رونمایی از دستاوردهای پژوهشی شهرداری اصفهان و انعقاد تفاهم‌نامه با حوزه و دانشگاه

آئین رونمایی از دستاوردهای پژوهشی شهرداری اصفهان و انعقاد تفاهم‌نامه با حوزه و دانشگاه امروز_ پنجشنبه ۲۵ آذرماه_ همزمان با هفته ملی پژوهش با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری اصفهان و روسا و نمایندگان حوزه پژوهشی دانشگاه‌های سطح استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در این آئین با بیان اینکه اصفهان از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: باید همه ما به سمتی حرکت کنیم که مسائل و معضلات موجود در شهر را با راهکارهایی مناسب رفع و به نتیجه مطلوب برسانیم در واقع به نوعی با راهکارهای نوین برای حل مسائل تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم باشگاه شهر اندیشان و شبکه پژوهشگران شهر بتواند وظیفه خود را در راستای توسعه و پیشرفت شهر انجام دهد، افزود: سبک‌های جدیدی را برای موضوعات شهری در نظر داریم تا بتوانیم تک پروژه‌ها را به سبد پروژه تبدیل و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم؛ اکنون در نظر داریم سفارش پژوهش را به یک هم‌سویی برسانیم تا برای رفع مسائل شهر اصفهان در یک جهت گام برداریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در رویکردهای نوین به مدل‌هایی نگاه می‌کنیم که حل مسئله را راحت‌تر کند، ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های مختلف از اهداف اصلی تفاهم‌نامه‌هایی است که امروز امضا می‌شود، البته هنوز کارهای انجام نشده زیادی در شهر وجود دارد که سعی داریم با توجه به رویکردهای مشخص شده به همه آن‌ها دست پیدا کنیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه شهردار اصفهان بر روی الگو شهر همگرا تاکید دارد که مشارکت از ارکان اصلی این الگو است؛ خاطرنشان کرد: «شهر زندگی» شهری است که در آن کیفیت بالا زندگی وجود داشته باشد، بنابراین در همین راستا سعی داریم با ذی‌نفعان مشارکت‌های لازم را انجام دهیم تا به اهداف مورد نظر خود برسیم.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی فرصت ویژه‌ای را فراهم می‌کند تا بتوانیم از مشارکت نهادهای مختلف استفاده کنیم. مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در این راستا اقدامات خوبی را انجام داده و همیشه در کنار معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان بوده است؛ پس می‌توانیم با مشارکت یکدیگر به الگو حل مسئله و نهادسازی‌های لازم برسیم.

فرآیندهای ارتباطی با دانشگاه‌ها تسهیل می‌شود

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: معاونت برنامه‌ریزی در حوزه پشتیبانی و تصمیم‌گیری به مدیریت شهری کمک می‌کند و در جهت رشد توسعه و رفع مشکلات گام برمی‌دارد که باید از پتانسیل آن به درستی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در این معاونت پنج اداره کل وجود دارد افزود: پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین، هماهنگی مناطق و سازمان‌ها، برنامه‌ریزی و بودجه، سرمایه انسانی و نوسازی و بودجه از جمله زیر مجموعه‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان است که در همه این مجموعه‌ها توسعه و رفع مشکلات از اهداف اصلی است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان از سه مجموعه اداره خلاقیت و نوآوری، اداره پژوهش و اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است؛ شهرداری اصفهان به دنبال اقداماتی برای رسیدن به تعالی است که پشتیبانی علمی و پژوهشی از اقدامات و فعالیت‌ها و مدیریت فناوری، خلاقیت و یادگیری راه‌هایی است که برای رسیدن به این هدف یاری‌رسان خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش شهرداری سیاست‌هایی تحت عنوان جهت‌دهی حداکثری اقدامات کاربردی در راستای مأموریت رشد و توسعه با رفع مشکلات، بهره‌گیری حداکثری از پتانسیل‌های موجود در نظام نوآوری شهر اصفهان، تقویت نظام خلاقیت و نوآوری باز، تکریم پژوهشگران و تعامل حداکثری با اساتید و پژوهشگران مد نظر است که در همین راستا شورای پژوهش شهرداری ایجاد شد تا به نتایج مطلوبی برسیم.

نصوحی با بیان اینکه در نظر داریم از افراد متخصص و اساتید دانشگاهی در این شورا استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ جلسه شورای پژوهش شهرداری اصفهان برگزار شده است، مجموعه پژوهشی شهرداری اصفهان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و برای رسیدن به اهداف جدید برای پروژه‌های پژوهشی ۲۲ گام تدوین شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: اطلاع رسانی فعالیت‌ها از شفافیت لازم برخوردار بوده به طوری که از دانشگاه‌های دیگر استان‌ها پیشنهاداتی مطرح شده است؛ با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تعاملاتی داریم و چندین شبکه را ایجاد کردیم تا بتوانیم اطلاعات لازم را کسب کنیم و سعی داریم بهترین‌ها را در مجموعه‌های مختلف پیدا و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

نصوحی با بیان اینکه از پایان نامه‌های دانشجویی حمایت شد تا بتوانیم با دانشجویان تعاملات خوبی داشته باشیم، گفت: شهردار اصفهان نیز با این مسئله موافقت کرد پس در همین راستا مبلغ حمایت از پایان نامه‌های افزایش یافت؛ اکنون با این افزایش قیمت به درجه استاندار رسیدیم و سعی داریم از پایان نامه دانشجویان برای مسائل مختلف استفاده کنیم.

وی افزود: سامانه مدیریت دانش شهرداری نیز ایجاد شده و اکنون این سامانه در حال توسعه است و قطعاً در آینده سرویس‌دهی‌های خوبی انجام خواهد داد؛ همچنین از مجموعه فعالیت‌هایی که اخیراً انجام شده، تهیه پادکست‌های خبری تحت عنوان رادیو پژوهش است که مقرر شده در پایان هر پروژه پژوهشی یک نسخه از آن ارائه شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تفاهم نامه همکاری را با دانشگاه‌های مختلف و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان داشتیم که اعتبار برخی از این تفاهم‌نامه‌ها تمام شده است؛ در همین جهت این جلسه تشکیل شد تا فرآیندهای ارتباطی دوباره تسهیل شود.

وی ادامه داد: به واسطه اطلاع رسانی گسترده که انجام‌شد دانشگاه‌های فرا استانی برای ما پیشنهاداتی را ارسال کردند که این اتفاق برای شهرداری اصفهان قابل توجه است. در دوره جدید مدیریت شهری هیئت‌های اندیشه‌ورز نیز ایجاد شد تا بتوانیم با ذی‌نفعان و افراد مختلف مشارکت داشته باشیم.

نصوحی با بیان اینکه در ادامه کتاب‌هایی را چاپ کردیم که موضوع اصلی آن‌ها ماه عسل پروژه‌های پژوهشی ما بوده است تصریح کرد: به دنبال برگزاری مسابقاتی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت افراد خارج شهرداری نیز استفاده کنیم.

رونمایی از دستاوردهای پژوهشی شهرداری اصفهان و انعقاد تفاهم‌نامه با حوزه و دانشگاه

حمایت از پایان‌نامه های دانشجویی به شکل مدرن

رسول رکنی زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در این مراسم اظهار کرد: شهرداری اصفهان از مهم‌ترین و پرتلاش‌ترین کارفرماها است پس ما باید از این فرصت‌ها به درستی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حمایت از پایان نامه‌ها در دانشگاه اصفهان به شکل مدرن انجام می‌شود و این حمایت‌ها تنها به حمایت نقدی مختص نمی‌شود؛ حمایت‌های ما تنها نقدی نیست بلکه تجهیزات لازم در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند در جامعه تأثیر گذار باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: درجه بندی ویژه‌ای برای افراد مختلف در دانشگاه اصفهان وجود دارد که همین موضوعات دانشگاه را به قراردادهای خوبی رسانده که امیدوارم در ادامه بتوانیم از این قراردادها به درستی استفاده کنیم.

ضرورت استفاده از شیوه‌های علمی برای رفع مشکلات جامعه

منصور سیاوش، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این آئین ضمن تشکر از شهرداری اصفهان بابت برگزاری این جلسه اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان متولی سلامت جامعه است و از آنجا که سلامت یک مفهوم چند بعدی و پویایی دارد تنها شامل حوزه‌های پزشکی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی با توجه به مسئولیتی که دارد به دنبال همکاری با سایر بخش‌های جامعه است ادامه داد: در شیوع بیماری کرونا شاهد بودیم که افراد و نهادهای مختلفی برای یاری رساندن به میدان آمدند و اقدامات لازم را انجام دادند. با توجه به شرایط خاص کشور لازم است سیاست‌های خوبی داشته باشیم و بر روی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل کشور توجه کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: راه برون رفت از مشکلات کنونی استفاده از شیوه‌های علمی است و اگر این کار به درستی انجام شود به نتایج لازم خواهیم رسید و جریانات مثبت را در جامعه شکل داده‌ایم.

شهرداری‌ها بر اساس ضوابط اسلامی فعالیت کنند

حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، معاون پژوهش و فناوری حوزه علمیه اصفهان نیز در این جلسه گفت: در حوزه علمیه روحانیت بر مسئله حقوق مردم، رعایت عدالت، امینت و سلامت دینی تاکید دارد و همه اهداف خود را در رابطه با این چند موضوع تدوین کرده است.

وی با با بیان اینکه خوشحالم که شهرداری اصفهان در دوره جدید مدیریت خود به شهر اسلامی توجه می‌کند، افزود: شهرداری‌ها باید بر اساس ضوابط اسلامی کار خود را پیش ببرند چراکه اگر این موضوع در نظر گرفته نشود شاهد نارضایتی‌هایی خواهیم بود.

معاون پژوهش و فناوری حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: باید برای باز خوانی ضوابط شهرداری جلسات لازم برگزار شود تا اگر شهرداری‌ها با اشتباهاتی مواجه هستند، قانون جدیدی برای آن وصف شود. امید است ضوابط دینی به خوبی در شهرداری‌ها رعایت شود چراکه اگر این کار به خوبی انجام نشود به جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی ضربه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: باید حقوق همه مردم رعایت شود تا در کنار آن شاهد ارزش‌های انقلابی باشیم؛ در اصفهان مفاخر بزرگی وجود داد که همه مردم باید به آن‌توجه کنند تا گذشته اصفهان از یاد نرود چراکه این شهر نقش مهمی در اسلام و انقلاب اسلامی داشته است.

رونمایی از دستاوردهای پژوهشی شهرداری اصفهان و انعقاد تفاهم‌نامه با حوزه و دانشگاه

دفتر تعامل شهرداری در محل دانشگاه‌ها ایجاد شود

رضا مختاری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور اصفهان نیز در ادامه این برنامه گفت: امروز شاهد یک تفاهم نامه جمعی هستیم که قطعاً در آینده شاهد نتایج خوب آن خواهیم بود. شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره نگاه ویژه‌ای به حوزه پژوهش و شهر پژوهی داشته است پس در آینده اتفاقات شیرینی رخ خواهد داد. امیدوارم اولویت‌های شهری به دانشگاه‌ها ابلاغ شود تا دانشگاه‌ها در این راستا به شهرداری کمک‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: در بین تمام دستگاه‌هایی که دانشگاه پیام نور با آن‌ها مشارکت دارد، شهرداری اصفهان بسیار خوب عمل کرد و همه از اقدامات آن راضی بوده‌اند. از نظر من باید دفتر تعامل شهرداری با دانشگاه در محل دانشگاه ایجاد شود تا در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری دانشجویان به همراه افراد مربوطه به شهرداری کمک کنند تا وضعیت زندگی مردم بهبود پیدا کند.

از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌ها در موضوعات چند وجهی می‌توانند کمکی خوبی را ارائه کنند اظهار کرد: پژوهش در شهرداری اصفهان سابقه طولانی مدت دارد و همیشه در موارد مختلف با دانشگاه‌ها تعاملاتی داشته است؛ امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری نیز شاهد چنین موضوعاتی باشیم چراکه پتانسیل زیادی در دانشگاه‌های صنعتی وجود دارد و با گسترش پژوهشکده‌ها می‌توانیم رابطه خوبی را با شهرداری برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه‌ها می‌توانند اتفاقات خوبی را برای شهرداری اصفهان رقم بزنند، افزود: دانشگاه‌ها باید نقش مؤثری داشته باشند و نباید تنها به عنوان مشاور به آن‌ها نگاه شود. از مدیریت شهری جدید می‌خواهم از ظرفیت دانشگاه‌ها در مسائل پیچیده استفاده کنند چراکه دانشگاه‌ها در موضوعات پیچیده قوی‌تر ظاهر خواهد شد.

راه اندازی کارخانه نوآوری

مهدی رفیعی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان در این مراسم گفت: از شهرداری اصفهان تشکر می‌کنم چراکه به هفته پژوهش و نقش دانشگاه‌ها همیشه توجه داشته و در همکاری با دانشگاه‌ها خیلی خوب عمل کرده است. در دانشگاه نجف آباد رشته‌های متنوعی وجود دارد پس نیاز است در همین راستا قراردادهای خوبی را با شهرداری داشته باشیم.

وی افزود: اشتغال فارغ‌التحصیلان از جمله موضوعات مهم است که دانشگاه آزاد نجف آباد به آن توجه کرده و در همین راستا کارخانه‌های نوآوری نیز در حال احداث است. دانشگاه‌ها می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های طولانی برای پروژه‌های کلان به شهرداری و سایر نهادها کمک کنند.

کاربردی کردن پایان‌نامه های دانشجویی

مجید طغیانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد خوراسگان در ادامه این آئین اظهار کرد: دانشگاه خوراسگان اقداماتی را برای کاربردی کردن پایان نامه‌ها انجام داده و سعی کرده از سازمان‌های مختلف مدارک کامل را دریافت کند؛ در نظر داریم در این مسیر از ظرفیت شهرداری نیز استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چندین طرح در دانشگاه‌های آزاد اسلامی مد نظر است که رویش و پایش از جمله این طرح‌هاست که به کاربردی شدن پایان نامه‌ها کمک می‌کند. در حوزه علوم انسانی، زیباسازی و فضای شهری، IT و هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد خوراسگان می‌تواند به شهرداری اصفهان کمک کند.

استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی

مهدی ژیان پور، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در این مراسم گفت: باید از میراث پژوهشی که در اصفهان نهادینه شده حفاظت شود و اگر افراد خوش فکر در این راه حضور پیدا نکنند شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود. در کشور ما رقابت بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی زیاد شده است که همین موضوع یک پتانسیل برای استفاده از طرفیت آن‌ها است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاه به عنوان نهادی غیر دولتی توانسته نقش آفرینی‌های خوبی را داشته باشد و از جمله سازمان‌هایی است که از درآمدهای حاصل از دیگر بخش‌ها در پژوهش هزینه می‌کند و آن را تسهیل می‌کند.

رونمایی از دستاوردهای پژوهشی شهرداری اصفهان و انعقاد تفاهم‌نامه با حوزه و دانشگاه

ضرورت احداث شهرک علمی و آموزشی

مرتضی تیموری، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در این آئین گفت: خوشحالیم که تفاهم نامه‌هایی تدوین می‌شود که وظایف گوناگونی را بر عهده نهادهای مختلف می‌گذارد؛ از تفاهم نامه‌هایی که در گذشته امضا شده سه طرح پژوهشی داریم که برای واحد صنعتی یک اتفاق خوب است. جهاد دانشگاهی برای حل مسئله ایجاد شده و در جنگ تحمیلی نیز شاهد عملکرد خوب این نهاد بودیم.

وی افزود: در استان اصفهان پتانسیل قوی به نام شهرک علمی و تحقیقاتی وجود دارد که باید در کنار آن شهرک علمی و آموزشی نیز احداث شود تا شاهد ثمرات مفید آن باشیم.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

محمد دخیل علیان، معاون پژوهش و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این مراسم گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی با حوزه دیگر متفاوت است و تکمیل کننده زنجیره ارتباطی بین بخش‌ها است. ۶۰۰ واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی وجود دارد و این فناوری‌ها می‌تواند ارزش افزوده خوبی را به همراه داشته اما به شرطی که بازار آن حفظ شود.

وی تاکید کرد: از شرکت‌های موجود حمایت‌های لازم انجام شود تا به شهرک علمی تحقیقاتی و شهرداری اصفهان کمک کنند، البته باید به بخش خصوصی توجه لازم شود چراکه این بخش می‌تواند فضای خوبی را برای همه ایجاد کند؛ ظرفیت‌های بخش خصوصی شهر اصفهان زیاد است اما با توجه به اینکه موضوعات آن‌ها را در نظر نمی‌گیریم سرمایه گذاران از شهر خارج می‌شوند.

کد خبر 542340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.