عملکرد ۱۲۰ روزه شورای ششم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تشریح عملکرد ۱۲۰ روزه شورای ششم، گفت: در طول چهار ماه اخیر ۲۰ جلسه علنی و ۲۰ جلسه کمیسیون تلفیق در شورای ششم تشکیل شده و مهم‌ترین اقدام مثل انتخاب شهردار در همان ۲۰ روز ابتدایی فعالیت شورا انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نور صالحی در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» اظهار کرد: فعالیت دوره ششم شورا از ۱۴ مرداد ماه سال‌جاری به طور رسمی آغاز و هفت کمیسیون مختلف در این دوره تشکیل شد که در هر کمیسیون حداقل پنج عضو از شورا حضور دارند و هفته‌ای یک بار جلساتی را مرتبط با موضوع کمیسیون‌های خود برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعد از ظهر یکشنبه‌های هر هفته پس از اتمام جلسه صحن علنی، چهار کمیته نظارتی شورا در چهار منطقه مختلف از شهرداری حضور پیدا می‌کنند تا به مشکلات و معضلات شهروندان رسیدگی کنند، افزود: شهروندان نیز در هفته و در وقت ملاقات مردمی به شورا مراجعه می‌کنند و پیگیر مطالبات خود هستند.

رونمایی از منشور شورای ششم در آینده نزدیک

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از همان روزهای ابتدایی فعالیت با همکاری نخبگان شهر، مجموعه‌ای تحت عنوان «منشور شورای ششم» تهیه شد که تا به امروز ارکان و اولویت‌های آن مشخص شده و در جلسات آینده از صحن علنی شورا رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: در این منشور عمده خواسته‌ها، نظرات و آرمان‌های شورای ششم برای شهر تشریح شده است.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر با انبوهی از فعالیت‌های کارشناسی از گذشته و در این مدت تشکیل شده است؛ در این مرکز فعالیت‌های پژوهشی بررسی و آزمون و خطا می‌شود تا به پختگی و انسجام فعالیت‌های شورا در کمیسیون‌های مختلف کمک کند.

نور صالحی در پاسخ به این سوال که آیا شورا به اهدافی که در برنامه عملکرد خود داشته در این مدت چهار ماهه رسیده است؟، گفت: بعضی از برنامه و اهداف بلند مدت است، اما اهداف کوتاه مدت به نتیجه رسیده و قطعاً شهروندان منتظر اقدامات و نتایجی هستند که به زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است دو سال از عمر شورا بگذرد تا به این نتایج دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به مناسب‌سازی فضای شهری برای تردد معلولان، تصریح کرد: قطعاً وظیفه کل جامعه به ویژه مسئولانی که وظیفه آبادانی شهر را به عهده دارند، متعادل ساختن شرایط برای افراد دارای محدودیت جسمی است و تمام مراکز تجمعی اعم از تفریحی، فرهنگی، اجتماعی و مراکز خرید وابسته باید به نحوی باشد تا شهروندان معلول نیز بتوانند از آن محیط به خوبی استفاده کنند و حضور آنان در جامعه پررنگ‌تر از همیشه باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در این زمینه همه مسئولان اجتماعی و شهری به ویژه شهرداری مسئولیت سنگین‌تری را به عهده دارند و امیدواریم تا در آینده مناسب سازی فضاهای عمومی و خصوصی ادامه یابد و بهتر از قبل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از سرشناس‌ترین شهرها در میان ۱۰ شهر تاریخی دنیا و مقصد بسیاری از گردشگران فرهنگی و تاریخی از گذشته تا کنون بوده است، اظهار کرد: در دو سال گذشته محدودیت‌های کرونا در صنعت گردشگری به تمام شهرهای دنیا تحمیل شده که امیدواریم با واکسیناسیون همگانی که شکل گرفت کم کم از بین رود و اثری از آن باقی نماند.

توسعه شهر بر محور گردشگری و ارتقای موقعیت شهر اصفهان

نور صالحی ادامه داد: با توجه به برخی از مشکلات موجود در شهر در زمینه‌های خاصی توسعه برای شهر مضر است، اما توسعه در حوزه گردشگری و ارتقای موقعیت شهر اصفهان برای حضور گردشگران و پذیرش آنها در شهر می‌تواند نوید خوبی برای آینده روشن توسعه کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات به گردشگران باشد.

وی افزود: در این زمینه کمیسیون‌هایی از قبل فعالیت داشته و افراد در مجموعه‌های خصوصی و عمومی عملکرد خوبی را رقم زده‌اند و به همین مناسبت شورای شهر عناوین اصلی یکی از کمیسیون‌های خود را با نام «کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری» قرار داد که بیانگر توجه ویژه به این حوزه بوده است؛ البته باید تسهیل‌گری نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا این عوامل می‌تواند به رشد این صنعت در اصفهان کمک کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تأثیر گردشگری بر دیگر صنایع اصفهان، اظهار کرد: در کنار رشد صنعت گردشگری در اصفهان، صنایع دستی نیز می‌تواند رونق بیشتری پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد، زیرا اصفهان یکی از شهرهای کم نظیر دنیا در زمینه صنایع دستی است.

وی با اشاره به اقدامات ۱۲۰ روزه شورا در حوزه کار آفرینی، گفت: نمی‌توان مشکلات حاد اقتصادی به وجود آمده در شهر و کشور را به ویژه در موضوع اشتغال انکار کرد، از این رو اقدامی که دستگاه‌های عمومی و دولتی در این زمینه موظف به انجام آن هستند، رونق اشتغال‌زایی برای جوانان است که البته هنگامی که فعالیت و کسب و کار در بخش خصوصی پیشرفت کند قطعاً این مشکل قابل حل شدن است.

نور صالحی ادامه داد: عده‌ای از جوانان نیاز دارند در محیطی که قرار می‌گیرند آموزش‌های لازم را از پیش داشته باشند و به روش‌های مختلف کسب و کار آگاه شوند، در همین راستا می‌توان مراکز تجمعی و آموزشی که جوانان و شهروندان مشتاق به تجمع و رفت و آمد در آن هستند را راه اندازی کرد.

وی تصریح کرد: صنایع بزرگ با اشتغال‌زایی بالا از گذشته تا کنون در کشور سود آوری مطلوبی داشته است، اما بعضی از این صنایع به مشکلاتی اعم از مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا دامن زدند، به ویژه اصفهان با شرایطی که در حال حاضر یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌رود؛ البته توسعه صنایع بزرگی که خطر آلایندگی را به همراه دارد و با وجود معضلات و بحران کمبود آب، آب‌بر هستند به صلاح نیست و جامعه توسعه چنین صنایعی را نمی‌پذیرد.

لزوم توجه به کسب و کارهای نخبه‌پرور

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از نخبگان علمی، صنعتی و اقتصادی در اصفهان حضور دارند، گفت: باید برای جامعه نخبگان به فکر کسب کارهایی باشیم که متناسب با شرایط و استعداد آنان باشد و به اشتغال مناسب این گروه از افراد کمک کند، البته کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ ها از بهترین روش‌های دانش بنیان برای رشد این صنعت بوده است.

وی با اشاره به کسب و کارهای نخبه‌پرور، گفت: ویژگی این نوع فعالیت‌ها در صنایع این است که آب‌بر نیستند و مشکلات آلایندگی و زیست محیطی را ایجاد نمی‌کنند، با این وجود ارزش افزوده بالایی دارند و گامی مؤثر در راستای اشتغال‌زایی به شمار می‌روند و چه بسا با توسعه این قبیل کسب و کارها بتوانیم مهاجر نخبه پذیر شویم و اصفهان را به عنوان بستری برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان آماده کنیم.

نور صالحی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده حوزه هوشمندسازی در اصفهان، اظهار کرد: از گذشته در همه شهرهای کشور از جمله اصفهان در زمینه دولت الکترونیک و شهرداری الکترونیک اقداماتی صورت گرفته و الزامات قانونی در این راه وجود دارد، اما باز هم این موضوع با معنا و مفهوم شهر هوشمند فاصله دارد و شهر هوشمند باید بتواند تا عمده فعالیت‌ها را بدون نیاز به مراجعه شهروندان و از طریق سامانه‌های مرتبط، انجام دهد که در این زمینه امیدواریم بتوانیم فعالیتی بهتر از قبل داشته باشیم تا شهروندان برای رفع مشکلات خود دیگر نیاز به حضور فیزیکی در مجموعه‌های مختلف را نداشته باشند.

وی در خصوص شرایط آلودگی هوای اصفهان، گفت: با توجه به گزارش‌های اعلام شده، شهر اصفهان در هیچ یک از روزهای گذشته امسال هوای سالم نداشته چرا که ذرات معلق در هوای اصفهان بیش از حد مجاز است و متأسفانه در این راستا نمی‌توان بعضی صنایع بزرگ را به واسطه اشتغال‌زایی زیادی که دارند تعطیل کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی که برای بهبود وضعیت جوی هوا موظف شده‌اند، اگر فعالیت و وظایف خود را به درستی عمل نکنند باید مورد بازخواست قرار گیرند، گفت: این بحران واقعیتی است که در شهر ما وجود دارد که کم رنگ شدن آن وابسته به نیاز مسئولان و رعایت وظایف شهروندی در خصوص ایجاد آلایندگی با تردد بیش از حد وسایل نقلیه است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دوره ششم شورای شهر در راستای مبارزه با فساد، اظهار کرد: در شهرداری با کارمندان پاکدست و خدمت‌گزار مواجه هستیم که علاقه آنها خدمت‌رسانی و رفع مشکلات شهروندان است، اما افرادی نیز وجود دارند که در این زمینه نقطه ضعف‌هایی از خودشان نشان داده‌اند و به نوعی می‌توانند فساد را در دستگاه‌های عمومی ترویج دهند که با مرتفع کردن گلوگاه‌ها، حذف امضاهای طلایی و رفع فرآیندهای نامناسب و طولانی می‌توانیم از فساد جلوگیری کنیم، در این دوره از شورا با پدیده فساد به شدت برخورد می‌شود.

کد خبر 540122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.