مسیرهای دوچرخه‌سواری؛ راهی برای تبدیل انزلی به «شهر فعال»

توسعه ورزش همگانی با اهدافی همچون افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقای سلامتی، تفریح سالم و ایجاد شور و نشاط در بین شهروندان، اخیرا به یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری بندرانزلی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاهش تحرک و فعالیت بدنی در زندگی روزمره که به واسطه توسعه و گسترش امکانات و وسایل رفاهی و شیوه‌های نوین زندگی شهری به وجود می‌آید، پرداختن به ورزش همگانی، بیش از پیش برای ارتقای سلامت شهروندان ضروری است و انجام مستمر و منظم حرکات بدنی، امری لازم و حیاتی بوده و باعث افزایش امید به زندگی در افراد جامعه می‌شود.

ضمن اینکه ورزش همگانی در جامعه شهری به افزایش همدلی، تقویت همبستگی و مشارکت اجتماعی و تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی و فرایند جامعه‌پذیری کمک می‌کند. ورزش همگانی در شهر نیز همانند هر سیستم دیگری نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق، تدوین اهداف کلان، ارائه راهکارها و استراتژی مناسب است تا از هدر رفتن منابع مالی و انسانی جلوگیری شود.

البته برای برنامه‌ریزی در راستای پیشبرد اهداف ورزش همگانی نیز یک ارزیابی جامع و کلی از ظرفیت‌ها، منابع و امکانات موجود برای ارتقا و توسعه این ورزش لازم و ضروری است.

توسعه ورزش همگانی با اهدافی همچون افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقای سلامتی، تفریح سالم و ایجاد شور و نشاط در بین شهروندان، اخیراً به یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری بندرانزلی تبدیل شده است و به زودی عملیات احداث دومین پیست دوچرخه سواری در این شهر به بهره‌برداری می‌رسد؛ هرچند که توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری صرفاً با اهداف ورزشی انجام نمی‌شود و پذیرش آن توسط مردم، می‌تواند دوچرخه را به یکی از مدهای اصلی و پاک حمل‌ونقل شهری تبدیل کند.

مسیرهای دوچرخه‌سواری؛ راهی برای تبدیل انزلی به «شهر فعال»

اقدامات شهرداری انزلی در راستای پروژه ملی شفا

مهدی خلیلی، شهردار بندرانزلی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تفاهم نامه همکاری بین شهرداری بندرانزلی و فدراسیون ورزش‌های همگانی اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری با حضور دبیر فدراسیون ورزش‌های همگانی، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت ورزش‌های گیلان در دفتر شهردار وقت امضا شد و بندرانزلی به عنوان نخستین شهر استان گیلان به جمع شهرهای نامزد دریافت نشان ملی شهر فعال (پروژه ملی شفا) پیوست.

وی با بیان اینکه بر اساس این تفاهم نامه، بندرانزلی به واسطه داشتن زیرساخت‌های لازم برای ورزش همگانی به ویژه در نوار ساحلی، نامزدی خود را برای دریافت نشان ملی شهر فعال اعلام کرد، می‌گوید: طرح ملی شهر فعال از جمله پروژه‌های ملی فدراسیون ورزش‌های همگانی است که در راستای توسعه سیستم‌های فعال و استفاده از ظرفیت عظیم شهرداری‌ها در توسعه ورزش همگانی طراحی شده است.

شهردار بندرانزلی با بیان اینکه برای بسط و گسترش ورزش در سطح شهرها، باید محله محور عمل کنیم به طوری که شهروندان برای ورزش کردن در همه محلات، امکانات ورزشی مناسبی در دسترس داشته باشد. می‌افزاید: احداث دو پیست دوچرخه سواری در پارک شهید اختر کاویان و فاز نخست بلوار قدس با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای آماده کردن زیرساخت‌های ورزش همگانی در راستای کسب امتیازات لازم در پروژه ملی شفا با نظر مثبت کارگروه ممیزی این پروژه انجام می‌شود.

خلیلی خاطرنشان می‌کند: در ابتدای آذرماه جاری، عملیات احداث پیست دوچرخه سواری در پارک شهید اختر کاویان، به طول یک هزار و ۸۸۰ متر و عرض حدود دو و نیم متر آغاز شد و برای مشخص کردن مسیر دوچرخه سواری در هر یکصد متر خط‌کشی شده و طول مسیر و طرح دوچرخه بر روی پیست نقاشی و رنگ آمیزی شده است.

وی با بیان اینکه فاز نخست پیست دوچرخه سواری در بوستان قدس (بلوار ساحلی) بندرانزلی به طول ۸۰۰ متر و عرض چهار متر در حال احداث است، ادامه می‌دهد: احداث فاز دوم این طرح به طول ۴۰۰ متر و عرض سه متر در بلوار ساحلی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه یک از وظایف شهرداری‌ها در کنار ادارات شبکه بهداشت و درمان و ورزش و جوانان، حفظ سلامتی شهروندان و توسعه ورزش همگانی است، می‌افزاید: مدیریت شهری بندرانزلی در باشگاه شهرداری به دنبال ورزش قهرمانی نیست و در راستای حرکت به سمت ورزش‌های همگانی و ساحلی، برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری کرده است‌.

شهردار بندرانزلی از شهروندان درخواست می‌کند؛ به منظور حفظ سلامتی خود و خانواده به انجام ورزش‌های همگانی توجه بیشتری داشته و در حفظ و نگهداری و توسعه بیشتر اماکن ورزشی، شهرداری را یاری کنند.

مسیرهای دوچرخه‌سواری؛ راهی برای تبدیل انزلی به «شهر فعال»

لزوم بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذار

شعبان جعفری رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی می‌گوید: یکی از وظایف ذاتی مدیریت شهری نگاه ویژه به ورزش همگانی است و علیرغم اینکه دوچرخه سواری هیئتی به این نام در شهرها دارد اما لازم و ضروری است که مدیریت شهری زیرساخت‌های ورزش دوچرخه سواری را آماده کند.

وی می‌افزاید: اکنون در بندرانزلی سه گروه دوچرخه سواری فعال است و احداث حداقل یک مسیر امن و بی خطر دوچرخه سواری در این شهر، از سال‌های گذشته همواره یکی از مطالبات اصلی این گروه‌ها از مدیریت شهری بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با بیان اینکه به دلیل خطی بودن این شهر و به منظور جلوگیری از ترافیک شهری و آلودگی هوا، فرهنگ دوچرخه سواری باید در بندرانزلی نهادینه شود، می‌افزاید: خوشبختانه گروه‌های دوچرخه سواری فعال در بندرانزلی، علاوه بر رواج فرهنگ مربوط به آن در این شهر، در سایر مطالبات و برنامه‌های حوزه شهری ازجمله حفظ محیط زیست و پاکسازی سواحل دریای خزر نیز همانند یک سازمان مردم نهاد در کنار نیروهای شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر فعال هستند.

جعفری با بیان اینکه در پارک شهید اختر کاویان که در دهه فجر سال ۱۳۹۷ افتتاح شد، مسیر دوچرخه سواری دیده شده بود اما به دلیل بارش باران به مرور این مسیر حذف شد، خاطرنشان می‌کند: در ابتدای آذرماه جاری، عملیات احداث پیست دوچرخه سواری در پارک شهید اختر کاویان، به طول یک هزار و ۸۸۰ متر و عرض حدود دو و نیم متر آغاز شد و برای مشخص کردن مسیر دوچرخه سواری در هر یکصد متر خط کشی شده و طول مسیر و طرح دوچرخه بر روی پیست نقاشی و رنگ آمیزی شده است. که امیدواریم رضایت حداکثری شهروندان این منطقه را فراهم کرده باشیم.

وی با بیان اینکه فاز نخست پیست دوچرخه سواری در بوستان قدس (بلوار ساحلی) بندرانزلی با نظر و هماهنگی هیئت دوچرخه سواری، هیئت ورزش‌های همگانی و گروهای فعال ورزشی در این رشته، به طول ۸۰۰ متر و عرض چهار متر در حال احداث است، ادامه می‌دهد: احداث فاز دوم این طرح به طول ۴۰۰ متر و عرض سه متر در بلوار ساحلی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با تاکید بر اینکه احداث پیست دوچرخه سواری در پارک شهید اختر کاویان و بلوار ساحلی کم خطر بوده و شهروندان با امنیت خاطر بیشتری می‌توانند در این مسیرها دوچرخه سواری کنند، می‌گوید: در برنامه آتی خط کشی خیابان‌های اصلی کم خطر برای مسیر دوچرخه سواری و جانمایی و نصب تعدادی ایستگاه دوچرخه سواری امن برای نگهداری دوچرخه شهروندان در مناطق شلوغ و پرتردد شهر بندرانزلی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

جعفری با بیان اینکه طرح‌هایی برای راه اندازی دوچرخه‌های اشتراکی در دوره‌های گذشته شورا توسط سرمایه گذار بخش خصوصی مطرح شد اما به نتیجه‌ای نرسید، می‌افزاید: با آماده سازی زیرساخت‌های امن مسیرهای دوچرخه سواری و نهادینه شدن فرهنگ آن، بسترهای لازم برای حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بندرانزلی فراهم می‌شود.

کد خبر 541489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.