عذرخواهی آکادمی اولدهام از مسلمانان

عذرخواهی آکادمی شهر اولدهام از مسلمانان، طرح مسئله حمله به مسجد امام علی(ع) در سائوپالو، کمک به بهبود میزبانی از بازی‌های مشترک‌المنافع در بیرمنگام، حمایت از جوامع محلی در گلاسکو و برگزاری جشنواره‌ای علیه نژادپرستی در لیورپول، عناوین بسته خبری این هفته پارلمان شهری جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصویری از نماز خواندن تعدادی از دانش‌آموزان مسلمان آکادمی «اولدهام» انگلستان زیر باران که توسط یکی از دانشجویان این دانشگاه در فضای مجازی منتشر شد، واکنش تند کاربران را به دنبال داشت.

این دانش‌آموزان قصد داشتند نماز جمعه را در سالن داخل دانشگاه اقامه کنند که با مخالفت یکی از معلمان روبه‌رو می‌شوند.

گروهی از کاربران فضای مجازی، مخالفت این معلم با اقامه نماز دانش‌آموزان مسلمان را نژادپرستانه و زشت توصیف کردند و برخی نیز ضمن ابراز خشم خود از این رفتار، نسبت به آن اظهار تأسف کردند.

مسئولین آکادمی اولدهام که در منچستر قرار دارد با انتشار این تصویر، نشستی برگزار کرده و به صدور بیانیه‌ای در این باره اکتفا کردند.

در این بیانیه آمده است: می‌خواهیم به همه اطمینان دهیم هرگز کسی را مجبور به اقامه نماز در خارج از آکادمی نمی‌کنیم و مکانی را به این کار اختصاص دادیم و هر شخصی که تمایل داشته باشد می‌تواند در این مکان نماز بخواند.

مسئولان آکادمی اولدهام در این بیانیه ضمن عذرخواهی به دلیل این موضع تأسف برانگیز، تاکید کردند: این آکادمی به تنوع دینی موجود در آن افتخار می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به آغاز تحقیقات کامل در ارتباط با این اتفاق، آمده است: نامه‌هایی به خانواده‌های این دانش‌آموزان برای توضیح آنچه رخ داده است، ارسال خواهد شد.

«أروج شاه» رئیس شورای شهر اولدهام در این باره گفت: زمانی که از اتفاقاتی که در آکادمی شمال اولدهام مطلع شدم، برای اطلاع از جزئیات ماجرا با مدیران مدرسه تماس گرفتم و از عذرخواهی آنها خوشحال شدم.

وی با بیان اینکه مدیران مدرسه با ارسال نامه به اولیای این دانش آموزان، آنچه اتفاق افتاده است را شرح خواهند داد، اظهار کرد: ارتباط خود را با مدرسه ادامه داده و خواستار اجرای تحقیقات کامل در این باره می‌شوم.

«هلال محمود» مسئول توسعه شورای مساجد اولدهام نیز در این باره گفت: برای تضمین ممانعت از بروز چنین حوادثی در آینده با این آکادمی همکاری می‌کنیم.

گلاسکو؛ حمایت از جوامع محلی

شورای شهر گلاسکو ۳.۷ میلیون پوند بودجه را برای حمایت از پروژه‌هایی که جوامع محلی را بهبود می‌بخشد، تأیید کرد. این یعنی صندوق اماکن شورای شهر ۳.۷ میلیون پوند برای پروژه‌های بازسازی جامعه محلی در گلاسکو به ارمغان می‌آورد.

این بودجه از برنامه سرمایه‌گذاری مبتنی بر مکان دولت اسکاتلند (PBIP) -که شامل صندوق اماکن است- می‌آید. این صندوق ویژه برای مقامات محلی است تا از برنامه‌های محلی خود حمایت کنند. این در حالی است که به شورای شهر گلاسکو ۳.۶۹۹ میلیون پوند برای سال ۲۰۲۱-۲۲ اختصاص داده شده است و کمیته شورا روز دو دسامبر با پذیرش این تخصیص موافقت کرد. همچنین اعضای شورا در حال تدوین برنامه‌های مختلفی هستند که می‌توان از حمایت صندوق اماکن برای آن‌ها استفاده کرد.

کنی مک لین، عضو شورای شهر گلاسکو در این خصوص می‌گوید: «این بودجه بسیار خوشایند می‌تواند به توسعه و بازسازی جوامع در سراسر گلاسکو کمک کند، مراکز شهر ما را احیا کند و رشد فراگیر واقعی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. این حمایت در تلاش‌ها برای ایجاد تحول اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی در شهر در سال‌های آینده بسیار ارزشمند خواهد بود.»

سائوپالو؛ طرح مسئله حمله به مسجد امام علی (ع)

مدیریت مسجد امام علی (ع) در شهر «پونتاگروسا» برزیل روز گذشته (یکشنبه) در صفحه اینستاگرام خود از حمله به این مسجد خبر داد. حمله کنندگان جمعه شب وارد مسجد شده و ضمن به سرقت بردن تسبیح‌های داخل مسجد و آتش زدن قرآن‌ها، این مسجد را مورد اهانت قرار دادند.

این اقدام با واکنش تند مقامات برزیلی و مسلمانان در این کشور رو به رو شد و سازمان‌ها و مراکز اسلامی در برزیل با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای این اقدام را محکوم کردند.

در همین خصوص نیز شورای شهر سائوپالو در نشست هفته گذشته به مسئله اهانت به مسجد شیعیان در شهر «پونتاگروسا» اختصاص یافت. حاضران در این نشست ضمن محکوم کردن حمله به مسجد امام علی (ع) و آتش زدن قرآن در این مسجد، بر حمایت خود از مسلمانان تاکید کردند.

در این نشست «هودریپو گولار» یکی از نمایندگان این شورا ضمن اعلام حمایت از مسلمانان و لزوم همزیستی مسالمت‌آمیز، خواستار تحقیقات پلیس در این باره شد.

بیرمنگام؛ کمک به بهبود میزبانی از بازی‌های مشترک‌المنافع

با اعلام شورای شهر بیرمنگام بسته ۱.۶ میلیون پوندی بهبود مسیرهای پیاده‌روی اصلی قبل از بازی‌های مشترک‌المنافع بیرمنگام که در سال جاری در شهر برگزار می‌شود توسط شورا تأیید شده است.

در مجموع، این طرح هفت پروژه را پوشش می‌دهد که تماشاگران و بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد با سهولت و ایمنی بیشتری در شهر حرکت کنند و این کار به نوبه خود میراثی را به ساکنان و بازدیدکنندگان آینده در سال‌های پس از بازی‌ها ارائه خواهد کرد.

این پروژه‌ها که مراکز حمل‌ونقل ریلی و اتوبوسی و مکان‌های رویداد را به هم متصل می‌کنند، حول سه موضوع طراحی شده‌اند: مسیرهای روشن‌کننده، پیاده‌روهای وسیع‌تر و محیط‌های امن‌تر برای عابر پیاده.

این بودجه از اعتبار کلی بازی‌های مشترک‌المنافع تأمین می‌شود که ۲۵ درصد آن (۱۸۴ میلیون پوند) توسط شورا کمک شده است. تکمیل پروژه‌ها قبل از پایان مارس ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

وسیم زفر، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و محیط زیست شورای شهر بیرمنگام در این خصوص گفت: این کار تضمین می‌کند که دسترسی عابران پیاده تا حد امکان به برخی از مکان‌های اصلی که توسط تماشاگران در طول کشورهای مشترک‌المنافع استفاده خواهد شد، آسان‌تر شود. اما، به همان اندازه، این موارد زیرساخت‌های شهر را برای ساکنان و بازدیدکنندگان آینده بهبود می‌بخشند.

وی ادامه داد: در نهایت این بسته کاری نشان می‌دهد که چرا بیرمنگام ۲۰۲۲ چیزی بیش از ۱۱ روز ورزش در کلاس جهانی است. در واقع بازی‌ها، کاتالیزوری هستند که مزایای وسیع‌تری را برای شهر ما به ارمغان می‌آورند که اگر ما تصمیم جسورانه‌ای برای پیشنهاد بازی‌ها نمی‌گرفتیم، به این سرعت امکان‌پذیر نبود.

لیورپول؛ برگزاری جشنواره‌ای علیه نژاد پرستی

با اعلام صفحه رسمی شورای شهر لیورپول، جشنواره موسیقی جدیدی با موضوع اتحاد شهر علیه نژادپرستی به زودی برگزار می‌شود.

این جشنواره که در آوریل ۲۰۲۲ برگزار می‌شود و دارای رویدادهای فرهنگی و موسیقی ویژه است تا در راستای تعامل و اقدام علیه نژادپرستی تلاش کند. در واقع این فستیوال با تمرکز بر انسجام جامعه، به عنوان بستری برای مردم و سازمان‌ها عمل می‌کند تا خلاقانه به جرایم ناشی از نفرت و نژادپرستی پایان دهد.

شورای شهر همچنین یکی از شرکای کلیدی این جشنواره است که روی برنامه ریشه کن کردن خشونت علیه زنان و دختران کار می‌کند. در ماه گذشته، اعلام شد که حدود ۲۷۰ هزار پوند در کمپینی برای توسعه منابع آموزشی و بهبود دوربین مدار بسته در مناطقی از حمل‌ونقل عمومی که زنان و دختران در آن احساس آسیب پذیری می‌کنند، سرمایه گذاری خواهد شد.

جوآن اندرسون، شهردار لیورپول با اشاره به این فستیوال اظهار کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری، اطمینان از اینکه جوامع محلی ما فراگیر هستند و از یکدیگر حمایت می‌کنند، باید در مرکز هر کاری باشد. ما مفتخریم که شهری هستیم که بر اساس تنوع ساخته شده است، اما متأسفانه تعصب و تبعیض هنوز وجود دارد. نفرت جایی در لیورپول ندارد و این جشنواره این پیام محکم را ارسال می‌کند که نژادپرستی تحمل نخواهد شد.

وی ادامه داد: موسیقی یک زبان جهانی است و دارای قدرت الهام بخشیدن و ارتباط است. هدف ما این است که به عنوان نقطه شروعی برای تحریک گفت‌وگو و ایجاد تغییر عمل کند.

کوین مک‌مانوس، رئیس شهر موسیقی یونسکو در این خصوص گفت: لیورپول در برابر نژادپرستی یک ابتکار واقعاً هیجان‌انگیز است که نشان می‌دهد علیه نژادپرستی تلاش می‌کنیم. ما شهری هستیم که همیشه این هنر را به عنوان ابزاری برای کمپین‌ها و جلب توجه به حوزه‌های کلیدی ارزشمند می‌دانیم.

کد خبر 540332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.