آنچه در جلسه ۲۲ شورای شهر اصفهان گذشت

امروز _یکشنبه ۲۸ آذرماه_ بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور «مقتدایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای احقاق حقوق مردم و مطالبه گری حقوق آنها در سطح مدیریت عالی کشور باید گزارشی مبنی بر انجام این اقدامات به مردم اعلام کند.

وی با تاکید بر پرداخت حق و حقوق کامل کشاورزان، ادامه داد: در جلسه گذشته کمیسیون آب که با حضور تعدادی از کارشناسان و مدیران و معاون عمرانی استاندار تشکیل شد، سند راهبردی مربوطه که در دانشگاه صنعتی آماده شده بود، ارائه و درخواست توجه به این سند را مورد تاکید قرار گرفت، اما در این باره تاکنون جوابی دریافت نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مشکل آب اصفهان جدی است و باید تدابیر لازم برای رفع آن توسط مسئولان مربوطه اندیشیده و اجرایی شود و البته باید راهکارهایی برای دستیابی به آب داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حالی که محیط زیست با انتقال آب از جنوب اصفهان به دشت‌های کرمان و رفسنجان موافقت می‌کند و طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی آن انجام شده، ما همچنان ساکت مانده‌ایم.

نادرالاصلی با بیان اینکه سالانه دو میلیارد مترمکعب آب از جنوب اصفهان خارج می‌شود در حالی که باید حق مردم را از همین جا استیفا کرد، گفت: «محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به آن استان، ۵۰۰ میلیارد تومان برای مسئله آب یزد درخواست کرد و موافقت لازم را گرفت که موضوع نیز مصوب شد، اما این سوال مطرح است که آیا اگر قرار باشد رئیس جمهور به اصفهان سفر کند، طرح مشترکی برای رفع مشکل آب استان داریم؟

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در شهر، تاکید کرد: فولاد مبارکه در گذشته ظرفیتی برای اصفهان بود، اما اکنون به تهدید تبدیل شده به طوری که این صنعت علیرغم هزاران میلیارد سود خالص سالانه، برای اصفهان جز خسارت، آلایندگی، مهاجرت و تخریب زیرساخت‌ها آورده دیگری ندارد، اما وقتی صحبت از هزینه کرد درآمد و سود آن مطرح می‌شود، ارزش افزوده قطره چکانی را شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان رتبه نخست پرداخت مالیات و رتبه آخر دریافت عوارض را دارد، گفت: باید ورود جدی برای مطالبه‌گری داشته باشیم.

لزوم تخصیص اعتبار لازم برای متروی کلانشهرها در بودجه سال آینده کشور

عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: براساس شنیده‌ها در بودجه سال آینده ردیف اعتباری برای اوراق مشارکت اجرای مترو کلانشهرها در نظر گرفته نشده است در حالی که آلودگی هوا، یکی از مشکلات اساسی کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: باید سهم کلانشهرها به تناسب ضریب جمعیت و آلودگی هوای آنها از بشکه‌های نفت محاسبه شده و اعتبار لازم برای مترو در بودجه سال آینده اختصاص یابد. لازم است وزیر کشور مسئولیت این موضوع را در قبال کلانشهرها عهده‌دار شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه محروم‌ترین شهروندان کسانی هستند که هوای سالم برای نفس کشیدن نداشته باشند، ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌های تمام شده انجام سفر با مترو بسیار زیاد است، اما شهروندان تنها بخش اندکی از آن را پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای خرید اتوبوس، گفت: در سال‌های گذشته وزارت کشور اتوبوس‌ها را به صورت رایگان به شهرداری‌ها می‌داد یا اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومانی را با قیمت ۱۵ میلیون تحویل می‌داد، این در حالی است که در حال حاضر خرید همان اتوبوس‌ها با پرداخت چهار میلیارد تومان امکان پذیر شده، بدون اینکه دولت ریالی برای آن پرداخت کند.

حاج رسولی‌ها تاکید کرد: در حال حاضر که مجلس شورای اسلامی قصد تدوین بودجه انقباضی را دارد، باید به فکر کلانشهرها هم باشد.

بافت تاریخی اصفهان نیاز به مدیریت جدی دارد

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برخی از نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر جلسات ماهانه را جدی نگرفته و شاهد غیبت تعدادی از آنها در این جلسات هستیم در حالی که تنها در سایه همدلی، همراهی و اتحاد می‌توانیم مسائل را رفع کنیم.

وی با اشاره به مشکل آب در اصفهان، تاکید کرد: تا زمانی که مشکل آب شهر اصفهان حل نشده، نباید اجازه خروج هیچ آبی از این استان داده شود و در این راستا نمایندگان مجلس باید کمک کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در استان باید متحد باشیم تا مشکلات رفع شود، اظهار کرد: در حالی که بافت تاریخی اصفهان نیاز به مدیر جدی و پویا دارد، مدت‌ها است چنین مدیری نداریم و این شرایط بزرگترین ضرر را برای میراث به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از آثار تاریخی شهر اصفهان طی ۲۰ سال اخیر به دلیل نبود توجه و کم کاری‌ها به عناوین مختلف نابود شده و استان‌ها و کلانشهرهای دیگر از ما سبقت گرفتند، این در حالی است که میراث فرهنگی به عنوان محور کارهای تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد.

میرباقری با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات کشاورزان اصفهان، خاطرنشان کرد: باید اقدامات شده یا در حال پیگیری برای رفع مسائل کشاورزان، به‌طور شفاف برای مردم بیان شود.

دیوان عدالت اداری بسیاری از درآمدهای شهرداری‌ها را از بین می‌برد

در ادامه محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: بسیاری از مراجعه کنندگان به نمایندگان مجلس، مسائل شهری و روستایی را مطرح می‌کنند لذا مجلس باید توجه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشته باشد.

وی افزود: شواهد نشان می‌دهد سازمان برنامه و بودجه و دولت در بودجه سال آینده توجهی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نداشته و بسیاری از ردیف‌های حمایتی و کمک‌ها حذف شده که انتظار می‌رود مجلس به طور جدی کمک کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر با مشکلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک، بافت فرسوده، کمبود منابع آبی و فضای سبز مواجه هستیم از این رو شهرداری‌ها با تمام قوا به سمت تصفیه خانه‌های پساب حرکت می‌کنند تا برای کاهش آلودگی هوا گام بردارند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش آلودگی هوا، توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش عمر این ناوگان است زیرا در حال حاضر عمر اتوبوس‌های شهر اصفهان به بیش از ۱۰ سال رسیده و کیفیت آنها پایین و تعداد آنها کم شده است از این رو انتظار می‌رود کمک‌های دولت در پرداخت یک سوم هزینه‌های تأمین و خرید اتوبوس بازگردد.

فلاح با اشاره به اهمیت بازآفرینی بافت‌های فرسوده در شهرها، گفت: در حالی که قرار بود بر اساس برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده احیا شود، در این سال‌ها دولت هیچ کمکی به شهرداری‌ها برای بازآفرینی این بافت‌ها نکرده به طوری که بافت فرسوده در حال حاضر همچون بمب ساعتی شده که در صورت وقوع زلزله هر چند خفیف، آسیب‌های جدی به شهرها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در اصفهان وجود دارد که برای بازآفرینی آنها دولت باید کمک کند، گفت: اگر می‌خواهیم زیبایی‌های اصفهان به جهان معرفی و نشان داده شود، باید به اماکن تاریخی توجه شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فرودگاه اصفهان در شأن این شهر تاریخی و جهانی اصفهان نیست، ادامه داد: همچنین فرسودگی لوله‌های فاضلاب چالش دیگر شهر به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: تعدد و تنوع قراردادهای کارکنان شهرداری اعم از رسمی، پیمانی، شرکتی، ساعتی و حجمی در شهرداری باعث سردرگمی مسئولان شهرداری و تبعیض برای کارکنان شده است.

فلاح با بیان اینکه در حال حاضر دیوان عدالت اداری بسیاری از درآمدهای شهرداری‌ها را از بین می‌برد، گفت: دیوان عدالت اداری به بعضی از مصوبات و احکام ماده صد شهرداری ورود و شهرداری‌ها را از این منابع درآمدی محروم کرده است.

شهرداری‌ها فقط باید هزینه نگهداری و بهره‌برداری قطار شهری را پرداخت کنند

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: بعضی از اقدامات که در شهرها انجام می‌شود، در قانون به اشتباه بر دوش مدیریت شهری گذاشته شده است؛ به عنوان مثال قطار شهری بخشی از سیستم ریلی کشور است و هزینه‌های مربوط به آن در بخش احداث نباید توسط مدیریت شهری پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه احداث هر کیلومتر مسیر مترو برای کلانشهرها یک هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان هزینه دارد، افزود: امروزه ایستگاه‌های قطار شهری همزمان به قطارهای بین شهری نیز سرویس‌دهی می‌کند، بنابراین شهرداری‌ها تنها باید هزینه‌های مربوط به نگهداری و بهره‌برداری از آن را پرداخت کنند.

کد خبر 543024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.