چگونه نشاط و آرامش را در سالمندی ایجاد کنیم؟

در سالمندی عده زیادی از افراد به افسردگی مبتلا شوند، اطرافیان می‌توانند نقش بسزایی در افزایش نشاط سالمندان داشته باشند، افراد در سالمندی نسبت به برقراری ارتباط با دیگران حساس‌تر می‌شوند، نوع ارتباطی که اطرافیان یک فرد سالمند با او برقرار می‌کنند می‌تواند تاثیر زیادی بر روی نشاط فرد سالمند بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدگاه‌های مثبت و منفی در رابطه با دوران سالمندی وجود دارند، بعضی از سالمندان دوران پیری خود را با سلامت، روحیه خوب و هدفمندی می‌گذرانند، اما تعداد افرادی که دارای نگرش منفی هستند نیز کم نیست، نگرش منفی درباره سالخوردگان و افراد مسن عواقب قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی افراد مسن به همراه دارد.

افراد مسنی که احساسات و تفکرات منفی در رابطه با سالمندی خود دارند، بیشتر در معرض خطر افسردگی و انزوا اجتماعی قرار می‌گیرند، تحقیقات اخیر منتشر شده نشان می‌دهد افراد مسن که دیدگاه منفی در مورد پیری خود دارند، به طور متوسط ۷.۵ سال کمتر از افراد دارای نگرش مثبت زندگی می‌کنند و روند بهبود بیماری‌ها در آنان کندتر است.

رسیدن به دوران پیری برای برخی از افراد دوران پیری یک زمان ترسناک و پر از تغییر و تنهایی است، نحوه انتخاب شیوه زندگی صحیح و ایجاد تغییر در توانایی سالمندان بسیار مهم و تأثیر گذار است، در دوران پیری بسیاری از افراد سالمند می‌خواهند استقلال داشته باشند و کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام دهند اما قوای جسمانی و نیروی کافی را نداشته و از بیماری‌های زیادی رنج می‌برند.

نگرش و باورهای منفی در مورد پیری

برخی از مهمترین موانع در ایجاد سیاست‌های خوب عمومی در مورد سالخوردگی، نگرش منفی درباره پیری و فرضیات درباره افراد مسن است، اگر چه شواهد قابل توجهی در مورد بسیاری از مشارکت‌هایی که افراد مسن در جوامع خود می‌کنند وجود دارد، اما آنها اغلب به عنوان وابسته، ضعیف، دور از ذهن یا بار کلیشه‌ای می‌شوند. این نگرش‌های سن گرایانه که افراد سالخورده برای زندگی خود انتخاب می‌کنند ظرفیت‌ها را برای سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت انسانی بزرگ افراد مسن‌تر در اجتماع محدود می‌کند.

۱. باور منفی درباره پیری که هیچ فرد مسن معمولی وجود ندارد

بالاتر با تنوع زیاد مشخص می‌شود، برخی از افراد ۸۰ ساله از نظر ظرفیت جسمی و روحی بالاتری دارند که با افراد ۲۰ ساله مقایسه مطلوبی می‌شود. سایر افراد در همان سن ممکن است به فعالیت‌های اساسی مانند پانسمان و غذا خوردن نیاز به مراقبت و پشتیبانی گسترده داشته باشند. این سیاست، برداشت غلط درباره سالمند، باید برای بهبود توانایی عملکرد همه افراد مسن طراحی شود، چه آنها محکم باشند، چه وابسته به مراقبت و چه در بین.

۲. تنوع در سنین بالاتر تصادفی نیست

بخش عمده‌ای از تنوع ظرفیت و شرایطی که در سنین بالاتر مشاهده می‌شود، نتیجه تجمعی بودن مزیت و ضرر در زندگی افراد است. محیط‌های جسمی و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم تأثیرات قدرتمندی در پیری سالمند دارند. با این حال روابط ما با محیط‌های ما توسط عواملی مانند خانواده‌ای که ما در آن به دنیا آمده ایم، جنسیت، قومیت و منابع مالی شکل گرفته است.

در نتیجه، افراد مسن با بیشترین نیازهای بهداشتی اغلب دارای کمترین منابع اقتصادی و اجتماعی برای رفع آنها هستند. این سیاست باید از تقویت نابرابری‌های بهداشتی و نگرش منفی درباره پیری که پایه و اساس این تنوع را تشکیل می‌دهد جلوگیری کند.

چگونه نشاط و آرامش را در سالمندی ایجاد کنیم؟

۳. برداشت غلط درباره سالمند که افراد مسن وابسته به مراقبت هستند

این نگرش منفی درباره پیری که همه سالمندان به مراقبت و نگهداری نیاز دارند باید اذعان داشت که فقط بخش کمی از افراد مسن برای مراقبت به دیگران وابسته هستند. در حقیقت افراد مسن کمک بسیاری به خانواده‌ها و جوامع خود می‌کنند. تحقیقات انجام شده در انگلستان بریتانیا و ایرلند شمالی در سال ۲۰۱۱ تخمین زدند که، مشارکت سالمندان از طریق مالیات، هزینه‌های مصرف کننده و سایر فعالیت‌های اقتصادی با ارزش تقریباً ۴۰ میلیارد GBP بیشتر از هزینه‌های مربوط به آنها از طریق حقوق بازنشستگی، رفاه و مراقبت‌های بهداشتی انجام شده است.

چرا سالمندان دچار افسردگی می‌شوند؟

درک این نکته مهم است که افسردگی جز اجتناب ناپذیر دوران پیری نیست و نشانه ضعف یا نقص در شخصیت نیست. برای هر کسی، در هر سنی بدون توجه به پیشینه یا موفقیت‌های قبلی در زندگی، می‌تواند اتفاق بیفتد. در حالی که با افزایش سن شما تغییراتی در زندگی مانند بازنشستگی، مرگ عزیزان، کاهش سلامتی، ممکن است بعضی اوقات باعث افسردگی شود. مهم نیست که با افزایش سن با چه چالش‌هایی روبرو می‌شویم. راهکارهایی وجود داشته که می‌توان یک بار دیگر احساس خوشبختی و امید کرده و از سال‌های طلایی زندگی خود لذت ببرید. متأسفانه، بسیاری از افراد مسن افسرده نمی‌توانند علائم افسردگی را در خود تشخیص دهند، یا برای دریافت کمک مورد نیاز خود قدمی بر نمی‌دارند.

علل افسردگی در افراد مسن

هرچه پیرتر می‌شویم، اغلب با تغییرات قابل توجهی در زندگی روبرو هستیم که می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته شود، از علل ایجاد افسردگی در سالمندان عبارتند از:

مشکلات سلامتی: بیماری و ناتوانی، درد مزمن یا شدید، افت شناختی، آسیب دیدن تصویر بدن به دلیل جراحی یا بیماری، همگی می‌توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند.

تنهایی و انزوا: عواملی مانند تنها زندگی کردن، کاهش تحرک ناشی از بیماری یا از بین رفتن توانایی در انجام کارهای روز مره مانند رانندگی می‌تواند باعث افسردگی شود.

کاهش حس هدف: بازنشستگی می‌تواند حفظ هویت، وضعیت، اعتماد به نفس و امنیت مالی را به خطر بیاندازد و احتمال ابتلاء به افسردگی را افزایش دهد. محدودیت‌های جسمی در فعالیت‌هایی که قبلاً انجام می‌دادید می‌تواند بر کاهش احساس هدفمند بودن در شما تأثیر بگذارد.

ترس: شامل ترس از مرگ و همچنین نگرانی از مشکلات مالی یا مشکلات بهداشتی است.

از دست دادن عزیزان: فوت دوستان، اعضای خانواده و حیوانات خانگی یا مرگ همسر یا شریک زندگی علل شایع افسردگی در بزرگسالان مسن است

علل عمده استرس در دوران سالمندی

تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانی‌ها و قوای جسمانی و وجود بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده، نگه داری از نوه‌ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طردشدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود مجموعه‌های حمایت کننده اجتماعی از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان است.

عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است، وقتی تعداد این استرس‌ها زیاد و فاصله آنها کم شود و قوای بدنی نیز تحلیل رفته باشد، اثرات مخرب آن بیشتر است. طپش قلب، افزایش فشارخون، دست‌ها و پاهای سرد و مرطوب شده، افزایش سرعت تنفس، احساس ضعف و خستگی، سیاهی زیر چشم، سردردهای تنشی، سایش دندان‌ها روی هم، لرزش دست‌ها و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده، یبوست و گاهی اسهال از جمله علائم استرس در افراد به خصوص سالمندان است.

بی خوابی، کابوس شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم‌گیری و نتیجه گیری‌های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس است. برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنان در خصوص احساسات و نگرانی‌هایشان صحبت کرد، به آنان اعتماد به نفس داد و آنان را برای استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کرد.

راه‌های جلوگیری از استرس در سالمندان

حفظ ارتباط با خانواده، مشغول کردن آنان به کاری در خانه، خواندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راه‌های جلوگیری از استرس است، بهتر است برای اینکه استرس را از سالمندان دور کنید و آنها را به آرامش برسانید تشویقشان کنید که از سلامت روانی و جسمی شأن تا جایی که امکان دارد مراقبت کنند. مثلاً داشتن رژیم سالم غذایی، ورزش یا شرکت در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند به آنها کمک می‌کند.

می‌توانید سالمندان را تشویق کنید روابط اجتماعی خود را حفظ کنند و آن را گسترش دهند. این مساله می‌تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی آنها داشته باشد و زمینه رسیدن آنها را به آرامش فراهم کند. این مساله هم زمانی که آنها در خانه سالمندان باشند و هم زمانی که خانه خودشان را داشته باشند، صدق می‌کند، خواب کافی هم در رسیدن به آرامش در سالمندان کمک می‌کند.

چگونه می‌توان به یک چشم‌انداز مثبت‌تر در سالمندی رسید؟

متخصصان و محققان موافقند که عوامل زیر که در حفظ سبک زندگی سالم مؤثرند، می‌توانند در بهبود نگرش شما در مورد پیر شدن و افزایش کیفیت زندگی مفید باشند. این را بدانید که برای این که رفتارهایی را برای سبک زندگی بهتر در برنامه روزمره خود بگنجانید هیچ وقت دیر نیست. با رعایت این پنج نکته می‌توانید استرس دوران پیری را کاهش داده و با نشاط بوده و دیدگاه خود را از زندگی بهبود دهید که عبارتند از:.

پنج نکته برای کاهش استرس دوران پیری و نشاط سالمندان

۱. از نظر بدنی فعال باشید

فعالیت بدنی و ورزش برای سلامتی جسمی و عاطفی ما بسیار مفید است. ورزش روزانه یک روش عالی برای کاهش استرس، حفظ وزن سالم، تقویت استخوان‌ها در دوران پیری و بهبود نگرش است. محققان می‌گویند که روال منظم پیاده روی و فعالیت، راهی ایده آل برای بسیاری از افراد مسن است تا بتوانند تناسب اندام و حس بهزیستی خود را حفظ کنند. قبل از شروع برنامه و فعالیت ورزشی برای سالمندان با توجه به نظر پزشک در مورد برنامه‌ی مناسب سالمند تصمیم درست می‌بایست گرفته شود.

۲. از نظر اجتماعی مشغول باشید

گفته می‌شود حفظ ارتباطات اجتماعی و ایجاد پیوندهای جدید با افزایش سن، برای سلامتی جسمی و عاطفی ما بسیار مهم است، برای همه افراد مسن مهم است که در یک جامعه یکپارچه بمانند، یک شبکه در حال رشد خانواده و دوستان بسازند و در روابط خود با افراد دیگرفعال باشند.

۳. روی کاهش استرس خود کار کنید

در حالی که جلوگیری از افزایش استرس اضافی و تجربیات منفی با افزایش سن، تقریباً غیرممکن است، اما روش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن و مدیریت آن وجود دارد. تکنیک‌های متفاوتی برای افراد مختلف به کار می‌رود. بسیاری از آنها شامل روش‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تای چی، پیاده روی، نماز و تمرینات تنفس عمیق است که می‌تواند بسیار مفید باشد. یافتن یک روش مؤثر در کاهش استرس شما مهم است زیرا استرس می‌تواند به سلامت ذهن و بدن آسیب برساند.

۴. مغز خود را فعال نگه دارید

حفظ یک مغز سالم و فعال یکی دیگر از مؤلفه‌های اصلی سلامت عاطفی و بهزیستی با افزایش سن است و همچنین با جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال عقل همراه است. فعالیت‌هایی مانند انجام بازی‌های تخته‌ای، خواندن، یادگیری زبان دوم، نقاشی، گوش دادن به موسیقی کلاسیک و توسعه مهارت‌های جدید نیز برای سلامتی مغز مؤثر تلقی می‌شوند. امروزه بسیاری از افراد مسن در یک سرای محلی کلاس می‌روند و دوره‌های آنلاینی را برای تحریک ذهن خود می‌گذرانند.

۵. درگیر شدن در فعالیت‌های هدفمند

به گفته متخصصان داشتن هدف در زندگی و دلیلی برای برخاستن هر روز صبح برای چشم‌انداز شما از زندگی بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود. به چیزهایی فکر کنید که به زندگی شما معنا و هدف می‌بخشد و آنها را در اولویت شخصی قرار دهید. بسیاری از افراد مسن، با شرکت در یک سرگرمی مورد علاقه یا کمک به دیگران از طریق فعالیت‌های داوطلبانه، احساس رضایت و تحقق شخصی را پیدا می‌کنند. محققان می‌گویند که احساس مفید بودن می‌تواند باعث افزایش عزت نفس و بهزیستی ذهنی شود. پرستار سالمند در منزل در حفظ سلامتی و ایجاد یک روحیه خوب در فرد سالمند نقش بسزایی دارد.

دوران سالمندی را با سلامت سپری کنید

مطالعات نشان می‌دهد اینکه شما چگونه به پیری و زندگی خود نگاه می‌کنید بر طول عمرتان تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که تفکر مثبت می‌تواند منجر به طول عمر ۱۱-۱۵٪ بیشتر و احتمال قوی‌تر زندگی تا ۸۵ سالگی و بالاتر منجر شود. البته برخی از جنبه‌های سلامتی یک فرد، خوب یا بد، ژنتیکی بوده و از این رو از دست آنها خارج است. اما بسیاری از جنبه‌های سلامتی و روند پیری به طور کلی به خوبی در کنترل ما قرار دارند.

با این حال، «سلامت» تنها در مورد عدم وجود بیماری نیست. مفهوم «پیری مثبت» که از آن به عنوان «پیری سالم» نیز یاد می‌شود، برای هر فرد مسن قابل دستیابی است زیرا ما در تلاش هستیم تا در زمانی کوتاه گزینه‌های بهتری را برای بهبود زندگی‌مان در طولانی مدت انتخاب کنیم. همچنین می‌توان از همدم سالمند سالم برای گذران هرچه بهتر این دوران استفاده کرد.

پیری مثبت در اصل تصور مثبت از پیری به عنوان یک بخش سالم و عادی زندگی است، این طرز فکر شما است که هر کاری که لازم است انجام داده تا بتوانید همچنان که پیرتر می‌شوید، کارهایی را که دوست دارید ادامه دهید و با نشاط باشید.

کد خبر 540619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.