قیمت آجیل به نرخ دلار بستگی دارد

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان گفت: اینکه نرخ آجیل تا پایان سال، تغییرات محسوسی داشته باشد بستگی به قیمت دلار دارد. هر چند با کاهش نرخ ارز، افت قیمت این محصول در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست زیرا معمولاً کاهش قیمت‌ها در هر بازاری نسبت به افزایش آن کندتر انجام می‌گیرد.

علیرضا حمصیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با نزدیک شدن به پایان آذرماه، هنوز این بازار گرم نشده ولی ممکن است در یکی دو شب پایانی شرایط تغییر کند.

وی افزود: گرانی دلار و کمبود تولید به علاوه افزایش هزینه‌های تولید باعث گران‌تر شدن آجیل و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم شده است.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان توضیح داد: قیمت اقلام وارداتی ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد اما محصول ایرانی به غیر از تأثیرپذیری از دلار، تحت تأثیر کم آبی، کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها نیز است.

به گفته حمصیان به این ترتیب است که آجیل داخلی افزایش قیمت بیشتری را نسبت به آجیل خارجی پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: همواره در این زمان از سال به دلیل تقاضاهای کشورهای خارجی و افزایش صادرات، با کمبود محصول روبه‌رو می‌شویم و قیمت آجیل، گران‌تر از مابقی ایام سال می‌شود.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان ادامه داد: اما اینکه نرخ آجیل تا پایان سال، تغییرات محسوسی داشته باشد بستگی به قیمت دلار دارد. هرچند با کاهش نرخ ارز، افت قیمت این محصول در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست زیرا معمولاً کاهش قیمت‌ها در هر بازاری نسبت به افزایش آن کندتر انجام می‌گیرد.

حمصیان با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ آجیل نسبت به شب یلدای سال گذشته گفت: بیشترین میزان گرانی برای اقلام بادام و پسته بوده است.

کد خبر 541752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.