دانش آموزان، باید قادر باشند دانش خود را در راستای مسئولیت اجتماعی، به کار بگیرند

وزیر آموزش و پرورش در آیین تقدیر از دانش آموزان دختر پژوهشگر به مناسبت هفته پژوهش گفت: دانش آموزان، باید قادر باشند دانش خود را در راستای مسئولیت اجتماعی، به کار بگیرند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در آئین تجدید دانش‌آموزان دختر پژوهشگر که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، ضمن تبریک به دانش آموزان پژوهشگر و آرزوی موفقیت برای آنان در مراحل زندگی، اظهار کرد: هفته پژوهش، به عنوان نمادی است که با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح آن، قادریم تصویری از تمام فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در نظام آموزش و پرورش را نشان دهیم.

وی با اشاره به سطوح مختلف یادگیری، تصریح کرد: به طور کلی در جوامع مختلف یادگیری در ۴ مرحله «دانش»، «مفهوم»، «تجزیه و تحلیل یا کارآفرینی» و «کاربردی یا عملکردی» تعریف شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مرحله اول یادگیری، «سطح دانش» است که به آن «سواد اسمی» گفته می‌شود و نسل اول مراکز آموزشی که تنها «آموزش محور» بوده و بر اساس حفظیات کار می‌کنند در این مرحله قرار دارند.

نوری گفت: سطح دوم یادگیری، «سطح مفهومی» تعریف شده است؛ در این سطح دانش آموزان در مورد آنچه که خوانده‌اند، به فهم کامل می‌رسند و آن را درک می‌کنند.

وی مرحله سوم یادگیری را «مرحله تجزیه و تحلیل» دانست و افزود: در مرحله تجزیه و تحلیل، دانش آموزان به «قدرت تخیل ذهنی» در مورد دانش آموخته شده، می‌رسند و قادر به انسجام ذهنی در خصوص مطالب آموخته شده هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در نهایت سطح چهارم و کامل‌ترین سطح از سطوح یادگیری، «سطح چندبعدی» است که در این مرحله دانش آموزان قادر خواهند بود علاوه بر پژوهش، به عملکرد هم برسند و دانش آموخته شده را در زندگی خود و اطرافیانشان به کار ببندند.

نوری با تأکید بر «مسئولیت اجتماعی» هر فرد در جامعه ادامه داد: وقتی دانش آموزان دانش خود را در راستای مسئولیت اجتماعی، به کار می‌برند، به مرحله «سواد چند بعدی» رسیده‌اند، که در حال حاضر نسل چهارم مراکز آموزشی با مسئولیت اجتماعی اداره می‌شود.

وی با اشاره به همدلی و همکاری مردم با پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌ها در ایام کرونا، گفت: در ایام کرونا، با عدم وجود واکسن بسیاری از افراد متعهد جامعه در کنار پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌ها، به صورت داوطلبانه کمک می‌کردند و این همان مسئولیت اجتماعی است که باید مدارس را به این سمت سوق دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در ابتدای دهه ۸۰ بحث «جنبش نرم‌افزاری» و «تولید» را مطرح کردند که به دنبال آن کارهای بسیار خوبی انجام شد و امروز در کشور توانستیم شاهد پرورش جوانانی باشیم که ما را در بحث‌هایی مانند «انرژی هسته ای» به قله برساندند و از این نسل در جمهوری اسلامی بسیار وجود دارد.

کد خبر 541233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.