با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گوشت حتما گران می‌شود

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: بیشتر نهاده‌های بخش دام اکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد شاهد گران شدن قیمت در بخش نهاده خواهیم بود که گران شدن گوشت و سایر محصولات دامی را به دنبال دارد، بنابراین این تصمیم باید با دیدگاه کارشناسانه‌تری گرفته شود.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در این لایحه در بخش صادرات و عوارض صادراتی، برای صادرات هر کیلو دام سبک ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو گوساله ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان عوارض صادراتی در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد این موضوع کارشناسی شده نیست.

وی افزود: عملاً به ازای هر کیلوگرم دام دو دلار عوارض صادراتی باید پرداخت شود که این موضوع با قیمت دام صادرتی تناسبی ندارد. به نظر می‌رسد در این قسمت نگاه بخشی وجود داشته و لازم است جهش قیمت در بازار که ناشی از تصمیم گیری‌های دولت و مجلس است باید بیشتر در نظر گرفته شود.

حذف ارز ترجیحی حتماً اثرات روانی در جامعه خواهد داشت

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: بخش زیادی از نیازهای داخلی کشور از طریق ارز نیمایی وارد می‌شود عملاً ارز ترجیحی به برخی از کالاهای خاص از جمله نهاده‌های دامی تعلق می‌گیرد، حذف ارز ترجیحی حتماً اثرات روانی در جامعه خواهد داشت و کالاها جهش قیمتی در بازار را تجربه می‌کنند.

با اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه مطمئناً شاهد جهش قیمتی در برخی از کالاها خواهیم بود

پوریان اضافه کرد: در ماه‌های گذشته و از چند سال قبل تا کنون جهت‌گیری قیمتی بازار ناشی از تصمیم‌گیری سیاست گذاران بوده است. با اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه مطمئناً شاهد جهش قیمتی در برخی از کالاها خواهیم بود و لازم است این تصمیم با احتیاط بیشتری گرفته شود. شاید دولت از این تصمیم منتفع شود اما بازار مصرف و تولید ممکن است از تبعات منفی این تصمیم تأثیر بگیرد.

گوشت و سایر محصولات دامی حتماً گران می‌شود

وی تصریح کرد: بیشتر نهاده‌های بخش دام اکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد شاهد گران شدن قیمت در بخش نهاده خواهیم بود که گران شدن گوشت و سایر محصولات دامی را به دنبال دارد. بنابراین این تصمیم باید با دیدگاه کارشناسانه‌تری گرفته شود.

کد خبر 541577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.