وضع مالیات برای مواد معدنی و محصولات نفتی منجر به تحقق عدالت می‌شود

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه شرکت‌های معدنی در برخی از مناطق، معافیت‌های مالیاتی داشتند که به کشور ضربه وارد کرده است، گفت: لازم است این شرکت‌ها حقوق دولت و بیت‌المال را بپردازند، بنابراین این مصوبه در جهت تحقق اهداف دولت و عدالت است.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با وضع مالیات بر درآمد صادراتی مواد معدنی و محصولات نفتی، اظهار کرد: شرکت‌های معدنی در برخی از مناطق، معافیت‌های مالیاتی داشتند که به کشور ضربه وارد کرده است، بسیاری از معادن هیچ توجهی به مسئولیت‌های خود نداشته و نه تنها نفعی به روستاهای اطراف خود نمی‌رسانند بلکه به دولت هم مالیات نمی‌دهند.

وی افزود: لازم است این شرکت‌ها حقوق دولت و بیت‌المال را بپردازند، بنابراین این مصوبه در جهت تحقق اهداف دولت و عدالت است، هر چقدر دولت این شرکت‌ها را وادار به پرداخت مالیات کند حقوق دولت و بیت‌المال تادیه خواهد شد.

این کارشناس انرژی همچنین در مورد محصولات نفتی گفت: آن دسته از محصولات نفتی که جنبه فردی دارد و شرکت‌های خصوصی و دولتی آن را صادر می‌کنند باید مشمول مالیات شود، همانطور که شرکت‌های دولتی انتظار دارند پرداخت حقوق‌های نجومی مشمول مالیات نشود، محصولات صادراتی آنها هم باید مشمول مالیات شده تا درآمد این شرکت‌ها تعدیل شود.

مرادی اضافه کرد: درآمد صادرات محصولات نفتی و گازی متعلق به شرکت‌ها نبوده و بخشی از آن باید به بیت‌المال بازگردانده شود.

به گزارش ایمنا، روز چهارشنبه _۲۴ آذرماه_ هیأت وزیران با هدف جلوگیری از صادرات نهاده‌های مورد نیاز داخل کشور و در اجرای تکلیف مقرر در بند (ث) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی که درآمد حاصل از صادرات آنها مشمول مالیات می‌شود را تعیین کرد.

مواد خام به موادی اطلاق می‌شود که پس از استخراج و یا استحصال، تغییری در کیفیت فیزیکی، شیمیایی، ماهیت و نوع آن ایجاد نشده باشد و به همان شکل برای فرآوری به واحد تولیدی واگذار یا صادر می‌شود.

همچنین مواد نیمه خام نفتی، گازی و پتروشیمی شامل کلیه محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی هستند که به عنوان خوراک یا ماده اولیه برای تولید محصول نهایی صنعتی استفاده می‌شود.

مواد نیمه خام معدنی نیز کالاها و محصولات حاصل از کانه‌آرایی و فرآوری ماده خام معدنی که صرفاً به عنوان ماده اولیه و حد واسط جهت تولید محصولات نهایی به کار می‌روند را در بر می‌گیرد.

کد خبر 542152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.