پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌ها ساماندهی و هوشمند شود

شهردارمشهد با بیان اینکه از پارک حاشیه ای به دنبال کسب درآمد نیستیم، گفت: از حوزه معاونت عمران و حمل ونقل می خواهم که پارک حاشیه ای و پارکینگ های غیر حاشیه ای را ساماندهی و هوشمند کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی، در همایش تخصصی روز ملی حمل و نقل و رانندگان که با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان شهردار و مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: اصلی ترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن مجموعه است، نیروی انسانی که اگر نباشد هیچ اقدام مؤثر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به سرانجام نمی‌رسد.

وی با تبریک روز ملی حمل و نقل و رانندگان به فعالین این حوزه، اضافه کرد: امروز در عصری هستیم که با وجود نیروهای دانشی و متخصص در درون شهرداری، دانشگاه‌ها و پلیس راهور، در کنار تجهیزات مناسب و اقدامات فرهنگی در حوزه ترافیک می‌توانیم با همت بیشتر به راحتی جلوی تلفات رانندگی درون شهری را بگیریم؛ زیرا این میزان تلفات زیبنده شهر نیست.

شهردار مشهد با بیان اینکه اگر بخواهیم تصادفات جرحی درون شهری را نیز به آمار تلفات اضافه کنیم وضع بدتر هم می‌شود، اظهار کرد: لذا در خصوص اجرای انضباط ترافیکی نیاز به اقدام جدی داریم.

ارجائی تصریح کرد: بر همین اساس یکی از برنامه‌های دوره ششم مدیریت شهری که امیدواریم با کمک سازمان‌های مردم نهاد، پلیس راهور و فعالین این عرصه بتوانیم آن را اجرایی کنیم بحث انضباط ترافیکی در شهر مشهد است.

وی اضافه کرد: امروز شهر ما از نظر انضباط ترافیکی در کشور شهرت خوبی ندارد و باید این نقیصه را برطرف کنیم که در این مسیر گام اول را مدیریت شهری بر خواهد داشت.

شهردار مشهد تصریح کرد: در این مسیر پلیس راهور نیز باید گام دوم را برداشته و بداند که دستگاه قضائی نیز برای حمایت از اجرای انضباط ترافیکی اعلام آمادگی کرده است، اما در این میان نقش مردم پر رنگ تر است، که از همه همسایگان امام رضا (ع) تقاضا داریم تا با مشارکت در این طرح اجرای صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ درست عبور و مرور را جزو مطالبات روزانه شأن قرار دهند.

ارجائی ادامه داد: در این راستا همکارانم در سازمان ترافیک و پلیس راهور برنامه‌ای را طراحی کنند تا با استفاده از دوربین‌های ترافیکی پلاک خودروهایی که روی خط عابر پیاده توقف می‌کنند، پارک دوبل داشته، جلوی پل توقف کرده و.. را شناسایی و برای رانندگان آنها پیامک هشدار ارسال کنند.

وی در ادامه به گره‌های ترافیکی شهر اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از نقاط شهر مسدود است و باید برای آن چاره اندیشی کرد لذا از پلیس محترم راهور، معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک و شورای اسلامی شهر درخواست دارم که رفع دو سه محل که دارای گره ترافیکی بیشتری هستند را در قالب طرحی برای اجرا به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری برسانند.

شهردار مشهد افزود: اکنون وقت زیادی از مردم در ترافیک هدر می‌رود در حالی که تعداد زیادی از این گره‌های ترافیکی به خصوص در هسته مرکزی شهر به راحتی قابل حل است.

ارجائی گفت: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم تسهیل امر زیارت است، لذا از حوزه ترافیک خواسته‌ام که راهکاری برای باز کردن قفل ترافیک هسته مرکزی شهر بیندیشند.

وی با بیان اینکه توسعه شریان‌های حیاتی و سرمایه گذاری کردن در پروژه‌های بزرگ حمل و نقل مانند مترو شاید بازدهی زودهنگام نداشته باشد اما مشکل مردم را حل می‌کند، خاطرنشان کرد: ما با یک سطح حمل و نقل نمی‌توانیم مشکلات ترافیکی را حل کنیم و به توسعه خطوط مترو نیاز داریم.

شهردار مشهد تصریح کرد: البته با اقدامات بدون پشتوانه فکری و مطالعاتی در این حوزه که خطی را شروع کنیم و خطی را نیمه تمام رها کنیم نیز موافق نیستم و آن را درست نمی دانم.
ارجائی ادامه داد: لذا از معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک می‌خواهیم تا با جدیت به احداث خط سه بپردازند به ویژه محدوده هسته مرکزی شهر و اتصال پایانه امام رضا (ع)، راه آهن و فرودگاه به حرم مطهر این مطالبه جدی ما از این حوزه است و به سرعت این کار باید انجام شود.

وی اضافه کرد: سپس به دنبال اتصال قاسم آباد به میدان شهدا و یا هر مسیری که آمار و ارقام آن را در اولویت قرار می‌دهد در حوزه مترو بروید.

شهردار مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه معتقدیم شهر در بلند مدت مسلماً نیاز به احداث یک شهرک فرودگاهی دارد، اظهار کرد: شاید برخی بگویند تحقق شهرک فرودگاهی به عمر این دوره نباشد، خب نباشد، اینکه بیاییم پروژه‌ای را به هر قیمت تا سه و نیم برابر هزینه ناقص و بدون مطالعه اجرا کنیم تا در دوره ما افتتاح شود که درست نیست، خب افتتاح نشود.

ارجائی ادامه داد: باند فرودگاه مشهد با تمام خدماتی که فرودگاه ارائه می‌دهد چون در طول شهر قرار دارد، شهر را دچار معضل کرده و قسمت زیادی از آلودگی هوا ناشی از پرواز و فرود هواپیماها از روی شهر است که بنا بر گفته برخی از کارشناسان هر هواپیما به اندازه ۴۰۰ خودرو دارای نقص فنی آلودگی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس از جناب وزیر راه شهرسازی و استاندار خراسان رضوی و نمایندگان مجلس تقاضا می‌کنم تا بحث احداث شهرک فرودگاهی را جدی بگیرند، زیرا اگر امروز این کار را آغاز کنیم ۱۰-۱۵ سال دیگر این شهرک محقق خواهد شد اما اگر نکنیم دچار تأخیر خواهد شد زیرا به هر حال مشهد به یک شهرک فرودگاهی نیاز دارد.

شهردار مشهد به موضوع راه آهن نیز اشاره کرد و گفت: اکنون راه آهن، مشهد را به دو نیمه تقسیم کرده است و در کنار ایجاد گره‌های ترافیکی دسترسی‌ها را سخت و برخی از نقاط شهر را کور و همچنین خانه‌های مردم را که در پشت ریل راه آهن قرارگرفته دچار مشکل کرده است.

ارجائی با بیان اینکه اگر دست به دست هم بدهیم ایجاد شهرک فرودگاهی شدنی است، اظهار کرد: البته در کنار شهرک فرودگاهی به یک بندر خشک نیز نیاز داریم تا بتوانیم میدان بار مرکزی و نمایشگاه بین‌المللی را نیز به این محل منتقل کنیم.

وی در ادامه به زمین‌های بزرگ مقیاس که باعث مسدود شدن مسیرها شده‌اند اشاره و تصریح کرد: راه مردم باید باز شود چرا برخی در مقابل باز کردن راه مردم و تسهیل عبور و مرور مقاومت می‌کنند، مگر ما جز برای خدمت به مردم بر سرکار هستیم؟ چرا نمی‌گذارید راه مردم باز شود، گاهی اوقات بخشی نگری مانع اصلی کار است و مصالح مردم پشت آن گیر افتاده است.

شهردار مشهد افزود: مدیریت شهری یک ریال انتفاع نمی‌خواهد تنها بگذارید راه مردم باز شده و رفت و آمد شأن تسهیل شود تا قلم‌ها و امضاها در اختیار ما قرار دارد بگذارید برای مردم روی کاغذ بچرخد.

ارجائی در ادامه به مسئله پارک حاشیه‌ای اشاره و اظهار کرد: امروز مردم از این وضعیت که هنوز خودرو خود را پارک نکرده‌اند همکار پارکبان ما که بسیار هم زحمت می‌کشند و در سرما و گرما در حال فعالیت هستند روی سر آنها حاضر شده و به آنها در خصوص داشتن بدهی و نداشتن شارژ تذکر می‌دهند گلایه دارند.

وی اضافه کرد: البته این سیاست غلط ماست وگرنه پارکبان‌ها که مقصر نیستند و تنها وظیفه خود را انجام می‌دهند.

شهردار مشهد با بیان اینکه این موضوع باید ظرف مدت معقولی حل شده و پارکینگ‌ها هوشمند شوند، تاکید کرد: پارک حاشیه‌ای خیلی خوب است و به آن اعتقاد دارم و باید مدیریت شود اما جلوی آسیب‌های آن نیز باید گرفته شود.

ارجائی افزود: برخی از خیابان‌ها اصلاً نیاز به اعمال پارک حاشیه‌ای ندارند اما خط کشی شده‌اند، چرا این کار انجام شده است؟! بروید و این خط کشی‌ها را پاک کنید، مگر ما پارک حاشیه‌ای را برای چه می‌خواهیم؟ ما که برای کسب درآمد پارک حاشیه‌ای را نمی‌خواهیم، بلکه قسمتی از برنامه مدیریت شهری برای کنترل ترافیک است.

وی اضافه کرد: شهرداری به پارک حاشیه‌ای نگاه درآمدی ندارد، پس چرا کوچه‌های دسته سوم و خیابان‌هایی که اصلاً نیاز به مدیریت پارک حاشیه‌ای ندارند و حتی مقابل درمنزل مردم را که خیابان اصلی محسوب نمی‌شود را خط کشی کرده‌اید؟ فردی می‌خواهد خودرو خودش را پارک کند باید پول بدهد.

شهردار مشهد ادامه داد: از آن سو مدیریت پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای اطراف حرم و هسته مرکزی شهر را می‌بینیم، پارکینگ احداث شده برای استفاده زائران اما همه در اختیار کسبه است، صبح خودروشان را پارک می‌کنند و شب آن را خارج می‌کنند و در مقابل یک دهم هزینه کارواش را در استفاده از پارکینگ پرداخت می‌کنند.

ارجائی با تاکید بر اینکه پارکینگ‌ها باید هوشمند شود، افزود: هدف از احداث پارکینگ‌ها این بوده است که اگر مجاور و زائری کار ضروری و مسئله‌ای دارد خودرو را در پارکینگ پارک کرده و بعد از انجام کار خودرو از پارکینگ خارج شود، اما امروز پارکینگ‌ها شده تأمین کسر پارکینگ کسبه محدوده هسته مرکزی و حرم مطهر، به هرحال هوشمند شدن پارکینگ‌ها شدنی است و باید این مسئله حل شود.

کد خبر 542546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.