سبزیجات گیاهی برای کنترل قند خون دیابتی‌ها چیست؟

شناخت شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی، علامت قند خون بالا، درگیری جمعیت پیر و جوان با این عارضه، تأثیر رژیم غذایی مناسب در بهبود بیماری دیابت، نوشیدنی‌های مفید برای کاهش دیابت، گزینه‌های گیاهی برای کنترل قند خون دیابتی‌ها و آشنایی با ۲۰ ماده غذایی دشمن دیابت در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری قند یا دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است، علامت مشخصه آن میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر نشانه‌های آن پرخوری و پرنوشی است.

در واقع دیابت از جمله بیماری‌هایی است که در جوامع امروزی پیر و جوان درگیر آن هستند استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند بیماری‌های مختلف از جمله دیابت را تا حد امکان بهبود دهد.

نوشیدنی‌های مفید برای کاهش دیابت

طبق تحقیقات اخیر، مصرف قهوه ممکن است خطر ابتلاء به دیابت را در زنان جوان و میانسال کاهش دهد. با وجود این، مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند اثر عکس گذاشته و قند خون را افزایش دهد. قهوه حاوی کلروژنیک اسید است که می‌تواند میزان جذب گلوکز را تنظیم کرده و از افزایش قند خون جلوگیری کند. مصرف یک الی دو فنجان قهوه تلخ بدون شیر و شکر می‌تواند برای شما مفید باشد.

شیر

شیر نوشیدنی سالمی است که فواید زیادی برای کودکان و بزرگسالان دارد. البته توجه داشته باشید که شیر مفید، فقط شیری است که از حیوانی که به صورت طبیعی رشد و تغذیه کرده است، دوشیده شده باشد و شیر حیوانی که با داروهای شیمیایی و تغذیه نامناسب رشد کرده باشد نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر نیز باشد. شیر بدون چربی و یا کم چرب یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای افراد دیابتی می‌باشد. همچنین مصرف ۲ الی سه وعده شیر طبیعی در روز می‌تواند باعث کاهش فشارخون نیز شود.

چای سبز

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی‌ها برای افراد دیابتی، چای سبز است زیرا هیچ کربوهیدراتی و ندارد و کالری آن صفر است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف چای سبز می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش داده و باعث تنظیم فشار خون شود.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که باعث کاهش التهاب بدن شده و از آسیب‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند، همچنین دارای پلی ساکاریدهایی است که به کاهش قند خون کمک می‌کنند. مصرف روزانه ۵ – ۴ فنجان چای سبز برای جلوگیری از ابتلاء به دیابت توصیه شده است البته به شرطی که از شیرین کننده ها در زمان مصرف چای سبز دوری کنید.

آب

سطح بالای قند خون می‌تواند باعث کاهش آب بدن شود. مصرف آب به مقدار کافی می‌تواند باعث دفع بیشتر گلوکز از طریق ادرار شود. مصرف ۱۰ لیوان برای مردان و ۸ لیوان برای زنان می‌تواند مناسب باشد.

آب خیار

خیار سرشار از آهن، فسفر، انواع اسیدآمینه‌ها، ویتامین A، ویتامین B۱، ویتامین C، ویتامین B۲ است و برای سلامت بدن بسیار مفید است. همچنین خیار بسیار خنک کننده است و التهاب را کاهش می‌دهد، ادرار آور است و برای کاهش علائم آرتریت مفید است. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف خیار به کاهش قند خون کمک می‌کند.

چای بابونه

چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است و کالری تولید نمی‌کند. با توجه به مطالعات اخیر، دمنوش بابونه تأثیر مثبتی بر روی کنترل گلیسمی و سرم لیپید دارد و برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مفید است. مصرف منظم چای بابونه ممکن به جلوگیری از عوارضی مانند آسیب عصبی، آسیب به دستگاه گردش خون، نابینایی، بیماری کلیوی کمک کند، همچنین بابونه به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند خطر ابتلاء به کلسترول بد خون و سرطان را کاهش دهد

سرکه سیب

مصرف سرکه سیب می‌تواند حساسیت به انسولین را در بدن بهبود داده و جذب کربوهیدرات‌های پیچیده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف سرکه سیب رقیق شده با آب، می‌تواند نقش تأثیرگذاری در کاهش قند خون داشته باشد بخصوص اگر قبل از خواب مصرف شود می‌تواند باعث کاهش میزان قند خون در صبح شود. می‌توانید سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و کمی دارچین و لیمو به آن اضافه کنید و قبل از خواب میل کنید.

آب نارگیل

آب نارگیل غنی از اسیدهای آمینه و ویتامین‌های مختلف است. یک فنجان آب نارگیل حاوی ۰.۱ میلی گرم ریبو فلاوین، ۵.۸ میلی گرم ویتامین C، حدود ۵۷.۶ میلی گرم کلسیم، ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم، و… است. مواد مغذی موجود در آب نارگیل به خصوص پتاسیم و سدیم، می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. همینطور به دلیل دادشتن فیبر بالا برای افراد دیابتی بسیار مفید است. آب نارگیل با بهبود گردش خون می‌تواند علائم ناشی از دیابت را کاهش دهد.

گزینه‌های گیاهی برای کنترل قند خون دیابتی‌ها

انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات یک گام هوشمند در کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع دو است، این نوع سبزیجات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند، بهترین گزینه‌های گیاهی برای کنترل قند خون دیابتی‌ها عبارتند از:

گل کلم: این نوع سبزی سرشار از ویتامین ث، فیبر، پتاسیم و فولات است. به علاوه مصرف روزانه ۱۲۲ گرم از این سبزی در روز تا ۱۴ درصد خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.

مارچوبه: این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و پنج گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین‌های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه‌های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود.

اسفناج: این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلاء به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی: حاوی ویتامین ث و یک منبع عالی از ویتامین آ و پتاسیم محسوب می‌شود. هر فنجان آب گوجه فرنگی تنها ۳۲ کیلوکالری دارد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان‌های قوی است که در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان پروستات و … محافظت ایجاد می‌کند ضمن اینکه برای دیابتی‌ها یک خوراکی کم کربوهیدرات است.

کلم بروکلی: علاوه بر اینکه کربوهیدرات کمی دارد، سرشار از ویتامین‌های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

خیار: یک فنجان خیار خرد شده تنها پنج گرم کربوهیدارت دارد و شما در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید. خیار یک منبع عالی از ویتامین کا، پتاسیم و ویتامین ث نیز محسوب می‌شود.

کلم: خوردن کلم یک راه ارزان برای اضافه کردن ویتامین‌های کا و ث به رژیم غذایی است البته به علاوه آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، منگنز و ویتامین ب ۶.

کلم بروکسل: این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی‌ها، می‌تواند برخی سرطان‌ها را دفع کند.

آشنایی با ۲۰ ماده غذایی دشمن دیابت

بسیاری از افرادی که با مصرف درست مواد غذایی در درمان دیابت، مجبور به تحمل عوارض دارو نخواهند شد، ۲۰ غذایی دشمن دیابت عبارتند از:

انواع میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات همیشه برای داشتن یک تغذیه سالم لازم و ضروری بوده‌اند؛ در اینجا به تعدادی از میوه و سبزیجات که به کاهش قند خون و بهبود دیابت کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم.

۱. سیب: سیب یک میوه بسیار مغذی بوده و با داشتن فیبر بالا و قند پایین، حس سیری بعد از خوردن آن القا می‌شود و تأثیر خوبی در کاهش کلسترول و قند خون دارد.

۲. انگور و هم خانواده‌هایش: میوه‌هایی مانند انگور که دانه‌های ریز دارند و معمولاً رنگ قرمز و بنفش هستند تأثیر بسزایی در تولید انسولین و درمان قند بالا دارند. ماده‌ای به نام آن تو سیانین در این نوع میوه‌ها به کاهش قند خون در بدن کمک می‌کند. به همین دلیل به افرادی که قند بالایی دارند پیشنهاد می‌شود از مویز در کنار چای بجای قند استفاده نمایند.

۳. آووکادو: یکی از راهکارهای کاهش قند خون در افراد دیابتی کند نمودن روند هضم بعد از میل غذا است، آووکادو با داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع این روند را کند کرده و در نهایت به کاهش قند خون کمک می‌کند.

۴. سبزیجات تازه: می‌توان گفت همه سبزیجات با داشتن فیبر حلال در کنترل قند خون تأثیر بسزایی دارند.

۵. کلم بروکلی: بروکلی با کروم فراوانی که در خود دارد بهتر است مداوم در وعده‌های غذایی مصرف شود چرا که در مهار قند خون موثر است.

۶. هویج: بتاکاروتن موجود در هویج در افراد عادی مانع از بروز دیابت شده و در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند با تنظیم قند خون به بهبود بیماری کمک می‌کند.

۷. سیب زمینی شیرین: مصرف سیب زمینی شیرین البته به صورت کبابی می‌تواند به کاهش قند خون کمک نمائید. این ماده غذایی با کند نمودن هضم غذا کلسترول خون را تا حدی کاهش می‌دهد. همچنین سیب زیمینی شیرین با داشتن کارتنوئید و اسید کوروژیک در تنظیم انسولین موثر است.

۸. سیر: سیر یکی از مواد غذایی معجزه آسا برای کنترل قند خون ناشتا و قند خون در هنگام خوردن غذا است. به طور کلی سیر علاوه بر خواص دارویی متعدد به کنترل دیابت نیز کمک می‌کند.

نان و غلات

گروه غذایی نان و غلات عضو جدایی ناپذیر غذای روزانه افراد است. در ادامه به انواع نان و غلات که تأثیر مستقیم در بهبود و کاهش قند خون دارند اشاره می‌کنیم.

۱. جو: مصرف جو به جای مواد غذایی دیگر مانند برنج در وعده غذایی باعث کند شدن چشمگیر روند هضم غذا شده و در نهایت مانع از افزایش قند خون می‌شود.

۲. دانه کتان: دانه کتان با داشتن مواد مغذی مفید مانند پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید و منیزیم به تنظیم قند خون کمک کرده و در عین حال سلول‌ها را وادار به جذب انسولین می‌کند.

۳. جوی دوسر: فیبرهای حلال موجود در جوی دوسر با ایجاد یک چسبندگی بین آنزیم‌های موجود در معده و نشاسته موجود در غذا باعث کاهش چشمگیر روند هضم شده و به بدن فرصت می‌دهد تا قند موجود در غذا را به تدریج جذب خون نماید.

۴. نان سبوس دار: بهتر است در وعده‌های غذایی به جای نان سفید از نان سبوس دار استفاده نمائید چرا که این نوع نان باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین شده و در نهایت قند خون را کنترل می‌کند.

گوشت و حبوبات و مغزها

توجه به مواد غذایی که در این گروه قرار می‌گیرند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تأمین پروتئین بدن به عنوان یکی از مواد مغذی جهت رشد و ترمیم بافت‌ها ضروری است که در هرنوع رژیم غذایی جای داده می‌شود. در اینجا به انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، مغزها که علاوه بر تأمین مواد مغذی بدن دشمن دیابت نیز هستند اشاره می‌کنیم.

۱. گوشت گوساله: برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند قسمت‌هایی از گوشت گوساله که چربی کمتری دارد پیشنهاد می‌شود. با مصرف گوشت گوساله پروتئین مورد نیاز بدن تأمین شده و این امر به سیر نگه داشتن شما در مدت طولانی‌تری کمک می‌کند و به این ترتیب حس گرسنگی مکرر که در افراد دیابتی دیده می‌شود را کاهش داده و همچنین با افزایش متابولیسم بدن به کاهش قند خون کمک می‌کند.

۲. گوشت مرغ: به افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل دیابت هستند، گوشت سینه مرغ را که هم چربی کمتری دارد و هم مواد مغذی خوبی در خود جای داده است پیشنهاد می‌شود.

۳. ماهی: مصرف ماهی با کاهش مقاومت در برابر انسولین، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت را به طرز شگفت انگیزی کاهش می‌دهد.

۴. تخم مرغ: بر خلاف باور عموم که تخم مرغ را باعث افزایش کلسترول می‌دانند، طبق تحقیقات به عمل آمده افراد می‌توانند با خوردن یک عدد تخم مرغ در روز تا ساعت‌ها خود را سیر نگه داشته و اینگونه به کاهش قند و بهبود دیابت کمک کنند.

۵. گردو: گردو از مغزهای مفید است که با داشتن فیبر و پروتئین بالا و همچنین چربی غیر اشباع علاوه بر اینکه برای سلامت بدن مفید است، با تجزیه کندی که در بدن دارد مانع از افزایش قند خواهد شد.

۶. بادام: طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف ۷ مغز بادام در روز باعث کاهش گلوکز و انسولین ناشتای خون شده ودر تنظیم قند خون و جلوگیری از دیابت مؤثر است.

شیر و لبنیات

خانواده لبنیات یکی از گروه‌های غذایی لازم برای بدن هستند که به تأمین کلسیم بدن کمک می‌کنند که عبارتند از:

۱- شیر: مصرف شیر کم چرب با کاهش مقاومت در برابر انسولین، تأثیر بسزایی در بهبود دیابت دارد.

۲- ماست: ماست نیز از نوع کم چرب آن با تأمین پروتئین و کلسیم بدن علاوه بر کمک به کاهش وزن، به کنترل قند و دیابت کمک می‌کند.

کد خبر 540836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    عالی بود ممنون