اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت شهرداری اصفهان برای کاهش آلودگی هوا

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: جایگزینی موتورهای برقی، توسعه خطوط بی آر تی، طراحی مینی‌بوس‌های جدید و اصلاح مسیرهای خط اتوبوس در راستای کاهش آلودگی هوای شهر در سال‌های آینده پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حق‌شناس صبح امروز _یکشنبه ۲۱ آذرماه_ در بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ایستگاه‌های سنجش برای نشان دادن وضعیت هوای شهر اصفهان در نقاط مختلف شهر نصب شده است و هر روز وضعیت آب و هوا رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه خشک شدن زاینده‌رود یکی از عوامل آلودگی هوای شهر است، ادامه داد: برخی از دلایل آلودگی هوا تنها مخصوص اصفهان نیست و یک موضوع بین‌المللی است به طوری که تمام کشورها با آن مواجه هستند که علت اصلی آن گرم شدن زمین و کاهش بارندگی‌ها است‌.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه اصفهان، سهم بخش‌های مختلف در آلودگی هوا مشخص شده است، افزود: حمل‌ونقل سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوا دارد؛ در این راستا جانمایی نامناسب صنایع و توجه نکردن به حمل‌ونقل پاک، وضعیت هوای اصفهان را نامطلوب کرده است.

حق‌شناس با بیان اینکه اصفهان شاه‌راه ارتباطی کشور است و خودروهای سنگین از این شهر و اطراف آن عبور می‌کنند، تصریح کرد: مطالعات جامع در سه دوره و در سال‌های ۶۷، ۷۹ و ۹۱ انجام و راهکارهایی بیان شده است؛ اکنون با توجه به افزایش مساحت اصفهان، زمان سفرهای درون شهری زیاد شده است؛ به طوری که میانگین سفرهای درون شهری از چهار کیلومتر به ۱۰ کیلومتر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه شهر و افزایش طول سفرهای شهری با خودروهای شخصی، کمبود حمل‌ونقل عمومی پاک، ارزان، در دسترس و رقابت‌پذیر، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش سهم سفر با دوچرخه از جمله دلایل ساختاری آلودگی هوا شهر اصفهان است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: برای بهبود وضعیت آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی دولت و شهرداری باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم. ایجاد ظرفیت برای دوچرخه سواری در شهر از دیگر مسائلی است که باید شهرداری به آن توجه کند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

حق‌شناس با اشاره به ضرورت معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها افزود: به زودی در اصفهان برای موتورسیکلت‌ها نیز مرکز معاینه فنی راه‌اندازی می‌شود در این راستا از شورای اسلامی شهر اصفهان تقاضا می‌شود که در این زمینه از شهرداری حمایت کنند.

وی با بیان اینکه اگر حمل‌ونقل منظمی داشته باشیم، مردم کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: اجرای طرح زوج و فرد به صورت دائمی وضعیت آلایندگی شهر را بهبود نمی‌دهد، اما شهرهایی که طرح قیمت‌گذاری را در نظر گرفتند کاهش آلودگی هوای چشمگیری داشتند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته پارکینگ‌ها در مرکز شهر احداث می‌شدند اما با توجه به طرح مطالعات جامع این پارکینگ‌ها از مرکز شهر دور شدند؛ همچنین در این مطالعات بر استفاده از خودرو و موتورهای برقی تاکید شده است که ما باید در این راستا بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم.

حق‌شناس با بیان اینکه احداث خط دو مترو از برنامه‌های بلندمدت برای بهبود وضعیت هوا است افزود: اخذ مجوز معاینه فنی برای خودروهای سنگین، جایگزینی موتورهای برقی، توسعه خط بی آر تی، طراحی مینی‌بوس‌های جدید و اصلاح مسیرهای خط اتوبوس در راستای کاهش آلودگی هوا در سال‌های آینده پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: برقراری طرح محدودیت تردد در محدوده مرکز شهری، توسعه سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی، گسترش ثبت تخلف زوج و فرد و معاینه فنی در سطح شهر از طریق خودروهای ۲۰۶، توسعه هم‌پیمایی برای کاهش تک‌سرنشینی، اقدام به خاموشی اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خط و انعکاس و اطلاع‌رسانی ترافیک معابر از برنامه‌های کوتاه‌مدت شهرداری برای کاهش آلودگی هوا است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی از وضعیت مسیرهای جایگزین، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، ارائه خدمات معاینه فنی خودروهای سبک در هفت مرکز مکانیزه، توسعه طرح قیمت گذاری پارک حاشیه‌ای به سایر خیابان‌های شهر، توسعه پیاده‌روی با ارتقای کیفیت پیاده‌رو و پیاده‌راه‌ها، بهبود مسیرهای دوچرخه، ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، استفاده از اتوبوس برقی، احداث مراکز معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت از دیگر اقدامات کوتاه‌مدت برای بهبود وضعیت هوا است.

کد خبر 541315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.