بورس امروز دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل به کف استاتیک خود در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد واکنش مثبت نشان داد و احتمال شروع روند صعودی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۸۶۵ واحدی به سطح ۱ میلیون ۳۴۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۴۲۶ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۷۶۸ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۰۶ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۲ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۸ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۱۸۱ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۸ هزار و ۱۳۰ و ۴۸۱ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۷۹۹ و یک میلیارد و ۸۸۶ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص کل به کف استاتیک خود در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد واکنش مثبت نشان داد و احتمال شروع روند صعودی وجود دارد.

اخبار بازار

کاهش پنج درصدی مالیات تولید

در جلسه هیأت دولت، پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اعمال ۵ درصد معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی به منظور حمایت از این واحدها به تصویب رسید. تمرکز دولت در جلسات بررسی بودجه سال آینده، بر این است که تا حد ممکن هزینه‌های جاری کنترل و نرخ تورم مهار شود.

فروش سهم دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سازمان خصوصی سازی قرار است که سهم باقی مانده دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را واگذار کند. این سهام باقی مانده به صورت بلوکی عرضه می‌شود. با توجه به ارزش سهام هلدینگ خلیج فارس، این بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ سهام دولت خواهد بود.

دستور وزیر اقتصاد به سازمان اموال تملیکی درباره عرضه خودروها در بورس کالا

در پی نامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر اقتصاد در خصوص آمادگی بورس کالای ایران برای عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستوری به سرپرست سازمان اموال تملیکی اعلام کرد که در این زمینه «اقدام فوری و مقدمات قانونی» انجام شود.

موج ورشکستگی صنعت خودرو، با عدم اصلاح قیمت‌ها در راه است!

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی می‌گوید: با شیوه قیمت گذاری دستوری فعلی با فروش هر دستگاه خودرو به جز ضرر و زیانی که خودروساز و قطعه ساز از عملکرد می‌دهند بخشی از نقدینگی این صنعت نیز از دست می‌رود و روز به روز نقدینگی این صنعت کاهش می‌یابد. آرش محبی نژاد افزود: با ادامه این روند موج ورشکستگی‌ها و در نهایت بحران غیر قابل جبران صنعت خودرو دامن کل زنجیره تأمین و خودروساز را خواهد گرفت بنابراین امکان عدم اصلاح شیوه فعلی قیمت گذاری خودرو و زنجیره تأمین و ایجاد توازن در قیمت گذاری نهاده‌های تولید با قیمت فروش خودرو، متصور نیست که این اصلاحات انجام نشود زیرا نتیجه آن فنا و نابودی و ورشکستگی است.

اخبار شرکت‌ها

نوری: در اجرای مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات حرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور انجام تعمیرات اضطراری از تاریخ ۱۵ / ۰۹ / ۱۴۰۰ به مدت ۴۰ روز، برخی از واحدهای شرکت متوقف و از مدار تولید خارج می‌گردد. ولی همزمان واحدهای دیگر با ظرفیت ۷۵ درصد مشغول به فعالیت خواهند بود. با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا پایان سال، تعمیرات فوق تغییرات محسوسی در پیش بینی‌های گذشته نخواهد داشت و برنامه تولید و فروش شرکت طبق پیش بینی‌ها محقق خواهد شد.

کطبس: ذغال‌سنگ طبس به طور متوسط در سال ۹۹ و ۶ ماهه‌ی ۱۴۰۰ به ترتیب، ۲۰ هزار و ۱۷۰ و ۲۰ هزار و ۲۶۶ تن تولید داشت. در مهر و آبان تولید افزایش یافت و به ۲۳ هزار و ۶۰۰ در ماه مهر و ۲۳ هزار و ۸۴۰ در آبان ماه رسید. شرکت در نیمه‌ی اول سال جاری جمعاً ۱۲۱,۶۰۰ تن ذغال‌سنگ فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳,۵۰۰ تن افزایش فروش داشته است. فروش در آخرین ماه گزارش شده، مشابه ماه قبل، ۲۱,۷۰۰ به ثبت رسیده است. از فروردین تا نیمه‌ی اول سال جاری، فروش شرکت روند صعودی داشته و در شهریور به ۳۲ میلیارد تومان رسید. اما در مهرماه نسبت به شهریور ۲۸ درصد کاهش یافت و رقم ۲۳.۶ را به ثبت رسانید. درآمد آبان ماه هم ۲۶.۲ میلیارد تومان گزارش شده است. نرخ فروش در آبان هزار و ۲۱۱ و در مهر، هزار و ۱۰۵ تومان بوده است و در شش ماهه امسال به طور متوسط برابر هزار و ۷۲ تومان بوده است.

نگاهی به بازارهای جهانی

بازار سهام، اوراق قرضه و ارز در هفته‌ای که گذشت تحت تأثیر صحبت‌های جدید پاول قرار گرفت. نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا در هفته گذشته با افت ۰.۱۳ درصدی به ۱.۳۵ درصد رسید. شاخص‌های سهام آمریکا نیز واکنش منفی نشان دادند و با افت حدود ۴ درصدی مواجه شدند. آقای پاول ریسک تورم را بالا ارزیابی کرد و اعلام کرد که زمان اینکه بگوییم تورم یک پدیده گذرا هست به پایان رسیده است. صحبت‌های پاول، احتمال حداقل دو مرتبه افزایش نرخ بهره در ۲۰۲۲ را بالا برده است. بر اساس صحبت‌های پاول احتمال اینکه برنامه تیپرینگ هم زودتر به پایان برسد بالاست.

این موضوع در نشست ماه دسامبر برگزار خواهد شد. مشارکت نیروی کار در آمریکا همچنان پایین‌تر از سطح انتظارات فدرال رزرو است و سویه جدید ویروس می‌تواند این مشارکت را ضعیف‌تر کند. در حال حاضر ریسک ویروس جدید اومیکرون وجود دارد اگرچه بازارهای جهانی هنوز وزن زیادی به این ریسک نداده‌اند. ابعاد خطر این ویروس جدید در هفته‌های آتی روشن‌تر خواهد شد. در هفته گذشته نشست اوپک پلاس نیز برگزار شد که به همان افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه مطابق با توافق قبلی رأی دادند. در واکنش به این نشست با توجه به احتمال کاهش تقاضا در نتیجه سویه جدید ویروس، قیمت نفت تا ۶۵.۷ دلار هم کاهش پیدا کرد. داده‌های اشتغال آمریکا در روز جمعه منتشر شد. اگرچه نرخ بیکاری کمتر از انتظارات منتشر شد اما اشتغال بخش غیر کشاورزی در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش ۵۵۳ هزار نفری همراه شود، ۲۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد که در واکنش به این داده‌ها، طلا تا ۱۷۸۳ دلار افزایش پیدا کرد.

استایرن: قیمت استایرن نقدی آسیا که هفته پیش با کاهشی شدید به پایین‌ترین حد خود در ۹ ماه گذشته رسیده بود در هفته جاری ۹ دلار از ریزش خود را جبران کرد و در سه دسامبر در قیمت هزار و ۵۵ دلار قرار گرفت. با توجه به حاشیه‌های تولید منفی و چشم انداز نزولی، تولیدکنندگان استایرن در حال بررسی کاهش تولید هستند تا زیان را به حداقل برسانند. بنابراین شاید کاهش عرضه بتواند به بالاتر آمدن قیمت‌ها کمک کند. بر اساس داده‌های پلتس، حاشیه تولید برای تولید کنندگان استایرن غیر یکپارچه چین در سه دسامبر منفی ۱۱۱.۲۵ دلار در هر تن محاسبه می‌شود.

بوتادین: بازار بوتادین این هفته نیز بدون تغییر باقی ماند و در قیمت ۸۰۱ دلار در هر تن معامله شد. قیمت‌های داخلی چین به پایین‌ترین سطح از ۹ سپتامبر رسید. همچنین ضعیف‌تر شدن بازار چین سبب شد تا بازار کل آسیا نیز ضعیف باشد در صورتی که عرضه‌کنندگان قیمت‌های خود را کاهش ندادند. قابل ذکر است که طی هفته اخیر موجودی انبارها در چین کاهش پیدا کرد ولی هم‌چنان بالاتر از سطوح مناسب است. گفته می‌شود که بسیاری از متقاضیان بوتادین در چین، مقادیر مورد نیاز خود را تا ماه دسامبر از قبل تأمین کرده‌اند. داده‌های هفته اخیر نشان‌دهنده اسپرد ۱۳۰ دلاری بین نفتا و بوتادین است که این مقدار با اسپرد سربه‌سر آن (۳۰۰ دلار) اختلاف قابل توجهی دارد.

پروپیلن: قیمت پروپیلن وارداتی چین در هفته گذشته بین ۱۰ الی ۲۰ دلار کاهش قیمتی داشت و در هزار دلار در هر تن قیمت گذاری شد. فروشندگان عمدتاً محصول خود را در حدود هزار و ۲۰ تا هزار و ۳۰۰ تن عرضه کردند و خریداران عمده سفارش خود را در قیمت ۹۸۰ دلار ارائه دادند. خریداران چینی با توجه به عرضه‌ی داخلی در قیمت‌های کمتر، تمایل کمی برای خرید محموله‌های وارداتی داشتند. پروپیلن داخلی چین نیز با ۱۰۰ یوان کاهش، در حدود هفت هزار و ۴۰۰ یوان در تن قیمت گذاری شد. افزایش جزئی در قیمت نفت خام نتوانست حجم خرید پروپیلن را بالا ببرد. بازار در یک شرایط رکودی به سر می‌برد. اسپرد موجود بین PP و پروپیلن در حدود ۱۲۰ دلار است که از نقطه سر به سر ۱۵۰ دلاری پایین‌تر است. پالایشگاه دالین تایوان که ظرفیت آن ۴۰۰ هزار بشکه پروپیلن در روز است و توقف عملیات تولیدی داشت، در این هفته فعالیت خود را از سر گرفت.

کد خبر 540187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.