بازی بلاکچین دیسنترالند + آموزش، معرفی پلتفرم Decentraland  و ارز دیجیتال مانا LAND و MANA

دیسنترالند (Decentraland) یک دنیای واقعیت مجازی غیرمتمرکز و آنلاین است که بر بستر فناوری بلاکچین اجرا می‌شود. این پروژه روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و برای ساخت‌ و ساز و فروش اموال مجازی ایجاد شده است.

به گزارش ایمنا، در پروژه بازی دیسنترالند کاربران به توسعه و خرید قطعات زمین، آثار هنری و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) می‌پردازند. اعضا همچنین در سازمان غیر متمرکز این پلتفرم شرکت می‌کنند. بازی Decentraland به‌عنوان یک دائو، قدرت مشارکت در حاکمیت این پروژه را به جامعه خود می‌دهد. ارز دیجیتال محلی این دنیای مجازی مانا (MANA) نام دارد و تمام دارایی‌های داخل بازی، روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کنند.

بازی‌ها و دنیاهای مجازی بلاک چین

بازی‌های رایانه‌ای متمرکز هستند. همه چیز بازی شامل توسعه بازی، پوسته‌ها، تجهیزات و ارزهای مورد استفاده، محدود به خود بازی است. در نتیجه توسعه دهندگان بازی مالکیت همه چیز را در اختیار دارند و هیچ کس نمی‌تواند نسخه جایگزین بازی را ایجاد کند. بازی‌های رمزنگاری مدل موجود را تغییر دادند و به همه اجازه می‌دهند بخش کوچکی از بازی را در اختیار داشته باشند. تصور کنید برنامه‌هایی که خرید کرده‌اید کاملاً در اختیار دارید و یا می‌توانید خریدها و امتیازات خود را به یک بازی دیگر منتقل کنید. بازی‌های رمزنگاری همه چیز را ممکن می‌کنند و به دارایی‌های دیجیتال ارزش واقعی می‌بخشند.

بر خلاف بازی‌های سنتی، داریی‌های بازی‌های رمزنگاری در یک سرور متمرکز قرار ندارند. شما مالک مواردی هستید که برای بازی رمزنگاری خرید کرده‌اید، از جمله اسلحه و پوسته. به جای از دست دادن تمام دارایی‌های درون بازی در زمان توقف، می‌توانید آنها را با بازیکنان دیگر معامله کنید و آنها را بفروشید یا بخرید. در بازی‌های بلاک چینی بازیکنان و توسعه دهندگان هر دو در یک سو و جهت هستند. هیچکس نتیجه بازی را کنترل نمی‌کند و هر کسی می‌تواند کدهای مورد استفاده در اکثر بازی‌های بلاک چینی را آنالیز کند.

بازی بلاکچین دیسنترالند + آموزش، معرفی پلتفرم Decentraland  و ارز دیجیتال مانا LAND و MANA

پروژه دیسنترالند

این پروژه توسط دو متخصص بلاکچین طراحی و توسعه داده شده است. استابان اوردانو (Estaban Ordano) و اری میلیش (Ari Meilich) چندین سال صرف توسعه بلاکچین و قراردادهای هوشمندی کردند که دیسنترالند (Decentraland) را اجرا می‌کنند. آنها توانستند شبکه اصلی را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کنند و سپس هر دو به نقش مشاوره‌ای بازگشتند و به بنیاد دیسنترالند و سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) اجازه دادند تا دیسنترالند را پیش ببرند.

دیسنترالند

دیسنترالند بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند و برای حمایت از ایجاد، توسعه، میزبانی و فروش اموال مجازی ایجاد شده است. بازی‌هایی که این قابلیت را فراهم می‌کنند، کاربران را به یک جهان دیجیتال جذاب هدایت می‌کنند که در آن امکان خرید و فروش و ساخت هر آنچه که فکرش را بکنید برای آنها فراهم شده است.

دیسنترالند هم برای کاربران خود، امکان خریداری اموال مجازی را فراهم می‌کند. کاربران این بازی می‌توانند اموال خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار آنلاین و مجازی و منبعی برای کسب درآمد توسعه دهند. آنها می‌توانند ساختمان‌ها و جاذبه‌های مختلف را در زمین‌های مجازی خود ایجاد کنند و از طریق آنها به درآمد برسند. علاوه بر این، کاربران با فروش یک‌جای سازه‌های خود نیز به سودهای خوبی دست پیدا می‌کنند.

تاریخچه دیسنترالند

دیسنترالند به‌طور رسمی در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ (۱ اسفند ۹۸) برای استفاده عموم راه‌اندازی و اجرا شد. سازمان خودگردان غیرمتمرکز آن نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از راه‌اندازی پلتفرم، پیاده‌سازی شد.

با راه‌اندازی DAO، توسعه این جهان مجازی بدون نیاز به هیچ کنترل متمرکزی ادامه یافت. پلتفرم دیسنترالند در هنگام راه‌اندازی، دارای سه توکن بومی مختلف بود. توکن‌های پلتفرم دیسنترالند عبارت‌اند از: توکن مانا، توکن لند و توکن استیت (Estate). توکن مانا یک توکن ERC-۲۰ است و به‌عنوان واحد پول در دیسنترالند استفاده می‌شود؛ اما دو توکن لند و استیت توکن‌های استاندارد ERC-۷۲۱ هستند. استیت توکنی است که نشان‌دهنده مجموعه‌ای از لندهاست. استاندارد ERC-۷۲۱ به این معناست که هر دو توکن لند و استیت توکن‌های غیرمثلی (NFT) هستند.

به‌بیان ساده‌تر، این دو توکن دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که روی بلاک چین اتریوم ثبت شده‌اند و فقط مختص یک نفر است.

بازی بلاکچین دیسنترالند + آموزش، معرفی پلتفرم Decentraland  و ارز دیجیتال مانا LAND و MANA

ویژگی‌های دیسنترالند

آواتار (شخصیت مجازی)

وقتی وارد فضای دیسنترالند می‌شوید، یک نماد مجازی و قابل‌طراحی از کاراکتر خودتان ایجاد می‌کنید. در این بازی صدها لباس رایگان برای انتخاب وجود دارد. اگر مایل به استفاده از اقلام آماده نباشید، می‌توانید با پرداخت توکن مانا، کاراکتر منحصربه‌فرد خودتان را بسازید. هر آواتار دارای یک پاسپورت دیسنترالند است. این پاسپورت به کیف پول سازگار با اتریوم متصل می‌شود و تمام موجودی توکن مانا و موارد دیگر در آن ثبت می‌شوند.

سازنده‌ها

هنگامی که صاحب تعدادی زمین در پلتفرم دیسنترالند هستید، می‌توانید یک سازنده (Builder) شوید. سازنده‌ها می‌توانند منظره‌ها و محیط‌های خاصی را به زمین خود اضافه کنند. هیچ کدنویسی خاصی برای این کار لازم نیست. دیسنترالند دارای یک مجموعه بزرگ از منظره‌های از پیش ساخته‌شده است که می‌توان آنها را در هر زمین جای‌گذاری کرد. این موارد را افرادی خارج از تیم دیسنترالند توسعه داده‌اند و به آن اضافه کرده‌اند. به لطف فناوری منبع‌بازی که این پلتفرم ارائه داده است، امکان افزودن چنین ویژگی‌هایی برای افراد خارج از تیم توسعه نیز فراهم شده است.

بازار

اگر نمی‌توانید شخصاً آواتار و زمین‌های خود را توسعه دهید یا نمی‌خواهید از اقلام رایگان موجود استفاده کنید، نگران نباشید. همیشه می‌توانید برای خرید به بازار دیسنترالند بروید و از یک عینک آفتابی برای آواتار خود گرفته تا یک منطقه کامل را خریداری کنید.

معاملات زمین‌ها و مناطق دیسنترالند در بازار، از اولین مواردی بود که در هنگام توسعه این پلتفرم پیشنهاد شد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند برای خرید یک نام خاص یا خرید اقلام پوشیدنی مختلف به بازار بروند.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز

مدت کوتاهی پس از انتشار عمومی دیسنترالند، کنترل آن در قالب یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به کاربران واقعی واگذار شد. این امر ماهیت اقتصاد آزاد پلتفرم را تقویت می‌کند. DAO به کاربران اجازه می‌دهد تغییراتی را در جهت تقویت این فضای مجازی در شبکه اعمال کنند.

مهم‌ترین قراردادها و دارایی‌های هوشمند دیسنترالند در سازمان خودگردان غیرمتمرکز آن قرار دارند. این قراردادها شامل قرارداد LAND، قرارداد Estates، پوشیدنی‌ها، سرورهای محتوا و بازار هستند. علاوه بر این، بخش عمده‌ای از ذخایر توکن‌های مانا در این سازمان قرار دارند (۲۲۲ میلیون توکن که در طی ۱۰ سال واگذار می‌شوند)؛ که این باعث استقلال بیشتر پلتفرم می‌شود و مزایایی از جمله پاداش‌ها و تخفیفات را برای کاربران به همراه دارد.

بازی بلاکچین دیسنترالند + آموزش، معرفی پلتفرم Decentraland  و ارز دیجیتال مانا LAND و MANA

ارز دیجیتال LAND و MANA

مانا رمز ارز محلی دسنترالند است. این توکن نه تنها به عنوان یک ارز دیجیتال عمل می‌کند، بلکه برای هولدرهای آن قدرت رای‌دهی در DAO دیسنترالند را نیز به ارمغان می‌آورد. مانا یک رمز ارز ERC۲۰ است، بنابراین امکان ادغام ساده آن در پلتفرم‌های دیفای، صرافی‌های غیر متمرکز و دیگر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم وجود دارد. تعداد توکن‌های مانا به ۲,۱۹۴,۰۲۴,۷۲۷ واحد محدود و تا امروز ۳ آبان ۱۴۰۰، ۱.۸۲ میلیارد واحد آن در گردش است. ایده محدود کردن عرضه ارز دیجیتال MANA، جهت باارزش‌تر کردن آن در راستای رشد استفاده از پلتفرم بازی دسنترالند طراحی شده است.

برای شرکت در حاکمیت بازی دیسنترالند کاربران باید توکن‌های مانا خود را به رپد مانا (wMANA) تبدیل کرده و آن را در این سازمان مستقل غیرمتمرکز قفل کنند. هر رمز ارز wMANA، نماینده یک رأی در طرح‌های پیشنهادی حاکمیت است. شما می‌توانید در صرافی‌ها یا از طریق فروش آیتم‌های کالکتیبل در بازارچه دسنترالند ارز دیجیتال مانا کسب کنید. این دائو همچنین خزانه توکن MANA خود را دارد که برای تأمین بودجه عملیات و تصمیمات از آن استفاده می‌شود.

LAND یک توکن غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC۷۲۱ است که نماینده قطعات زمین تحت مالکیت بازیکنان در جامعه این پلتفرم است. این ارز دیجیتال نیز مشابه مانا، به‌عنوان بخشی از پروتکل حاکمیت بازی دسنترالند به هولدرهای خود قدرت رای‌دهی می‌دهد. با این وجود، رمز ارز LAND به قفل شدن در دائو بازی دسنترالند نیازی نداشته و هر واحد آن، دو هزار رأی برای هولدر خود فراهم می‌کند. بازیکنانی که قطعات زمین متعدد در بازی دیسنترالند دارند، می‌توانند آن‌ها را به یک توکن Estate واحد گره زده و قدرت رای‌دهی معادل قطعات زمین را در آن ادغام کنند.

برای شروع، به خرید قطعات زمین به نام LAND نیاز دارید. پس از خرید، امکان انجام هر چیزی مانند ساخت بازی‌ها، برنامه‌ها، سرویس‌های شرط‌بندی یا حتی صحنه‌های سه بعدی در آن‌ها وجود دارد. همچنین می‌توان به ساخت سرویس‌های مبتنی بر LAND در حوزه آموزش، توسعه حرفه‌ای، توریسم و دیگر امکانات پرداخت.

در رابطه با لندها نیز دسته‌بندی‌هایی با عنوان “District” یا «ناحیه» وجود دارد. دیستریکت‌ها در اصل جوامعی هستند که حول یک موضع خاص بنا شده‌اند. مثلاً، یک ناحیه فقط متعلق به علاقه‌مندان کریپتو به همراه برنامه‌ها و خدمات رمز ارزی است. می‌توان از طریق برنامه رای‌دهی بازی دیسنترالند به نام Agora، نسبت به مسائل ناحیه خود رأی دهید. مقدار LANDهای یک ناحیه خاص، معادل وزن رای‌دهی شما خواهد بود.

برای کسب LAND، کاربران ملزم به تبادل ارز دیجیتال مانا خود با این توکن هستند، که این امر خود باعث سوزانده شدن توکن‌های MANA و در نتیجه، کم‌یاب‌تر و باارزش‌تر شدن آن می‌شود.

بازی بلاکچین دیسنترالند + آموزش، معرفی پلتفرم Decentraland  و ارز دیجیتال مانا LAND و MANA

آیتم‌های دیجیتال کالکتیبل در دسنترالند

یکی دیگر از خصیصه‌های مهم دیسنترالند، دسته‌بندی کالکتیبل‌های آن است:

  • متداول (Common): آن دسته از کالکتیبل‌هایی که تعداد آن‌ها بالای ۱۰۰,۰۰۰ واحد است.
  • غیر متداول (Uncommon): آن دسته از کالکتیبل‌هایی که تعداد آن‌ها زیر ۱۰,۰۰۰ واحد است.
  • کم‌یاب (Rare): آن دسته از کالکتیبل‌هایی که تعداد آن‌ها زیر ۵۰۰۰ واحد است.
  • حماسی (Epic): آن دسته از کالکتیبل‌هایی که تعداد آن‌ها زیر ۱۰۰۰ واحد است.
  • افسانه‌ای (Legendary): آن دسته از کالکتیبل‌هایی که تعداد آن‌ها بالای زیر ۱۰۰ واحد است.
  • اسطوره‌ای (Mythical): آن دسته از کالکتیبل‌هایی که تعداد آن‌ها بالای زیر ۱۰۰ واحد است.
  • منحصربه‌فرد (Unique): کالکتیبل‌هایی که یک واحد خاص برای یک فرد خاص وجود دارد.

این دسته‌بندی به منظور تسهیل انتشار و عرضه کالکتیبل‌ها در بازارچه بازی دیسنترالند صورت گرفته است، در نتیجه پویایی بازار مثبتی برای کل جامعه آن ایجاد می‌کند.

اجرای بازی دسنترالند

بازی دیسنترالند مبتنی بر فناوری‌های وب مانند WebGl و Web۳ ساخته شده است و برای اجرای آن به یک مرورگر به‌روز مانند کروم، فایرفاکس، کرومیوم (Chromium)، بریو (Brave)، اپرا و اج (Edge) و همچنین کامپیوتری مجهز به سیستم عامل توانمند در استفاده از شتاب سخت‌افزاری جهت استفاده از این سیستم نیاز است.

مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اجرای بازی دسنترالند:

  • CPU (پردازنده): i۳ (نسل ۲ یا بالاتر) یا AMD معادل آن
  • حافظه RAM: حداقل ۴ گیگابایت (۸ گیگابایت توصیه شده)
  • مرورگر وب به‌روز: کروم، فایرفاکس، کرومیوم (Chromium)، بریو (Brave)، اپرا و اج (Edge)
  • گرافیک: NVIDIA Gt ۷۳۰ یا بهتر (AMD معادل یا بهتر)
  • سیستم عامل ویندوز به همرا درایورهای آپدیت‌شده (مک یا GNU / لینوکس به‌روزرسانی‌شده)
  • پشتیبانی Vulkan یا WebGL
  • کیف پول: متامسک (پیشنهادی)
  • اتصال اینترنت: با سرعت دانلود ۱۰ مگابایت (بالاتر بهتر است)

بازی بلاکچین دیسنترالند + آموزش، معرفی پلتفرم Decentraland  و ارز دیجیتال مانا LAND و MANA

کیف پول برای ذخیره MANA و LAND دیسنترالند

  • مای اتر والت (Myetherwallet):مای‌اتروالت، یک کیف پول تحت وب نیست و هیچ‌گاه کلید خصوصی شما را روی سرورهای اینترنتی ذخیره نمی‌کند. این سایت در واقع این امکان را فراهم می‌کند که کیف پول خود را ایجاد کرده و دوباره در خود این وب‌سایت یا در هر نرم‌افزار دیگری از آن استفاده کنید. مای‌اتروالت همچنین وب‌سایتی بی‌نظیر برای کار با بلاک چین اتریوم است که باعث می‌شود به‌جز سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اتریوم هم با این پلتفرم کار کنند.
  • متامسک (Metamask):متامسک یکی از کیف پول‌های رسمی و معتبر اتریوم است که به‌صورت افزونه روی مرورگرهای اینترنت (گوگل کروم و فایرفاکس) نصب می‌شود. علاوه بر ذخیره اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن، با متامسک امکان تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp‌ها) و قراردادهای هوشمند هم وجود دارد.
  • تراست والت (Trust wallet):تراست یک کیف پول غیرامانی است، به این معنی که کلیدهای خصوصی کیف پول در هیچ سروری ذخیره نمی‌شود. در تراست والت این کلیدها فقط در موبایل کاربر ذخیره می‌شوند و هیچ شخص دیگری به آن دسترسی ندارد.
  • کیف پول انجین (Enjin wallet):این کیف پول که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS توسعه داده شده است، کلیدهای خصوصی را روی خود دستگاه ذخیره می‌کند و به این ترتیب کنترل کامل دارایی در دست خود کاربر است. از نظر رابط کاربری هم انجین کیف پول مناسبی برای کاربران تازه‌کار است و همه کاربران خیلی راحت می‌توانند با کمترین دانش فنی از کیف پول انجین برای ذخیره اتریوم و توکن‌های مبتی بر آن بهره ببرند.

درباره دیسنترالند

دیسنترالند یک پروژه بسیار هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد در فضای بلاک چین است. بدون شک روند پیشرفت این پروژه، برای هر بازی واقعیت مجازی، سه‌بعدی یا شبیه‌ساز زندگی واقعی که در آینده ایجاد شود، تعیین‌کننده خواهد بود.

در عین حال، انتقاداتی هم نسبت به پلتفرم دیسنترالند وجود دارد که مهم‌ترین آنها، هزینه‌های بسیار بالای گس در این بازی است. خرید اقلام پوشیدنی راهی سرگرم‌کننده برای سفارشی‌سازی آواتار شماست؛ اما نه وقتی که مجبور باشید ۶۰ دلار کارمزد برای آن پرداخت کنید، علاوه بر کارمزد، قیمت خود اقلام پوشیدنی هم بسیار بالاست و باید به واقعیت نزدیک‌تر شود. همچنین اگر فعالیت‌های تعاملی بیشتری به دیسنترالند اضافه شوند، به جذابیت آن افزوده خواهد شد. در حال حاضر فضای دیسنترالند بسیار شبیه مکانی است که گردشگران به آنجا سر می‌زنند و برمی‌گردند؛ چراکه فعالیت‌هایی که می‌توان در آن انجام داد محدود است. از طرف دیگر، کاربران دیسنترالند ممکن است در این فضا احساس تنهایی کنند؛ چراکه می‌توان ساعت‌ها در دیسنترالند گشت‌وگذار کرد و هیچ آواتار دیگری ندید.

کد خبر 543027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.