اپلیکیشن چست؟+ تاریخچه اپلیکیشن، اندروید و IOS

اپلیکیشن‌های تلفن همراه که به اختصار به آن‌ها App گفته می‌شود، برنامه‌های کامپیوتری است که توسط برنامه نویسان نوشته می‌شوند و هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارند که به طور مثال برخی عملیات‌های ریاضی را انجام می‌دهند و برخی برای ارسال پیامک استفاده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌ها است که با تلفن‌های هوشمند کار و از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنیم، اما واقعاً اپلیکیشن چیست که بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما به وسیله آن انجام می‌شود؟

اپلیکیشن‌های تلفن همراه که به اختصار به آن‌ها App گفته می‌شود، برنامه‌هایی کامپیوتری است که توسط برنامه نویسان برای اجرا در تلفن‌، آی‌پد و سایر دستگاه‌ها نوشته و هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارد؛ به طور مثال برخی عملیات‌های ریاضی را انجام می‌دهند (نرم‌افزار ماشین حساب) و برخی برای ارسال پیامک استفاده می‌شوند.

تاریخچه اپلیکیشن

در ابتدا اپلیکیشین‌های موبایل به دلیل محدودیت‌های موجود در سخت‌افزارهای تلفن همراه، نمی‌توانست چند فعالیت را به طور همزمان انجام دهد و پورت کردن برنامه‌های کامپیوتری برای تلفن همراه یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل بود؛ اولین اپلیکیشن‌های موبایل Psion نام داشت که در اوایل دهه ۹۰ میلادی توسط کامپیوترهای قابل حمل عرضه شد. بر روی این کامپیوترها سیستم عامل ۱۶ بیتی EPOC نصب بود که امکان ایجاد و قراردادن نرم‌افزارهای صفحه گسترده مانند اکسل، واژه‌پرداز مانند ورد و دفترچه خاطرات را برای افراد فراهم کرده بود، مدتی بعد همین دستگاه‌ها با سیستم عامل ۳۲ بیتی و ارتقای رم تا دو مگابایت عرضه شد که نکته جالب این سیستم عامل‌ها امکان طراحی توسط کاربران معمولی بود و این موضوع راه را برای ساخت و گسترش اپلیکیشن‌های موبایل هموار ساخت.

معنای اپلیکیشن

اپلیکیشن در لغت به معنای یک نرم‌افزار کاربردی و برنامه کامپیوتری است که برای کاربری تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طور کلی این لغت دقیقاً همان معنی نرم‌افزار کاربردی را در خود جای داده است.

اپلیکیشن چیست؟

امروزه تکنولوژی به قدری رشد کرده است که می‌توان از آن برای انجام سریع، آسان و دقیق‌تر کارها از تعداد انبوهی نرم‌افزار و برنامه متنوع استفاده کرد که به ما در بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند. به طور مثال ممکن است شما بخواهید در داخل منزل نقل و انتقالات بانکی خود را انجام دهید، برای این منظور می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید یا برای شنیدن موسیقی باید از نرم‌افزارهای پخش استفاده کنید؛ در نتیجه می‌توان گفت اپلیکیشن‌ها نوعی از نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری هستند که ارتباط مستقیمی با پردازنده‌های سیستم تلفن‌های هوشمند برقرار می‌کنند.

به طور کلی تمام نرم‌افزارهای کامپیوتری به جز نرم‌افزارهای سیستم عامل و زبان‌های برنامه نویسی که از آن استفاده می‌شود جزو اپلیکیشن‌ها به‌شمار می‌رود.

طراحی اپلیکیشن

تکنولوژی در دنیای امروز بسیار پیشرفت کرده است و ما همواره شاهد افزایش محبوبیت تلفن‌های هوشمند در میان مردم هستیم؛ با توجه به این موضوع همگام بودن با تکنولوژی یکی از فاکتورهای موفقیت در کسب‌وکار است و طراحی اپلیکیشن در کنار سایت یکی از مواردی است که از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ افراد با طراحی اپلیکیشن‌های متناسب با شغل خود می‌توانند تعامل بهتری با مشتریان خود برقرار و از رقبای خود پیشی بگیرند.

طراحی اپلیکیشن فرایندی است که برای تولید و طراحی برنامه‌های تلفن همراه طی می‌شود تا آن‌ها بر روز سیستم عامل‌های مختلف گوشی اجرا شود. همانطور که می‌دانید سیستم عامل موبایل‌های گوگل اندروید و سیستم عامل اپل IOS است و هر سیستم عامل ویژگی‌ها و قوانین مخصوص خود را دارد؛ اپلیکیشن‌های اندروید با زبان جاوا اسکریپ و IOS با زبان C نوشته می‌شود.

تاریخچه اندروید

اندی رابین در شرکتی به نام اندروید برای اولین بار سیستم عامل اندروید را بر اساس هسته لینوکس طراحی کرد، وی در سال ۲۰۰۵ شرکت خود را در ازای دریافت ۵۰ میلیون دلار به گوگل واگذار و گوگل نیز تا سال ۲۰۰۷ خبری به طور رسمی در رابطه با ساخت یک سیستم عامل اعلام نکرده بود، در نهایت در پنج نوامبر ۲۰۰۷ اولین نسخه بتا سیستم عامل موبایل این شرکت معرفی و در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت سپس در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ اندروید ۱.۰ یعنی نخستین نسخه تجاری سیستم عامل موبایل شرکت گوگل با آیکون روبات سبز رنگ از طریق تلفن GI اپراتور T-mobile در بازار کشور آمریکا و انگلستان عرضه شد.

جالب است بدانید نرم‌افزارهای جی‌میل، یوتیوب، اینترنت و ماشین‌حساب و برخی دیگر به صورت پیش فرض بر روی اولین نسخه اندروید وجود داشته است، اما بسیاری از قابلیت‌ها نظیر صفحه کلید مجازی و برنامه‌های کاربردی حرفه‌ای در این تلفن‌ها وجود نداشت.

تاریخچه IOS

این سیستم عامل توسط استیو جابز با تلفن همراه هوشمند شرکت اپل یعنی آیفون در کنفرانس و نمایشگاه Macworld 19 ژانویه سال ۲۰۰۷ معرفی شد و در ماه ژوئن همان سال برای اولین بار منتشر شد.

اپل در زمان معرفی اولین آیفون اعلام کرد که IOS نیز همانند OS X از هسته یونیکس ساخته شده است و از ابزارهای مشابهی استفاده می‌کند. در نهایت ۶ مارس ۲۰۰۸ شرکت اپل اولین نسخه بتا را با یک نام جدید برای سیستم عامل منتشر کرد که پس از آن کاربران تا سه سال IOS را iPhone OS می‌نامیدند و بعد از معرفی IOS4 در ژوئن سال ۲۰۱۰ نام آن به IOS تغییر یافت.‌

کد خبر 541007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.