درخواست محیط زیست برای اختصاص اعتبار کاهش آلودگی هوا در بودجه ۱۴۰۱

‌معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان به دولت و مجلس درخواست داده تا موضوع کاهش آلودگی هوا در لایحه برنامه هفتم درج و در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود. همچنین اعتبار اجرای بندهای آن به تفکیک هر دستگاه مشخص و تأمین شود.

به گزارش ایمنا، داریوش گل علیزاده اظهار کرد: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تصویب شد اما به نظر می‌رسد آنطور که باید بندهای آن درست اجرایی نشده، در واقع به نظر می‌رسد که هیچ وقت یک برنامه واقعی برای کاهش آلودگی هوا نداشتیم؛ اگر برنامه‌ای هم باشد برای اجرا به اعتبار نیاز دارد، در واقع یک برنامه واقعی این است که منابع، مسؤول اجرا، اثربخشی، زمان اجرا و تأمین منابع مالی آن مشخص باشد.

وی افزود: برای اجرای قانون هوای پاک هم همینطور است اینکه چه میزان اثربخشی دارد و بعد از اجرا چه اندازه آلودگی هوا کاهش می‌یابد و مهمتر اینکه اعتبار مورد نیاز آن از کجا تأمین می‌شود اما متأسفانه برای اجرای قانون هوای پاک پول چندانی وجود نداشت و عملاً اجرای آنها به موارد نسیه گره خورده است یعنی مثلاً پول یک بند را از بند دیگری و یا برعکس در نظر می‌گرفتند که حتی همان هم محقق نشد و بر این اساس بندهای اجرای قانون هوای پاک که به پول نیاز داشت، معطل ماند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: یک مشکل دیگری که داریم این است که در کشور هیچ وقت برای کاری سناریوی دوم تعریف نمی‌کنیم مثلاً اگر در اجرای مفاد قانون هوای پاک در شرایط بی پولی یا تحریم گرفتار شدیم چه کار باید بکنیم و همین مساله کارها را عقب می‌اندازد.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات، به دولت و مجلس درخواست دادیم تا برنامه کاهش آلودگی هوا در لایحه برنامه هفتم و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ درج شود تا بر این اساس اعتبار دستگاه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا به تفکیک پیش بینی و تأمین شود، مثلاً وزارت کشور در کاهش آلودگی هوا این وظایف را دارد که برای اجرای آنها به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید در این بخش دیده شود، با این روند کارها بهتر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

وی گفت: البته چون سازمان برنامه و بودجه متولی مستقیم بحث بودجه و برنامه هفتم است از این رو این درخواست را به این سازمان هم داده ایم و اکنون منتظر جواب هستیم.

گل علیزاده با بیان اینکه در قانون هوای پاک بسیاری از برنامه‌ها چون هزینه‌ای بود اجرا نشد، افزود: برای رفع این مشکل سیاهه انتشار آلودگی هوا در کلانشهرها را مشخص کردیم که بر اساس این سیاهه سناریوهای کاهش آلودگی هوا به تفکیک کلانشهرها بر اساس ارزیابی فنی، اقصادی و اثر بخشی آنها احصاء شده که همه آنها می‌تواند در قالب برنامه کاهش آلودگی هوا درج و در دل قانون برنامه هفتم مصوب شود، بر این اساس یک برنامه واقعی و منسجم کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها به دست می‌آید که در آن مشخص می‌شود که در افق پنج ساله به کجا خواهیم رسید، در واقع در این سیاهه علت آلودگی هوا در کلانشهرها به تفکیک، راه حل اجرای آنها و میزان هزینه مورد نیاز مشخص شده است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یک سری از این تکالیف در سطح استان‌ها و یک سری هم ملی است مثلاً ارتقا استاندارد سوخت و یا جابجایی برخی صنایع آلاینده ملی است که در این سیاهه به تفکیک دیده شده‌اند، آنهایی که اولویت بیشتری دارند و با اعتبار کمتری زودتر به نتیجه می‌رسند، اولویت بندی می‌شوند که در قالب برنامه هفتم بودجه ۱۴۰۱ مصوب شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 540780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.