بورس امروز چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار رشد ۰.۸۵ درصد و شاخص هم وزن رشد ۱.۱۵ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۱ هزار ۳۴۹ واحدی به سطح یک میلیون ۳۴۹ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار ۴۴۴ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار ۵۸۶ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۸۵ درصد و شاخص هم وزن رشد ۱.۱۵ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۷۳ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۱۷۶ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۳ هزار ۱۱۱ و ۱۹ هزار ۳۶۰ میلیارد ریال بود.
حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۷۶۸ و ۱ میلیارد ۳۶۷ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

با واکنش مثبت به سطح حمایتی یک میلیون ۳۳۰ هزار واحد، پیش بینی می‌شود هفته آینده روند صعودی بازار آغاز شود.

اخبار بازار

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع واگذاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سهام در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: قرار است این اوراق در اختیار سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌ها قرار بگیرد و در واقع یک نوع تغییر مالکیت در دولت است و به طور مستقیم در بازار سرمایه عرضه نمی‌شود و تأثیر منفی در بورس نخواهد داشت.

اعتماد به بازار بر می‌گردد؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، به بی اعتمادی ایجاد شده در میان سهامداران اشاره کرد و گفت: سال گذشته دولت تأمین مالی زیادی را از این بازار به شکل انتشار اوراق، فروش سهام و دیگر موارد انجام داد که این اتفاق فشار زیادی را به بازار وارد کرد. از طرف دیگر حضور تعداد زیادی از مردم با هجوم گسترده نقدینگی به بازار سرمایه، خارج از کشش این بازار بود و فقط سبب افزایش قیمت‌ها و عدم ورود نقدینگی به سمت اقتصاد واقعی شد.

وی با بیان اینکه هر گاه که شاهد چنین اتفاقی در اقتصاد کشور بوده‌ایم بعدها با بحران‌های جدی مواجه شدیم، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌هایی که اکنون در دستور کار است، بخشی از اعتماد از دست رفته را به بازار بازگردانیم.

صندوق پالایش و دارا یکم صاحب بازارگردان می‌شوند

رئیس سازمان بورس گفت:یکی از معضلاتی که در صندوق پالایش یکم و دارا یکم (ETFهای دولتی) وجود دارد این است که، این دو صندوق بازارگردان ندارند در تلاشیم تا به طریقی بازارگردانی این صندوق‌ها را شروع کنیم تا از این جهت قیمت این دو صندوق به قیمت NAV (ارزش خالص دارایی) نزدیک شود. شروع بازارگردانی بر روی این صندوق‌ها می‌تواند مقداری قیمت آن‌ها را اصلاح کند. گفتنی است در حال حاضر ارزش خالص دارایی صندوق پالایش یکم به ازای هر واحد بین ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما هر واحد این صندوق با اختلاف منفی ۲۰ درصدی ۶ هزار و ۹۰۰ تا ۷ هزار تومان در حال معامله شدن است.

بورس کالای مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی می‌شود

وی افزود: طبق مذاکرات انجام شده قرار است بورس کالای مشترک ایران و سوریه با همکاری مراجع ذیربط در دو کشور تأسیس و راه اندازی شود.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: هم اکنون ۳۰ شرکت در بورس اوراق بهادار سوریه فعالیت دارند، و حضور شرکت‌های ایرانی موجب عمیق شدن بازار سرمایه سوریه و همچنین کمک به فعالیت تولیدی این کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

اولین گام برای حذف قیمت گذاری دستوری خودرو؟

گفته می‌شود قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ از مسیر عرضه در بورس کالا مشخص خواهد شد و قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان را ستاد تنظیم بازار بعد از بررسی به خودروسازان ابلاغ خواهد کرد. در صورت تأیید این موضوع، در بین خودروسازان، گروه بهمن (#خبهمن) با توجه به سبد محصولات تولیدی، مقدمات عرضه خودروهای خود در بورس کالای ایران را تسریع خواهد بخشید و قدم اول حذف قیمت گذاری دستوری، عملی خواهد شد.

اخبار شرکت‌ها

فولاد: سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی از انجام موفقیت‌آمیز تعمیرات برنامه‌ریزی شده سالیانه خط گالوانیزه و خط ورق رنگی در آذرماه سال جاری خبر داد. افشین نادری‌مهر با اعلام این مطلب، اظهار داشت: تعمیرات هشت روزه واحد گالوانیزه و ۱۰ روزه خط ورق رنگی با آماده سازی ها و هماهنگی‌های لازم و با انجام حدود ۲۶ هزار نفر ساعت فعالیت تعمیراتی، با نظم و انضباط و با کیفیت انجام پذیرفت.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال مالی ۹۹ بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری ها داشته است. در ۶ ماهه اول سال ۹۹ مجموع سود خالص زیرمجموعه‌ها نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد در نیمه اول سال جاری با رشد چشم گیر ۱۳۸ درصدی همراه بوده و به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق محاسبات انجام شده و با فرض عدم تغییر سیاست‌های تقسیم سود شرکت‌ها، سود حاصل از سرمایه گذاری‌های فولاد مبارکه برای سال جاری می‌تواند بیش از ۹ هزار میلیارد تومان باشد (۳۱ تومان به ازای هر سهم)

شجم: انتقال از بازار پایه و پذیرش به بازار اصلی فرابورس یکی از موفقیت‌های بزرگ شرکت است. برای طرح توسعه و تأمین خوراک راحت تر پروژه‌هایی را تعریف کردیم. بعضی از پروژه‌ها در رابطه با کاهش هزینه‌های شرکت تعریف شده که تعدادشان زیاد است (۱۹ پروژه) اما قسمت مهم آن به شرح تصویر است. در خط دو pbr قصد داریم تولید را از سالانه ۳۵ هزار تن به ۵۰ هزار تن برسانیم. پروژه تولید بوتادین با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن در سال، مطالعه و تحقیق زنجیره ارزش شرکت از قبیل تولید مواد اولیه صنایع تایرسازی، تولید گریدهای خاص محصولات، دستیابی به بازارهای جدید صادراتی و دستیابی به ظرفیت اسمی و حفظ آن در طی سال‌های آتی از برنامه‌های مهم شرکت است.

وضعیت عملکرد سرمایه گذاری‌های کگل

سود خالص مهمترین شرکت‌های سرمایه پذیر گل گهر تا به این جای سال مالی ۱۴۰۰ با رشد ۱۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

گل گهر در سال مالی ۹۹ عایدی ۲۶۰۰ میلیارد تومانی از سرمایه گذاری‌های خود داشته (۲۶ تومان به ازای هر سهم). این در حالی بوده که شرکت بزرگ توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت نظم آورن صنعت و معدن گل گهر درصد تقسیم سود پایینی داشته اند و شرکت انرژی سیرجان سود تقسیمی نداشته است.

با رشد چشمگیری که شرکت‌های سرمایه پذیر کگل در درآمد و سود خالص خود داشته اند، و همچنین احتمال افزایش درصد تقسیم سود شرکت‌هایی که در سال گذشته سود کمی تقسیم نموده بودند، انتظار می‌رود عایدی گل گهر از سرمایه گذاری‌های خود در سال جاری بیش از ۶,۷۰۰ میلیارد تومان باشد (۶۷ تومان به ازای هر سهم)

اخبار بازارهای جهانی

قیمت زغال سنگ در چین بازهم کاهش پیدا کرد. قیمت میلگرد تحت تأثیر افزایش تقاضای مصرف کنندگان نهایی و انبارداران در بازار نقدی و آتی افزایش پیدا کرد. قیمت‌های محصولات پتروشیمی تحت تأثیر افت قیمت نفت با کاهش مواجه شدند.

کد خبر 540601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.