گره‌گشایی از اقتصاد روی میز مذاکره؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش کار به دانشجویان» به بررسی دیدار رئیس جمهور با دانشجویان پرداخت و نوشت: اینکه رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو صریح‌تر و شفاف‌تر از هر نشست دیگری سخن گفت، نشان دهنده فضای این جلسه است؛ فضایی که با نقدهای صریح و سخنان آزادانه دانشجویان همراه بود و رئیس‌جمهور هم ضمن استقبال از این صراحت و نقادی، با دانشجویان سخن گفت. چراکه به باور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، «روز دانشجو فرصت مغتنمی برای دانشجو و مسئولان است که دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گیرد.» شاید از این‌رو بود که رئیس‌جمهور تقریباً به همه مسائل مورد بحث و محوری هفته‌ها و روزهای اخیر اشاره کرد؛ از جمله اینکه روز گذشته برای نخستین بار صریح و شفاف درباره نوسان قیمت ارز سخن گفت و با توجه به وضع خوب منابع ارزی کشور، این نوسان‌ها را ناشی از تلاش عده‌ای دانست که می‌خواهند مذاکرات را با اقتصاد کشور گره بزنند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف، با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو و تبریک ۱۶ آذر به همه دانشجویان اظهار کرد: مسئولان همواره باید به حساسیت‌های جریان دانشجویی کشور درباره علم، معرفت، مشکلات و مسائل کشور توجه کنند و روز دانشجو فرصت مغتنمی برای دانشجو و مسئولان است که دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گیرد. او با اشاره به اینکه حضور در دانشگاه شریف به‌خاطر توجه به بیانات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد نخبگان و دانش پژوهان است، افزود: علاقه‌مند بودم در جمع دانشجویی درباره این موضوع با یکدیگر هم‌اندیشی و همفکری کنیم و معتقدم دانشگاه شریف به‌عنوان کانون نخبه‌پروری باید سهم بیشتری در این موضوعات داشته باشد.

گره‌گشایی از اقتصاد روی میز مذاکره؟

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گره‌گشایی از اقتصاد روی میز مذاکره؟» به بررسی گره‌های اقتصادی در چند ماه آینده پرداخت و نوشت: سایه ابهام بر سر اقتصاد ایران سبب شده است که فعالان اقتصادی چشم‌انداز روشنی از آینده کشور نداشته باشند و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌ها خود را به تأخیر می‌اندازند و یا با رویکرد محافظه‌کارانه‌ای اقدام به انجام کاری می‌کنند. تعلل و به تأخیر افتادن فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در نهایت به ضرر اقتصاد تمام می‌شود. بنابراین رفع ابهام و باز شدن گره‌های اقتصادی برای بازگشت رونق به اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی لازم و ضروری است.

اخیراً سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مسئولان کمک برای افزایش تاب‌آوری جامعه را در دستور برنامه‌های خود قرار دهند، گفت: «گره‌های اقتصادی به شکل مشهودی در ماه‌های آینده باز خواهند شد. تلاش‌هایی برای کسب درآمدهای مالیاتی جدید، درآمدهای نفتی جدید، روابط خارجی از نو ساماندهی شده و کنترل طرف هزینه‌ها در بودجه دولت آغاز شده که به ثمر رساندن آن‌ها زمان‌بر است. درخواست بنده از مسئولان این است که کمک برای افزایش تاب‌آوری جامعه را در دستور برنامه‌های خود قرار دهند.»

گره‌گشایی از اقتصاد روی میز مذاکره؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله به صف کاذب ارز» به بررسی افزایش قیمت ارز در بازار پرداخت و نوشت: دولت دوازدهم به جهت آنکه ارزهای بلوکه‌شده را به بانک مرکزی فروخت و تنخواه قابل ملاحظه‌ای نیز از بانک مرکزی دریافت کرد، از طرفی اقتصاد را با افزایش نقدینگی مواجه و از طرف دیگر تلاش کرد نرخ ارز را در پایان دولت با پایین‌ترین نرخ تحویل دهد، به طوری که در پنج ماهه ابتدایی سال، دولت دوازدهم کل سهمیه ارز ترجیحی سال جاری را مصرف کرد، به همین جهت پیوسته وعده به نتیجه رسیدن مذاکرات و آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده و رفع تحریم‌ها در جامعه مخابره می‌شد، شاید این سیاست در کوتاه‌مدت موجب شد دولت به رغم رشد فزاینده قابل ملاحظه نقدینگی، نقدینگی را از بازارهای ارز، طلا و سکه تا حدودی دور کند و دلار را در پایان دولت در محدوده ۲۶ هزار تومان تحویل دولت سیزدهم بدهد، اما دولت سیزدهم از ناحیه اعمال سیاستگذاری اشتباه در بازار ارز و گره زدن نرخ ارز به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار متحمل فشار شد، زیرا از طرفی با بازاری روبه‌رو است که نقدینگی در آن رشد قابل ملاحظه‌ای یافته و صاحبان نقدینگی صرفاً بر اساس وعده و وعید دولت دوازدهم مبنی بر رفع تحریم‌ها و آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده، از ورود به بازار ارز، طلا و سکه چشم‌پوشی کرده‌اند، در کنار این موضوع حتی برخی واردکنندگان نیز تا مشخص شدن نتیجه وعده و وعیدهای ارزی دولت دوازدهم واردات خود را به تعویق انداخته‌اند، در این میان دولت سیزدهم با شناخت و اشراف به وضعیت کنونی بازار ارز، ضمن تقویت منابع ارزی همانند رایزنی برای آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده، تهاتر کالا با کالا در تجارت خارجی، تقویت صادرات نفتی و غیرنفتی و تشویق صادرکنندگان جهت عودت ارز به کشور عرضه ارز به بازار را تقویت کرده است، منتهای مراتب تقاضای ارز از طریق ایجاد سامانه الکترونیکی ارز پالایش می‌شود تا متقاضیانی که به دنبال ایجاد تقاضای کاذب و جعلی در بازار هستند، شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار گیرند.

گره‌گشایی از اقتصاد روی میز مذاکره؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ریاض و ۵ شهر بزرگ عربستان زیر ضرب پهپادها و موشک‌های انصارالله» نوشت: جنگ یمن به نقاط حساس خود رسیده و انقلابیون یمن در آستانه آزادسازی شهر راهبردی مارب، ضربات سنگینی به عربستانی وارد می‌کنند که می‌خواست، ظرف چند هفته، یمن را به تسخیر خود درآورد! در این میان کارشناسان نظامی می‌گویند، صرفاً در صورت محقق شدن آزاد سازی مارب هم، باید کار ائتلاف سعودی را تمام شده دانست. در چنین فضایی خبر رسیده که انقلابیون یمن با عملیات‌های تهاجمی و بعضاً بی‌سابقه به خاک سعودی، این کشور را بیش از پیش برای پایان دادن به محاصره ۶ و نیم ساله یمن تحت فشار قرار می‌دهند.

انقلابیون یمن دوشنبه شب یکی از مهم‌ترین عملیات‌های خود علیه عربستان را انجام دادند. در ابتدا برخی منابع اعلام کردند که یک موشک به سمت ریاض شلیک شده است و سعودی‌ها مدعی شدند آن را رهگیری و منهدم کرده‌اند. چند ساعت بعد یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توئیتی اعلام کرد که یک عملیات گسترده در عمق خاک سعودی انجام شده و سه‌شنبه صبح جزئیات آن منتشر خواهد شد. درنهایت سرتیپ «یحیی سریع» دیروز جزئیات عملیات بزرگ و گسترده موشکی و پهپادی این کشور در عمق خاک عربستان را تشریح کرد.
به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، نیروهای این کشور مواضع نظامی حساس و حیاتی‌ای را در ریاض، جده، طایف، جیزان، نجران و عسیر هدف قرار داده‌اند. یحیی سریع با اشاره به اینکه این عملیات تحت عنوان «هفتم دسامبر» صورت گرفته، ادامه داد که عملیات مذکور با موشک‌های بالستیک و ۲۵ پهپاد انتحاری انجام شده است.

گره‌گشایی از اقتصاد روی میز مذاکره؟

کد خبر 540494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.