نیازمند بازاندیشی، بازخوانی و نوآرایی معماری و شهرسازی کشور هستیم

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور گفت: قبل از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، نیاز به یک بازاندیشی، بازخوانی و در نهایت نوآرایی در معماری و شهرسازی کشور داریم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی‌نژاد در مراسم آغاز به کار دو نمایشگاه تخصصی حوزه ساختمان، اظهار کرد: از سال‌های گذشته پیشنهادهایی مطرح بوده مبنی بر اینکه یک شهر را به صورت پایلوت به عنوان نماد شهر ایرانی–اسلامی داشته باشیم و ویژگی‌های آن را به شهرهای دیگر تسری دهیم.

وی افزود: از جمله صفاتی همانند، کرامت، توازن، تعادل، تقوا، تواضع، نجابت، حیا، عزت و احسان، عبودیت و عبادت، امنیت، تذکر، ذکر و تفکر که آمادگی داریم در احصا و پیاده سازی این گفتمان در شهرها و روستاهای کشورمان همکاری کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه ما در گذشته دارای معماری پایدار در کشور بودیم، خاطرنشان کرد: اگر معماری بومی کشور را به صورت دقیق بررسی نمائیم، در می‌یابیم که معماری هوشمند بومی ما با مفهوم ساختمان پایدار مطابقت کامل داشته است و معماری هوشمند و پایدار با بکارگیری دانش بومی و سازگاری با طبیعت نیز محقق می‌شود.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: نمود این معماری هوشمند بومی در شهرهای کویری از جمله کاشان، یزد و اصفهان مشاهده می‌شود. همچنین فناوری‌های ارزشمندی نظیر تکنولوژی بادگیرها، سیستم قنوات، سقف‌های گنبدی، حیاط مرکزی و چیدمان مناسب، مصالح بومی و عایق که کاه گل و خشت بود و ویژگی‌های منحصر به فرد منازل همچون گودال باغچه و استفاده از درختان مثمر کم آبخواه، معماری زمین پناه که در زمستان گرم بود و در تابستان خنک و کوچ در ساختمان که در منازل قدیمی بخش زمستان نشین داشتیم و تابستان نشین و مواردی از این قبیل به گونه‌ای بوده که نه تنها اتلاف انرژی در ساختمان‌ها را به حداقل رسانده، بلکه آن را حفظ و در برخی موارد برای رسیدن به آسایش اقلیمی ذخیره می‌کرده است.

وی با اشاره به بحث ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، تاکید کرد: پیش از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، نیاز به یک بازاندیشی داریم. متأسفانه آشفتگی، بی نظمی و شلختگی در معماری و شهرسازی کشورمان بسیار آزاردهنده است. بنابراین پس از بازاندیشی؛ به یک بازخوانی و در نهایت نوآرایی در شهرها و روستاها و معماری نیاز داریم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: با افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع، بسیاری از شهرها در سراسر جهان، برای گذار به شرایط کم کربن در تلاشند، اگرچه ساختمان‌های جدید با ساختار کربن صفر بخش مهمی از این ماجرا هستند و نوآرایی شهری برای پایداری روی موضوعات کلیدی همچون نوآوری سیستم‌ها، ابزارهای تأمین مالی، حکمرانی، انرژی و مدیریت آب و پساب تمرکز دارد.

جمالی نژاد با بیان اینکه یک محیط مطبوع شهری به بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند، ادامه داد: تحقق همه این اهداف، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و بهره‌گیری از نتایج حاصل از پژوهش‌های کاربردی است.

وی همچنین استفاده از ایده‌های خلاقانه را در بحث کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن تأثیرگذار دانست و گفت: این آمادگی را داریم که زمینه بهره‌گیری شهرداری‌ها از ایده‌های خلاقانه و راهکارهای مؤثر در حوزه معماری و شهرسازی به نحوی که جریان ساز و تأثیرگذار باشد، را فراهم نمائیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه طرح جهش تولید مسکن با هدف تأمین مسکن برای گروه‌های نیازمند در کشور در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: تمامی ظرفیت‌های داخل کشور اعم از بخش خصوصی و مدیریت شهری باید در این طرح به نحو مطلوبی به کار گرفته شود و تمامی ذی‌نفعان باید توانمندی‌های خود را به منظور تقویت طرح جهش تولید مسکن به کار گیرند.

کد خبر 541582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.