۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
پای درد و دل فعالان صنعت نشر

قصه صنعت نشر و حمایت از فروشندگان کتاب سری دراز دارد. از مالیات کاغذ تا کم اهمیت انگاشتن ترویج فرهنگ کتابخوانی، تنها بخش کوچکی از درد و دل‌های فعالان صنعت نشر و حوزه کتاب در دیدار با مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران است که همزمان با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان، عنوان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع پانزدهمین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان در بیستم آذرماه ۱۴۰۰ جمعی از فعالان صنعت نشر و حوزه کتاب با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران دیدار کردند و کم و کاستی‌ها و چوب‌های لای چرخ حوزه کتاب را به گوش مسئولان مربوطه رساندند. اگر کمی با تأمل پای درد و دل کتابفروشان بنشینیم، چیزی جز مطالبه حمایت نمی‌شنویم.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان و پانزدهمین نمایشگاه کتاب این استان اظهار کرد: در راستای برگزاری این نمایشگاه که برای اولین بار به صورت مجازی و برای پانزدهمین دوره با حضور استاندار اصفهان و عده‌ای از مسئولان فرهنگی استان افتتاح شد و اولین کتاب این نمایشگاه توسط شخص استاندار خریداری شد. آمار و ارقام نشان می‌دهند که در همین چند ساعت گذشته استقبال و خرید صورت گرفته که باعث افتخار است؛ همچنین برنامه‌های جنبی خوبی نیز برگزار خواهد شد.

حمایت از اهالی قلم از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد است

علی رمضانی، مدیر خانه کتاب ایران نیز در این نشست با بیان برخی از سیاست‌های کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: حمایت از همه حلقه‌های موجود و فعال در صنعت نشر و تولید محتوا وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در دوره‌های مختلف انجام این وظایف، شیوه‌ها و فراز و فرودی نیز داشته است، اما در وضعیت کنونی، ثبت بانک اطلاعاتی و حمایت از فعالان و معرفی به مکان‌های دیگر فرهنگیِ اهالی قلم که در خانه کتاب و ادبیات ایران حضور دارند در دستور کار است. همچنین بررسی محتوایی کتب، اعطای مجوز، طرح‌های فصلی فروش کتاب مانند نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان، حمایت از کتابفروشی ها و ناشران نیز نمونه‌هایی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی افزود: طبق آمار موجودی که در خانه کتاب و ادبیات از مجموع صنعت نشر کشور داریم، بزرگی اقتصادی این صنعت، غریب به شش هزار میلیارد تومان است. در صنعت سینمایی کشور مجموعاً در بهترین حالت ممکن بیشتر از هفتاد تا هشتاد فیلم نمی‌توانند روی پرده سینما باشد و این میزان از فروش گیشه همراه با تولیدات سینمای خانگی مجموعاً به مقدار ۳۰۰ میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد مقدار سرمایه حوزه کتاب سه برابر سینما است. نویسنده‌ها، ناشرین و کتابفروشان، احتمالاً منتقد بعضی از ساز و کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند اما عیب و نقص‌هایی که پیش می‌آید را می‌توان برطرف کرد.

چرا این قدر تخفیف؟ کتابفروشی در کوله پشتی چه می‌کند؟

در ادامه این نشست، اکبر چیت ساز، رئیس صنف کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان از دست‌های زیاد و تخفیفات پیش از حد و غیر معمول کتاب شکایت کرد و گفت: کتاب‌فروش اول جنس خود را با تخفیف ۳۰ درصد به فروش می‌گذارد و اگر فروش نرفت کم‌کم درصد تخفیف را زیاد می‌کند به طوری که برخی از مواقع تخفیفات کتاب به ۷۰ درصد هم می‌رسد. این در حالی است که در گذشته نهایتاً کتاب‌ها با ۱۵ درصد تخفیف به فروش می‌رسید. حال مشتری به محض اینکه وارد کتابفروشی می‌شود اولین سوالی که می‌پرسد این است: چند درصد تخفیف دارد؟ و این معضل بزرگی برای حوزه کتاب است.

وی در ادامه در مورد قرار گرفتن کتابفروشی ها به عنوان مقصد اردوهای دانش آموزی، تصریح کرد: کتابفروشان حاضرند با کمک آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری، کتابفروشی ها را مقصد اردوهای دانش آموزی قرار داده تا بچه‌ها بتواند خود از این مکان‌ها دیدن بکنند و کتاب بخرند اما از این طرح استقبالی زیادی نشده است.

رئیس صنف کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان خاطر نشان کرد: چرا کتاب‌ها، مخصوصاً کتاب‌های زرد داخل کوله پشتی، در پمپ بنزین‌ها و ایستگاه‌های مترو فروش می‌روند؟ چه کسی متولی است؟

آیا یارانه کتاب به بالا نرفتن قیمت آن کمکی کرده است؟

اسماعیل مرتضوی، مدیر فروشگاه‌های شهر کتاب اصفهان نیز اظهار کرد: طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ۱۳۹۹ رایانه اعطایی کاغذ به ناشرین بالغ بر هزار میلیارد تومان بود. فرض می‌کنیم در این دو سال بخشی از این مبلغ قرار بوده است به بالا نرفتن قیمت کتاب کمک کند. بیایید بررسی کنیم و ببینیم واقعاً این یارانه به منفعت کتاب کمکی کرده است و توانسته کاری کند که کتاب وارد سبد کالای مردم شود؟

سهم کتاب استان‌ها باید شفاف شود

مرتضی ثابت قدم، مدیر انتشارات فرهنگ مردم نیز در این نشست اظهار کرد: اصفهان با وجود پنج دانشگاه مادر و ۳۰۰ هزار دانشجو آمار توزیع کتاب بسیار پایینی دارد. سهم خرید کتاب از استان‌ها باید شفاف شود تا دیگر کتابی نباشد که در میان ده‌ها ناشر برتر تهرانی دیده نشده و عدالت برقرار نشود.

ترویج فرهنگ کتابخوانی، مهم‌ترین حلقه صنعت نشر

در ادامه، علی رمضانی، مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به موارد اشاره شده از سوی فعالان حوزه کتاب گفت: مسئله‌های ایجاد شده در مالیات، شهرداری‌ها و بیمه مشکلات کتابفروشان در خارج از حوزه نشر، است و این موضوع در حال پیگیری در سطح وزارتخانه است.

وی افزود: اگر صنعت نشر را پنج حلقه متصل به نویسنده، تولید محتوا، ترویج، کتاب فروش و خواننده تصور کنیم، حلقه ترویج کتاب از همه مهم‌تر است.

رمضانی با تأکید بر اینکه چهره‌های نویسندگان مطرح اصفهان باید به مردم شناسانده شود، افزود:. صد هزار عنوان کتاب در کشور است ولی معارفه عمومی در حوزه کتاب در سطح کشور نداری، البته اگر ترویج کتاب دغدغه نباشد هر چقدر هم این مسئله را تکرار کنیم، فایده‌ای ندارد.

مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: صد شهر در کشور را از نظر برخورداری کتاب مورد بررسی قرار دادیم، تنها ۴۰ عدد از آنها کتابفروشی داشتند؛ آن ۴۰ تا را پشتیبانی ویژه کرده و از آنها میزان فروششان را پیگیری کرده‌ایم.

رمضانی بابیان اینکه پلتفرم جدیدی تأسیس می‌شود که برای شهرهایی که فاقد کتابفروشی هستند امکان خرید اینترنتی از فروشگاه کتاب را فراهم می‌کند، افزود: حراجی‌های کتابفروشی ها باید مجوز داشته باشد. در تهران هم کتابفروشی هایی هستند که تعطیل می‌شوند. در این مورد هم یکی دو جلسه تشکیل داده‌ایم و در تلاش برای رفع این موانع هستیم.

کد خبر 541267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.