آیا ویروس ایدز باعث پیدایش گونه اومیکرون شده است؟

بر اساس گمانه‌زنی‌های محققان، میزان بالای شیوع HIV در آفریقای جنوبی ممکن است یک محیط ایده آل را برای تکامل گونه اومیکرون فراهم کرده باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمانی که گونه اومیکرون ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ محققان همواره در حال بررسی جنبه‌های مختلف آن هستند. این گونه از ویروس کرونا هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا در حال گسترش است، بنابراین کشورهای مختلف قوانین و مقررات پیشگیرانه جدی را به منظور پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کووید -۱۹ اعمال کردند.

به گفته محققان، ممکن است گونه اومیکرون ویروس کرونا از مدت‌ها قبل وجود داشته است، با وجود این که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است، اما این احتمال وجود دارد که در کشور دیگری پدید آمده باشد. این گونه جهش یافته بیش از ۵۰ جهش دارد که تقریباً ۳۰ جهش آن در پروتئین اسپایک است که ویروس برای ورود به سلول‌های میزبان از آن استفاده می‌کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا دوره بیماری آن‌ها به اتمام برسد، در این صورت ویروس فرصت بیشتری دارد که جهش کند. برخی از ویروس‌شناسان معتقدند که گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا ابتدا در میزبان‌های دارای نقص ایمنی ایجاد شده‌اند. محققان یک بیمار دارای نقص ایمنی را مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که ویروس تعداد زیادی جهش در مدت زمان کوتاه انجام داده است.

یکی از نظریه‌های محققان در این زمینه این است که میزان بالای شیوع HIV در آفریقای جنوبی ممکن است یک محیط ایده آل را برای تکامل گونه اومیکرون فراهم کرده باشد، البته HIV تنها بیماری نیست که باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود. حتی در صورتی که HIV در تکامل گونه اومیکرون نقش داشته باشد، باز هم توزیع نابرابر واکسن کرونا در سراسر جهان به تکامل انواع گونه‌های ویروس کرونا کمک می‌کند.

کد خبر 540522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.