رقابت راکتور هسته‌ای چین با قدرت ۱۰۰ برابری نمونه آن در ناسا

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: با بودجه دولت مرکزی چین که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، این کشور توانست نمونه اولیه‌ای از یک راکتور هسته‌ای قدرتمند را بسازد که بر اساس محاسبات، قدرت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از نمونه مهندسی شده آن در ناسا است.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رقابت راکتور هسته‌ای چین با قدرت ۱۰۰ برابری نمونه خود در ناسا، اظهار کرد: بر اساس گفته‌های محققان چین این راکتور هسته‌ای فضایی صد برابر راکتور ناسا برای تولید برق توان دارد.

وی افزود: ناسا در توضیح پروژه و مأموریت‌های پژوهشی خود، اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بر روی ماه، راکتوری برای تولید برق پژوهشگاه و اقامتگاه‌های این کره تعبیه کند و تولید برق از طریق این راکتور انجام شود، اما با بودجه دولت مرکزی چین که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، این کشور توانست نمونه اولیه‌ای از یک راکتور هسته‌ای قدرتمند را بسازد که نام آن را "راکتور هسته فضایی" گذاشته است و بر اساس محاسبات قدرت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از نمونه مهندسی شده آن در ناسا است.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: کشور چین با توجه به سیاست‌های خود اطلاعات بسیاری از مأموریت‌ها و پروژه‌های خود ارائه نمی‌دهد و ساخت این راکتور نیز به صورت محافظه کارانه ادامه یافته و جزئیات فنی و تاریخ راه‌اندازی آن مشخص نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تنها وسیله هسته‌ای که چین توانسته است به فضا ارسال کند، باتری کوچک رادیواکتیوی است که در سال ۲۰۱۹ به فضا فرستاد. کشور چین در رقابتی بزرگ با ناسا از یک فعالیت هسته‌ای بسیار کوچک به ساخت یک راکتور هسته‌ای فضایی فوق قدرتمند رسیده است که ناسا پیش‌بینی می‌کرد در سال ۲۰۳۰ بتواند آن را تولید کند. در واقع می‌توان گفت این رقابت نوعی نشان دادن قدرت نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه راکتور هسته‌ای ساخت چین در دمای بسیار بالای پلاسمایی کار می‌کند، افزود: لازم است بدانیم در این راکتور از لیتیم مایع به عنوان حامل گرما برای افزایش بازدهی تولید برق استفاده می‌شود. این پروژه فضایی قدم بزرگی برای کشور چین است و باعث جذب کمک دیگر کشورها نیز خواهد شد.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها تصریح کرد: در واقع این پروژه می‌تواند به سایر پروژه‌های فضایی در دیگر کشورها کمک کند و همچنین تفاوت تولید برق این راکتور برای تجهیزات کشورهای دیگر که به برق نیازمند هستند، بسیار کاربردی است.

کد خبر 540069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.