۶۰ طرح دانش بنیان بزرگ صنعتی مجوز ترک تشریفات مناقصه دریافت کردند

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: ۶۰ طرح بزرگ صنعتی در قالب پروژه تولید درنخستین بار توانستند مجوز ترک تشریفات مناقصه دریافت کنند که این محصولات، ۴۱ میلیون دلار ارزش مالی دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت در مناقصات دولتی برای ساخت بار اول محصولات فناورانه و شکل‌گیری یک شرکت تولیدکننده توانمند با چالش‌های زیادی مواجه است که یکی از راه‌کارهای رفع این موانع، حذف تشریفات و تسهیل قوانین و مقررات برگزاری مناقصه برای آنها است.

شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانایی تولید محصولات فناورانه و راهبردی را داشته باشند و محصول آنها برای نخستین بار در کشور به تولید رسیده باشد، می‌توانند از خدمات کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.

بر همین اساس نخستین جلسه مشترک میان کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی برگزار شد.

سید حمزه حسنی دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه به توانمندی بالای کشور در تولید محصولات فناورانه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران تحریم، اصلی‌ترین راه حل برای پاسخ به نیازهای فناورانه کشور هستند.

وی افزود: وظیفه ما در این کارگروه ارائه رفع نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و صنایعی است که ذیل قانون حداکثر استفاده از توان داخل قرار دارند. این کار قدمی مؤثر در پاسخ به نیازهای کشور به کمک تخصص جوانان و متخصصان داخلی است.

به گفته دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های فعال داخلی ثابت کرده‌اند که می‌توانند راه‌گشای کشور در روزهای بحرانی و تحریم‌ها باشند، این مجموعه‌ها در توسعه اقتصادی و ارتقای تاب‌آوری و استقلال کشور نقشی اثرگذار دارند و توانمندی خود در این کار را به جامعه اثبات کرده‌اند.

حسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع به کار این کارگروه، ۶۰ طرح بزرگ صنعتی در قالب پروژه تولید بار اول، مجوز ترک تشریفات دریافت کردند که این محصولات ۴۱ میلیون دلار ارزش مالی دارند.

وی اظهار کرد: برآوردهای آماری حاکی از آن است که هر یک دلار سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه، هشت دلار صرفه‌جویی ارزی در سال را برای کشور به همراه دارد.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: برخی محصولات در این طرح تا ۹۰ درصد زیر قیمت نمونه خارجی از شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین شده است.

حسنی با تاکید بر اینکه دانش فنی بالای شرکت‌ها به مدیران دولتی اثبات شده است، گفت: وظیفه ما دفاع از توانمندی‌های فناورانه کشور است تا بتوانیم قراردادهای دولتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کنیم.

وی افزود: تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات مناقصات صادر شده است تا صنایع و دستگاه‌های دولتی برای قرارداد بستن با شرکت‌های دانش‌بنیان ترغیب، تشویق و اقناع شوند.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز نخستین جلسه حضوری با شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد تا با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها برای مشارکت در مناقصات دولتی و تولید بار اول آشنا شویم و آنها را در بومی‌سازی محصولات و معرفی به کارفرمایان مرتبط یاری کنیم.

حسنی گفت: در حال حاضر امکان صدور مجوز ترک تشریفات مناقصات در حوزه‌های فناورانه تا سقف ۱۵۰ میلیارد تومان و برای حوزه انرژی تا ۳۰۰ میلیارد تومان فراهم است.‌

کد خبر 541244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.