مردم در این زمینه نظارت جدی داشته باشد، سازمان‌های مردم نهاد نیز آمادگی همکاری با شورا را در این زمینه دارد.

وی اظهار می‌کند: سایر صنایع که عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده‌اند را هم نباید فراموش کرد، برای نمونه تیم داری مجموعه صنعتی اطراف اراک باعث نخواهد شد که مردم آلایندگی این واحدهای صنعتی را فراموش کنند؛ در این راستا مدیران شهری و استانی باید این مسئله را به جدیت پیگیری کنند.

صنایع آلاینده به طور کامل عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند

علیرضا کریمی، شهردار اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عوارض دریافتی از صنایع آلاینده در حوزه‌هایی چون توسعه فضای سبز، بهبود ترافیک شهر و جوان سازی پارک‌ها هزینه می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در این راستا با توجه به خشکسالی، یک از مواردی که باید در نظر داشت استفاده از گونه‌های سازگار با آب و هوا و شرایط جغرافیایی اراک است؛ در این زمینه باید مطالعاتی داشته باشیم تا در توسعه فضای سبز شهر در آینده گونه‌های گیاهی مناسب‌تری را مورد استفاده قرار دهیم.

شهردار اراک اظهار می‌کند: در زمینه حمل و نقل شهری نوسازی و خرید اتوبوس از اولویت‌های مدیریت شهری است که می‌توان با استفاده از عوارض آلایندگی آن را به انجام رساند، چرا که هزینه‌های اجرای برنامه‌های پیاده محور در شهر از دیگر منابع شهرداری تأمین شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: هزینه اجرای طرح‌های مختلف شهرداری برای کاهش آلودگی هوا بسیار بیشتر از مبلغی است که به عنوان عوارض آلایندگی دریافت شده، برای نمونه در ساخت تقاطع‌های غیر همسطح چندین قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا داشته‌ایم که تنها یکی از این قراردادها بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته در حالی که کل عوارض آلایندگی که از ابتدای سال تاکنون شهرداری دریافت کرده به ۳۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، این مبلغ بسیار ناچیز است و می‌توان گفت صنایع آلاینده به طور کامل عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند.

عوارض آلایندگی را برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه می‌کنیم

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در نظر داریم عوارض آلایندگی که از صنایع شهر دریافت می‌شود در راه توسعه حمل و نقل عمومی شهر هزینه کنیم.

وی اظهار می‌کند: اراک جز شهرهای آلوده کشور است که ناوگان حمل و نقل عمومی آن فرسوده شده و نزدیک ۱۵ سال است که این ناوگان بهسازی و نوسازی نشده است؛ از همین رو ما در تلاش هستیم از منابع مالی موجود در شهرداری اعتبار ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص دهیم.

کد خبر 543198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.