طراحی هوشمند شهری؛ رویکردی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی

تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در شهرهای استرالیایی به شمار می‌رود؛ محققان استدلال کرده‌اند که طراحی هوشمند شهری می‌تواند اثرات جزایر گرمایی بر شهرنشینان را به حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌ها حاکی است که در کلان شهر ملبورن استرالیا دمای هوا در بسیاری از روزهای سال به ۴۸ درجه سانتیگراد و حتی بیشتر نیز می‌رسد که همین عامل، مرگ زودهنگام بسیاری از ساکنان را در پی داشته است. اگرچه اثرات جزایر گرمایی یک رویداد جهانی به شمار می‌رود که تقریباً هیچ یک از ساکنان کره خاکی را از تبعات منفی خود در امان نگذاشته است با این حال، محققان بر این باور هستند که طراحی هوشمند شهری می‌تواند دمای هوای مناطق را حتی تا ۱۰ درجه سانتیگراد و بدون افزایش مصرف انرژی شهری کاهش دهد. این در حالی است که طبق گزارش‌های متعدد بسیاری از شهرهای جهان نظیر ویکتوریا در استرالیا از آمادگی کافی برای مقابله با اثرات جزایر گرمایی برخوردار نیست و این رویداد به طور جدی سلامت و حتی زندگی ساکنان را با تهدید مواجه کرده است. بدون شک پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را به خود درگیر کند اینکه چگونه می‌توان شهرها را برای مقابله بهتر با امواج گرمایی آماده کرد؟

طراحی هوشمند شهری؛ رویکردی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی

افزایش بی‌سابقه گرما در استرالیا

امروزه استرالیا یکی از کشورهای جهان با بیشترین اثرپذیری از گرمای کره زمین به شمار می‌رود که حتی در سال ۲۰۱۳، رکورد میزان افزایش دمای کره خاکی را به خود اختصاص داد. دمای هوا در سراسر شهرهای این کشور به حدی افزایش یافته که سلامت تمام ساکنان را به گونه‌های مختلف با تهدید جدی مواجه کرده است. به عنوان مثال، نرخ مرگ‌های ناشی از دمای بالای هوا در شهری نظیر ویکتوریا طی چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است که البته محققان پیش‌بینی کرده‌اند میزان تلفات جانی از این رویداد ظاهراً طبیعی تا سال ۲۰۵۰، چند برابر نیز خواهد شد. در این راستا، تقویت شبکه الکتریکی شهری برای پیشگیری از قطع شدن برق می‌تواند بسیار اثربخش باشد و در خنک‌سازی فضاهای شهری نقش مهمی ایفا کند.

چگونه می‌توان به روش هوشمند گرمای زمین را کاهش داد؟

تا کنون اقدامات زیادی در راستای کاهش اثرات جزایر گرمایی مانند احداث زیرساخت‌های سبز انجام شده و به نتایج مثبت بسیاری نیز منجر شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استراتژی جنگل سبز ملبورن اشاره کرد.

بدیهی است که طی یک دهه اخیر نه تنها در استرالیا بلکه در سایر نقاط دنیا از جنگل‌های شهری نه تنها به عنوانی راهبردی برای زیباسازی شهرها بلکه به عنوان یک استراتژی بسیار اثربخش جهت به حداقل رساندن گرمای محیط بهره گرفته شده است. البته دستیابی به تبعات مثبت این روش چالش‌های بزرگ خود را نیز پیش رو دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرعت پایین رشد درختان و گیاهان اشاره کرد که ارائه راه‌حل‌های بیشتر را برای کاهش دمای هوا به یک ضرورت تبدیل کرده است.

طراحی هوشمند شهری؛ رویکردی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی

مدیران شهری باید به منظور کاهش دمای هوای مناطق خود تدابیر خلاقانه‌ای برای بازطراحی خیابان‌ها بیاندیشند چرا که به ادعای محققان بیشمار، این فضاهای عمومی از دمای بالاتری نسبت به سایر نقاط یک شهر برخوردار است ضمن اینکه شهرنشینان بیش از هر مکان دیگری، زمان بیشتری را به رفت و آمد در خیابان‌ها و معابر سپری می‌کنند. علاوه بر این،

طراحی هوشمند ایستگاه‌های قطار و پارکینگ‌های شهری نیز می‌تواند به سهم خود در کاهش دمای هوای شهرها کمک کند و به سهم خود، اثرات جزایر گرمایی بر کره خاکی را به حداقل برساند.

خنک‌سازی خیابان‌های شهری

تحقیقاتی که تا کنون در مورد ریزاقلیم‌های سراسر جهان انجام شده حاکی از این است که می‌توان بدون افزایش مصرف انرژی، دمای هوای محیط به ویژه در فضاهایی با مساحت کم را کاهش داد. بدون شک نتیجه این اقدامات نه تنها محیط‌های شهری سالم‌تری را به وجود می‌آورد بلکه در تأمین آسایش روانی شهرنشینان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیران شهری می‌توانند از طریق تلفیق سایه‌سازی، بهره‌گیری از مواد مناسب برای ساخت و ساز و همچنین مدیریت باد و رطوبت در مناطق شهری، دمای هوای آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند و محیطی ایمن (از حیث آب و هوا) برای ساکنان به ارمغان آورند. در واقع، می‌توان در عوض تلاش برای تغییر دمای سراسر شهر، تحولاتی در طراحی خیابان‌ها به وجود آورد تا از طریق کاهش دمای این فضاهای عمومی، دمای کلی شهر را به حداقل رساند.

طراحی هوشمند شهری؛ رویکردی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی

اگرچه کاشت درختان در خیابان‌ها می‌تواند به کاهش دمای محیط کمک زیادی کند با این حال پیاده‌سازی این ایده‌ها در تمام خیابان‌ها امکان‌پذیر نیست که در چنین شرایطی، سرمایش زمینی (ایجاد تونل‌هایی در زیر زمین) می‌تواند بسیار اثربخش واقع شود.

استفاده از سنسورهای کنترل رطوبت هوا نیز شیوه هوشمند دیگری برای کاهش دمای شهرهای جهان به شمار می‌رود که البته مدیران استرالیایی از این روش برای کاهش دمای محیط‌های کوچک تا حتی ۱۰ درجه سانتیگراد بهره گرفته‌اند.

کد خبر 540310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.