افزایش بیماران زیر ۱۰ سال به دلیل ابتلاء به آنفلوانزا

معاون درمان ستاد کرونا پایتخت گفت: تعداد مراجعه بیماران زیر ۱۰ سال به واسطه آنفلوانزای فصلی کمی افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، نادر توکلی در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران در خصوص مهلت دو هفته‌ ای ثبت اطلاعات واکسیناسیون در سامانه واکسیناسیون گفت: سامانه salamat.gov.ir سامانه اولیه‌ ای بود که برای ثبت نام واکسن طراحی شد و بر اساس اینکه واکسیناسیون در چه حوزه دانشگاهی انجام شده متصدیان ثبت اطلاعات، مواردی همچون کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس و کد هویتی واکسن را به سامانه وارد می‌کنند و این اطلاعات به سامانه کارت واکسیناسیون دیجیتال وزارت بهداشت هدایت می‌شود. این کارت به دو زبان قابل دریافت است

وی افزود: اگر شهروندان دو دوز واکسن زده باشند می‌توانند با ورود به سامانه و ثبت شماره تماس به نام شخص و تأئید کد احراز هویت، لینکی را بر روی موبایل خود دریافت کنند که از طریق آن می‌توان کارت واکسن دیجیتال را دانلود و دریافت کرد. این کارت می‌تواند به صورت چاپ شده نگهداری شده و یا به صورت لینک در گوشی حفظ شود.

معاون درمان ستاد کرونا پایتخت تصریح کرد: افرادی که دُز دوم واکسن را دریافت نکرده باشند پس از تزریق این دوز می‌توانند کارت خود را نهایتاً پس از یک هفته دریافت کنند و افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند می‌توانند به مراکز تزریق واکسن مراجعه کرده و پس از تزریق دو دوز واکسن، کارت خود را دریافت نمایند.

وی تاکید کرد: ممکن است افرادی دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند اما نتوانند کارت واکسن دیجیتال خود را از سامانه دریافت نمایند. این افراد باید با مراجعه به بخش واکسیناسیون مراکز بهداشت منطقه سکونت خود، می‌توانند اطلاعات واکسن را تصحیح نمایند. این امر در مورد افرادی که یک دوز واکسن خود را در تهران و دُز دیگر را در شهر دیگری تزریق کرده‌اند هم مصداق دارد.

توکلی گفت: سامانه امید در حال کامل شدن است. همه اطلاعات کارمندان دولت از طریق وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات به این سامانه هدایت می‌شود. برای کارکنانی که واکسن نزده‌اند در مرحله اول پیامکی ترغیب کننده ارسال می‌شود تا واکسن تزریق کنند و اگر این کار انجام ندهند مراحل بعدی پیچیده‌تر خواهد بود. تا زمانیکه این افراد واکسینه نشوند برای ورود به ادارات حتماً باید تست پی سی آر منفی ارائه دهند.

وی افزود: افرادی که مدت زیادی از واکسینه شدن آنها گذشته است هم می‌توانند کارت واکسن دیجیتال خود را از سامانه salamat.gov.ir دریافت نمایند. سامانه‌های دانشگاهی متعددی مانند سیب و سینا وجود دارند و به همین جهت این سامانه برای متمرکز کردن اطلاعات استفاده شد.

معاون درمان ستاد کرونای پایتخت با اعلام این خبر که هنوز سویه اومیکرون در کشور مشاهده نشده اظهار کرد: طی دو هفته اخیر و پس از اینکه بحث سویه اومیکرون در دنیا مطرح و در آفریقای جنوبی مشاهده شد. ستاد کرونای استان تهران، ورودی پروازها به کشور و کنترل مسافران در فرودگاه امام (ره) را تشدید کرد. بر این اساس مسافرانی که پی سی آر ندارند حق ورود ندارند و افرادی که مشکوک هستند هم باید حتماً در فرودگاه تست پی سی آر بدهند حتی اگر تست منفی به همراه داشته باشند. خوشبختانه تا به امروز موردی از اومیکرون مشاهده نشده است. در حال حاضر وضعیت بسیار مساعد است و تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها به شدت کاهش یافته است. فقط تعداد مراجعه بیماران زیر ۱۰ سال بواسطه آنفلوآنزای فصلی کمی افزایش یافته است.

توکلی با تاکید بر پوشش مناسب واکسیناسیون در ایران گفت: پوشش ناکافی واکسیناسیون موجب شده تا برخی از کشورها با ورود سویه اومیکرون قرنطینه را تشدید کنند اما کشور ما بواسطه همراهی بسیار خوب مردم به آستانه ۸۰ درصدی واکسیناسیون رسیده است. مردم ما بهترین مشارکت را در این زمینه داشته‌اند. در جوامعی که پوشش واکسیناسیون بالا دارند قرنطینه هوشمند اجرا می‌شود اما نباید از حضور کرونا غافل باشیم.

وی در پایان دریافت سه دوز واکسن کرونا (دوز سوم یا دوز یادآور) را برای پیشگیری و مقابله با بیماری کافی دانست و افزود: حتی با وجود سویه اُمیکرون، نیازی به دُز چهارم نیست و منابع علمی هم در این خصوص توصیه‌ای نداشته‌اند.

منبع: رکنا

کد خبر 542386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.