۱۵ درمان خانگی برای کاهش چربی پوست چیست؟

آسیب چربی زیاد برای پوست، علائم و ویژگی پوست چرب، شناخت علل چرب شدن پوست، بهترین روش‌ها برای درمان و پاکسازی پوست چرب، مواد غذایی مفید برای درمان پوست چرب و ۱۵ درمان خانگی برای از بین بدن و کنترل چربی پوست را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چرب بودن پوست برای سلامت آن ضروری است اما چربی بیش از اندازه می‌تواند به پوست آسیب رسانده و زیبایی هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر پوست شما بیش از اندازه چرب باشد، ممکن است به یک سری عوارض جانبی دیگر نیز منجر شود. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید چربی پوست چگونه رخ می‌دهد.

در زیر هر یک از منافذ پوست انسان غدد چربی تحت عنوان غدد سباسه (به انگلیسی sebaceous glands) وجود دارند که نوعی چربی به نام سبوم (به انگلیسی sebum) یا همان چربی طبیعی پوست را تولید می‌کنند. این چربی‌ها سبب جلوگیری از خشکی پوست و مرطوب ماندن آن خواهند شد. البته، در برخی از افراد غدد سباسه بیش از اندازه روغن سبوم تولید می‌کنند که در این شرایط، گفته می‌شود فرد پوست چرب دارد یا پوستش چرب شده است.

علائم و ویژگی پوست چرب

چرب شدن پوست با یک سری علائم همراه خواهد بود. علائمی که در عین سادگی می‌توانند به شما کمک کنند که چربی پوست خود را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمائید. از جمله ویژگی‌های پوست چرب عبارتند از:

براق بودن غیرطبیعی پوست: یک ویژگی پوست چرب که از سایر ویژگی‌های آن متفاوت است براق بودن غیر طبیعی پوست به شمار می‌رود. درواقع، اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می‌کنید که روی آن روغن ریخته‌اید، بدون شک پوست شما چرب شده است.

آرایش روی صورت نمی‌ماند: اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال زیاد هنگام آرایش کردن دچار دردسر خواهید شد چرا که اغلب مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی اجازه نمی‌دهد که آرایش شما به خوبی روی پوستتان بنشیند.

آکنه و جوش‌: این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقطه‌های سیاه و سایر انواع آکنه پس از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند.

پوست‌های روغنی اغلب روی صورت تأثیر می‌گذارد که علائم آن عبارتند از:

- ظاهر براق یا چرب مانند

- منافذ بسیار زیاد و آشکار روی پوست

- پوستی که به نظر ضخیم و خشن می‌آید

- گاه به گاه یا مداوم جوش میزند

- وجود جوش‌های سرسیاه

افرادی که دارای پوست چرب هستند، معولا با آرایش کردن دچار مشکل می‌شوند زیرا مواد آرایشی با سبوم متفاوت هستند. علائم پوست‌های چرب و شدت آن بین افراد متفاوت است.

ژنتیک ممکن است یک نقش اساسی در چرب شدن پوست ایفا کند، تغییرات هورمونی یا سطح بالای استرس ممکن است تولید سبوم در بدن را افزایش دهد.

علل چرب شدن پوست را بدانیم

علت چرب شدن پوست صورت می‌تواند بسته به عوامل متفاوت متغییر باشد اما چرب شدن پوست زیبایی آن را به خطر می‌اندازد. در ادامه خواهید خواند که چگونه چرب شدن پوست را عقب بیندازیم.

پوست چرب، زمانی اتفاق می‌افتد که غدد سباسه در پوست باعث ایجاد بیش از حد سبوم می‌شوند. سبوم یک ماده مومی شکل و چرب و روغنی است که از پوست محافظت می‌کند و آن را هیدراته نگه می‌دارد.

این ماده برای حفظ سلامت پوست ضروری است.، با این حال مقدار بیش از حد آن باعث چرب شدن پوست، منافذ بسته و آکنه می‌شود، مدیریت کردن میزان چربی پوست اغلب نیاز به مراقبت‌های روزانه و منظم یک فرد دارد.

بهترین روش‌ها برای درمان و پاکسازی پوست چرب

پوست چرب چیزی نیست که هیچکس از آن رضایت داشته باشد. بویژه اینکه در خیلی از موارد این شرایط با جوش و ناخوشایندی‌های دیگر پوستی همراه خواهد بود. برای پاکسازی و درمان پوست چرب و جوش دار خود در مرحله اول باید هر کاری که منجر به این شرایط می‌شود را متوقف کنید. در مرحله بعد، به دستورالعمل‌هایی برای پاکسازی پوست چرب توجه کنید که عبارتند از:

۱۵ درمان خانگی برای کاهش چربی پوست چیست؟

شست و شوی متعادل صورت: صورت خود را صبح و شب با استفاده از مواد شست و شوی ذغالی بشویید. این مواد روغن اضافه پوست را جذب خواهند کرد.

از ماسک صورت استفاده کنید: هفته‌ای یک بار استفاده از ماسک صورت می‌تواند بافت مرده پوست را جذب کرده و مانع مسدود شدن منافذ پوستی شود. ماسک و اسکراب صورت یک روش مؤثر برای درمان پوست چرب است.

مراقب محصولات آرایشی روغنی یا الکلی باشید: یک روتین پوست چرب مهم این است که از محصولات آرایشی که درصد الکل یا روغن بالایی دارند استفاده نکنید زیرا این محصولات نقشی اساسی در مسدود کردن منافذ پوست خواهند داشت.

پوست خود را مرطوب نگه دارید: برای مراقبت از پوست چرب بهتر است که همیشه آن را مرطوب نگه دارید. مرطوب نگه داشتن پوست به شما کمک خواهد کرد که غدد سباسه کم‌تر تحریک شوند و پوست شما زیاد چرب نشود.

کرم ضد آفتاب بزنید: در کنار عوارضی مثل چروک، جوش، آکنه و حتی افزایش خطر ابتلاء به سرطان پوست، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب می‌تواند سبب چربی پوست شود و از همین رو مصرف کرم‌های ضد آفتاب توصیه می‌شود. البته، بسیار مهم است که کرم‌های ضد آفتاب حاوی اکسید زینک و اکسید تیتانیوم را انتخاب کنید و مصرف کرم‌های حاوی عطر یا روغن توصیه نمی‌شود.

قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید: یکی دیگر از دستورالعمل‌هایی که برای درمان پوست چرب پیروی از آن توصیه می‌شود پاک کردن آرایش قبل از خوابیدن است. ماندن بیش از اندازه مواد آرایشی روی پوست می‌تواند منافذ آن را مسدود کرده و سبب چرب شدن شود.

به صورت خود دست نزنید: دست زدن به پوست می‌تواند سبب انتقال روغن، مواد آلوده و یا باکتری‌های دست به صورت شود. بنابراین، حتماً تا زمانی که از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان حاصل نکردید به صورت خود دست نزنید.

مواد غذایی مفید برای درمان پوست چرب

برای درمان پوست چرب به خصوص چرب شدن پوست صورت این چند ماده غذایی پرخاصیت و مفید را در برنامه غذاییتان قرار دهید.

فیبر:

وجود فیبر برای جذب مواد مغذی در بدن لازم است. برای تأمین فیبر کافی می‌توانید از نان‌های قهوه‌ای رنگ - جو و مرکبات مصرف کنید تا طراوت وشادابی پوست شما حفظ شود.

آب

باز هم توصیه به مصرف مایه حیات که یکی از ملزومات حفظ سلامت و جوانی پوست است. نوشیدن مرتب و مداوم آب در طول روز موجب هیدراته شدن بدن شما می‌شود و احساس تازگی را بر تمام سلول‌های پوستی شما ظاهر می‌سازد و به دلیل خاصیت پاکسازی بدن از سموم، آب برای افراد دارای پوست چرب عالی است.

خیار

خیار حاوی ۹۵.۲۳ گرم آب در هر ۱۰۰ گرم است. این به این معنی است که بیشتر از آب تشکیل شده‌اند. همانطور که همه ما می‌دانیم، برای داشتن پوست خوب بسیار مهم است. آب سموم را از بدن دفع می‌کند و ترشح مناسب هورمون‌ها را تسهیل می‌کند.

خیار آنتی اکسیدان قوی دارد که برای پوست خوب ضروری است. آنها هم چنین ضد التهاب هستند که به کاهش آکنه کمک می‌کند، خیار یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی به شمار می‌رود. با مصرف به اندازه این میوه جوان کننده می‌توانید ترشح چربی پوست را به تعادل برسانید و از ظاهر شدن چربی روی پوست جلوگیری کنید.

گریپ فروت:

میوه‌ی گریپ فروت منبع غنی فیبر و ویتامین سی است. این مواد برای دفع گر گرفتگی و سموم بدن مؤثر و حیاتی هستند، نوشیدن آب گریپ فروت البته بدون شکر برای درمان چربی پوست و حفظ زیبایی پوست چرب توصیه می‌شود.

مواد غذایی حاوی امگاسه

این دسته از مواد غذایی به عنوان دسته‌ای از مواد غذایی ضد التهاب شناخته شده‌اند. با مصرف میوه آواکادو سویا و مغزها و آجیل‌های بدون نمک و ماهی سالمون ماهی تن به میزان کافی از این ماده در بدن خود بهره ببرید.

مصرف غلات به جای کربوهیدرات فرآوری شده، بافت و رنگ پوست را بهبود خواهد بخشید. همیشه غذاهایی را انتخاب کنید که به حداقل میزان فرآوری شده باشند - مثالا، نان سبوس دار به جای نان سفید انتخاب کنید.

غذاهایی مانند آرد گندم، حاوی آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب پوستی کمک می‌کند. گندم حاوی بیوتین است، ویتامین ب که به پردازش چربی‌ها کمک می‌کند. اگر سطح پایینی از بیوتین را در بدن داشته باشید، دچار پوست خشک، خارش وجوش خواهید شد؛

غذاها با فیبر بالا مانند جو و برنج قهوه‌ای به از بین بردن سموم بدن کمک می‌کنند و پوست، مو را بهبود می‌دهد. فیبر می‌تواند به مبارزه با یبوست کمک کند که منجر به عدم تعادل در بدن می‌شود و یکی از عوامل اصلی منافذ، آکنه، و دیگر مسائل پوستی است.

۱۵ درمان خانگی برای از بین بدن و کنترل چربی پوست

درمان‌های خانگی برای از بین بردن و یا کنترل چربی پوست وجود دارند که عبارتند از:

۱. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ را روی پوست تمیز تان اعمال کنید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب گرم بشویید.

۲. آب لیمو

یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و سپس روی پوست تمیزتان اعمال کنید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

۳. ماست

یک قاشق غذاخوری عسل و ماست و جو دو سر را با هم ترکیب کنید و سپس به خوبی هم بزنید و بعد از ایجاد یک مخلوط غلیظ، آن را روی پوستتان اعمال کنید و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

۴. گوجه فرنگی

گوجه را به قطعات تقسیم کنید و سپس آن را به آرامی و حرکت دورانی شکل، روی پوست صورت تا ماساژ دهید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

۵.

یک عدد سیب را نصف کنید و روی صورت ماساژ دهید و بعد از ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم بشویید.

۶. خیار

خیار را پوست بکنید و سپس نصف کنید و روی پوست صورتتان بمالید و صبح روز بعد با آب بشویید.

۱۵ درمان خانگی برای کاهش چربی پوست چیست؟

۷. سرکه سیب

در یک فنجان آب، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید و هر روز بنوشید.

۸. شیر

صورتتان را با شیر بشویید و اجازه دهید تا خشک شود، سپس با آب شستشو دهید.

۹. عسل

صورتتان را با عسل مالش دهید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب شستشو دهید.

۱۰. ماسک خاک رس

در دو قاشق غذاخوری، یک قاشق غذاخوری خاک رس و چند قطره آبلیمو را با هم ترکیب کنید و سپس روی پوستتان اعمال کنید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

۱۱. ماسک انبه

پوست تان را با یک تکه انبه، به صورت دورانی و آهسته ماساژ دهید و بعد برای شستشو از آب گرم استفاده کنید.

۱۲. سبزیجات سالم

مقدار زیادی سبزیجات سالم پخته شده با روغن کم و ادویه مناسب مصرف کنید.

۱۳.پو ست پرتقال

پوست پرتقال خشک شده را با شیر ترکیب کنید و یک مخلوط غلیظ به دست آورید، سپس آن را روی پوستتان اعمال کنید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

۱۴.و رزش کردن

۳۰ دقیقه ورزش‌های مختلف در طول روز برای مراقبت از پوست مناسب است.

۱۵. نمک دریایی

یکی از مناسب‌ترین درمان‌ها برای از بین بردن چربی بیش از حد پوست، نمک دریایی است که از آن بیشتر از یکبار در هفته نباید استفاده کرد. به سادگی یک قاشق چایخوری نمک دریایی را با مقداری آب ترکیب کنید و سپس آن را روی پوستتان اعمال کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

کد خبر 540646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.