تصویب طرح پهنه شرقی مسجد امام (ره) سمنان در شورای عالی میراث فرهنگی

شهردار سمنان از تصویب طرح پهنه شرقی در شورای عالی میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت : فصل جدید اجرای این طرح آغاز می‌شود.

سیدعلی مرتضی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم در زمینه رونق بافت تاریخی شهر سمنان، طرح ساماندهی پهنه شرقی مسجد امام واقع در ضلع شرقی این مسجد جنب خانه تاریخی خطیبی‌ها است. این پروژه جزئی از پروژه مربوط به مجموعه ۱۸ هکتاری ساماندهی اطراف امام زاده یحیی (ع) بود که از سال ۱۳۹۰ قرارداد آن منعقد شد. کل طرح دارای دو زیر پروژه پهنه شرقی مسجد امام (ره) و پهنه جنوبی امام‌زاده یحیی (ع) خواهد بود.

وی افزود: پروژه پهنه شرقی در سنوات گذشته جهت تصویب به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده بود، اما به دلیل محدودیت‌های ارتفاعی متوقف شد که با پیگیری‌های قانونی و متعدد نهایتاً طرح به تأیید شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید.

شهردار سمنان با اشاره به جزئیات طرح پهنه شرقی، تصریح کرد: این طرح برگرفته از الگوهای سنتی خانه‌های شهر سمنان منطبق بر الگوهای بومی و اقلیمی است که می‌تواند نمونه خوبی جهت الگوسازی مسکن در حوزه بافت تاریخی باشد. در طرح مذکور مجموعه‌های تجاری پیش‌بینی شده است که این واحدهای تجاری برای رونق بخشی بیشتر در بافت تاریخی و با فعالیت‌های کنترل شده در حوزه صنایع دستی و تلاش در راستای ایجاد رسته‌ها و راسته‌های مناسب تجاری و ارتباط آن به مسجد امام و سپس بازار سمنان پیش‌بینی شده است.

وی زیربنای این پروژه را ۱۵ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: این پروژه دارای ۳۲ واحد مسکونی و خدماتی و اداری و ۳۶ واحد تجاری، فرهنگی و خدمات محله‌ای است که پیش‌بینی می‌شود فاز اول آن در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

مرتضی‌نژاد خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، پویایی بافت قدیم شهر با افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی شهروندان و احیای فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی تقویت می‌شود.

کد خبر 540103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.