احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات، سرعت رشد تورم را افزایش می‌دهد

یک اقتصاددان با بیان اینکه احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات منجربه افزایش تقاضاهای احتیاطی و افزایش سرعت رشد تورم می‌شود، گفت: لازم است مسئولان تدبیری بیندیشند؛ زیرا آستانه صبر مردم کاهش یافته و ادامه این روند مطلوب نیست. از سوی دیگر طرف مذاکره هم به دلیل آشنایی با شرایط اقتصاد ایران سرسخت خواهد بود.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدت‌ها است متغیرهای عمده و اصلی اقتصاد تحت تأثیر شرایط سیاسی که با آن مواجه هستیم قرار گرفته است؛ در واقع متغیرهای حقیقی اکنون فعال نیست. پس از سه سال تشدید تحریم‌ها با وجود تلاش‌های دولت برای جلوگیری از آسیب سطح رفاه مردم، اکنون ذخایر به انتها رسیده و مسئله رفع تحریم‌ها متغیر بسیار فعال و تأثیرگذاری در سایر لایه‌های اقتصادی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: به نتیجه نرسیدن دور جدید مذاکرات، بلافاصله در متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز تأثیر گذاشت و اگر این روند ادامه یابد سایر قیمت‌ها هم از این موضوع تأثیر خواهد گرفت. علاوه بر این، تورم و متغیرهای اقتصادی از جمله شاخص سرمایه‌گذاری تغییرات منفی خواهد داشت. البته شرایط نقدینگی کشور به گونه‌ای نیست که روند افزایش قیمت‌ها سریع اتفاق افتد.

دور از انتظار است که دور بعدی مذاکرات هم به نتیجه‌ای برسد

این اقتصاددان گفت: از طرف دیگر با توجه به سرسختی که در نمایندگان ایران و طرف مذاکره وجود دارد، دور از انتظار است که دور بعدی مذاکرات هم به نتیجه‌ای برسد.

افقه اضافه کرد: اقتصاد ایران اکنون عمدتاً از انتظارات تورمی تأثیر می‌گیرد. افزایش قیمت ارز به عنوان یک نشانه فوری از شکست در مذاکرات است که به‌دنبال آن قیمت سایر کالاها نیز در میان‌مدت افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در سه دهه اخیر مردم ایران تأثیرات مسائل سیاسی ناشی از تحریم‌ها را بر معیشت خود دیده‌اند و می‌دانند به نتیجه نرسیدن مذاکرات بر وضعیت معیشت آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که تقاضای احتیاطی در جامعه به دلیل نگرانی از آینده افزایش یابد.

این اقتصاددان تاکید کرد: افزایش تقاضاهای احتیاطی و تقاضای بیش از نیاز طبیعی، منجربه سرعت رشد تورم می‌شود. امید است مسئولان تدبیری بیندیشند؛ زیرا آستانه صبر مردم کاهش یافته و ادامه این روند مطلوب نیست. از سوی دیگر، طرف مذاکره هم به دلیل آشنایی با شرایط اقتصاد ایران سرسخت خواهد بود؛ بنابراین لازم است مصالح مردم در مذاکرات در نظر گرفته شود.

کد خبر 541020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.