آسیب‌شناسی نقش مجلس در بودجه‌ریزی روی میز مرکز پژوهش‌ها

دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد: با توجه به ابعاد سیاسی و حقوقی مسئله اصلاح روند بررسی بودجه و حقوق قوه مجریه و مقننه در این موضوع برنامه‌ریزی جهت اصلاح این روند نیازمند اجماع کارشناسی و سیاسی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارشی به آسیب‌شناسی نقش مجلس در بودجه‌ریزی با توجه به تجربه بین‌المللی و الزامات اصلاح آن پرداخت.

این گزارش افزود: تجربه بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس بار دیگر نشان داد که فرایند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی با ابهام‌ها و ایرادهایی همراه است که اصلاح آن ضرورتی غیرقابل انکار است. مواردی نظیر عدم فرصت بررسی جداول بودجه به طور دقیق توسط نمایندگان، تغییرات بسیار جزئی در بودجه تا سطح عناوین طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که باید نتیجه کار کارشناسی دقیق و بر مبنای مطالعه توجیهی باشد، عدم اصلاح جدی لایحه توسط دولت پس از رد کلیات، اتکا به منابع و درآمدهایی که احتمال تحقق پایینی دارند و … اهمیت این اصلاح را نشان می‌دهند.

دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کنار مسائل ذکر شده، مسئله کسری بودجه و فقدان نگاه کلان به بودجه نیز از آسیب‌های جدی ساز و کار بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته بوده است. نتیجه این آسیب ترمیم نشدن کسری بودجه‌های قابل توجه در سال‌های گذشته و تبدیل شدن مسئله کسری بودجه به یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور بوده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: در این گزارش ابتدا به عنوان نمونه خلاصه‌ای از ساز و کارهای طراحی شده در سه کشور ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و کانادا در روند بودجه‌ریزی ارائه می‌شود. سپس در ادامه روند بررسی بودجه در ایران با تمرکز بر مجلس شورای اسلامی بررسی شده و آسیب‌های موجود ارائه می‌شود.

دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: با توجه به ابعاد سیاسی و حقوقی مسئله اصلاح روند بررسی بودجه و حقوق قوه مجریه و مقننه در این موضوع برنامه‌ریزی جهت اصلاح این روند نیازمند اجماع کارشناسی و سیاسی است. گزارش حاضر می‌تواند مقدمه‌ای جهت برنامه‌ریزی در راستای اصلاح روند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی با هدف رفع آسیب‌های احصا شده باشد.

کد خبر 541691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.