تغییر نگاه فرهنگی اصفهان از سودآوری به منفعت عامه

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نشست هم‌اندیشی را با مسئولان مراکز فرهنگی واگذار شده مناطق ۱۵ گانه شهرداری برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «منوچهر مهروی‌پور» رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر در این جلسه اظهار کرد: عدالت هنگامی شکل صحیح خود را می‌گیرد که بهره‌وری نیز به همراه داشته باشد حال باید این موضوع در توزیع خدمات و امکانات شهری نیز به همین گونه محقق شود.

وی با بیان اینکه بنای شورای ششم نگاه ویژه به امور فرهنگی و اجتماعی است و این مسائل را به صورت جدی‌تر به ویژه در مناطق و محلات کم برخوردار شهر اصفهان پیگیری خواهیم کرد، افزود: یکی از دغدغه‌های ما ارتقای کیفیت و بهره‌وری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

لزوم ارتقای کیفیت فرهنگسراهای شهر

در ادامه این نشست، «محمدرضا فلاح» رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افراد مستقر در فرهنگسراها، کتابخانه‌ها و مراکز واگذار شده شهرداری از نخبگان فرهنگی و اجتماعی شهر هستند که هرکدام اگر در مراکز دولتی قرار بگیرند، شاید به اندازه چند نیرو مؤثر باشند، اما به دلایلی از بکارگیری در ادارات دولتی بازمانده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان شهری باید بتوانند فعالیت مؤثر خود را در فرهنگسراها و یا کتابخانه‌ها داشته باشند، تصریح کرد: تاکنون این مراکز به دلایل مختلف و مشکلات متعدد درگیر حواشی و جزئیات کم اهمیت بوده و از موضوع محوری و پرداختن به مسائل اصلی بازمانده‌اند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: یک نخبه فرهنگی نباید به دنبال تعمیر کولر و احیای سیستم گرمایشی یک فرهنگسرا باشد؛ در دوره‌های قبل دیده شده که چنین افرادی به جای تولید محتوا و فعالیت فرهنگی در ساختمان‌های شهرداری به دنبال حق‌الزحمه کارکنان آن اماکن هستند و این وضعیت نابسامان نخبگان فرهنگی در شهر بسیار شرم‌آور است.

وی ادامه داد: ما با عنوان مسئول و متولیان شهری در جنگ فرهنگی باید از کتابخانه‌داران و افراد متصدی فرهنگسراها پشتیبانی کنیم زیرا اگر چنین نشود، بی‌شک در این جنگ با شکست رو به رو خواهیم شد.

فلاح تاکید کرد: بعضی از مراکز و فرهنگسراها به دنبال این بودند تا در هر شرایطی و با هر شیوه‌ای بتوانند درآمد کارکنان خود را کسب کنند، اما این روش غلط است و به هیچ عنوان نباید این نوع فعالیت‌ها ادامه پیدا کند چراکه این مراکز باید موضوع محور باشد.

وی گفت: به دنبال واگذاری این مراکز قصد داریم تا کیفیت فرهنگسراها افزایش یابد، زیرا اصل بر کیفیت این اماکن است.

برقراری عدالت یکی از ارکان اصلی شورای ششم

«علی صالحی» سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: اولویت ششمین دوره شورای اسلامی شهر به ویژه در کمیسیون فرهنگی، هم‌اندیشی با ذی‌نفعان و افراد تأثیر گذار در حوزه‌های فرهنگی است و قصد داریم با برگزاری اینگونه جلسات با افراد مرتبط با این حوزه از دیدگاه و نظرات آنها مطلع شویم و سپس به سمت سیاست‌گذاری پیش برویم.

وی با بیان اینکه جدایی سیاست‌گذاری از عقاید و همفکری صاحب‌نظران این عرصه معضلاتی مانند دور شدن از فضای فرهنگی را به وجود می‌آورد، تصریح کرد: برقراری عدالت در همه جوانب یکی از نکات مهم و ارکان اصلی شورای ششم محسوب می‌شود، همچون عدالت سازمانی که در ابعاد و اشکال گوناگون در بخش مدیریتی شهر اتفاق می‌افتد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عدالت هنگامی شکل صحیح خود را می‌گیرد که بهره‌وری نیز به همراه داشته باشد و باید این موضوع را نیز در توزیع خدمات و امکانات شهری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در این دوره برگشتن مدیریت شهری به ذات منفعت عامه است، دیگر به دنبال سودآوری نیست و هیچیک از افراد حاضر در فرهنگسراها را نیز دعوت به سودآوری نمی‌کنیم، ادامه داد: در این مسیر باید توان اداره خود را نیز داشته باشیم و در محضر شهروندانی که رأی داده‌اند پاسخگو بمانیم و از منابعی که مستقیماً از جیب آنها به دست آمده، به درستی استفاده کنیم.

صالحی گفت: اداره شهر به فصل گفت و گو رسیده و باید با یکدیگر در مورد مسائل و موضوعات شهری به درستی صحبت کنیم؛ اگر به یک نقطه تعادلی مشترک برسیم، به هم‌افزایی نیز دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همه مسائل شهری ذیل نقاط فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌شود و معتقدیم که باید تحقق فرهنگی بر مبنای محله محوری و از دل محلات برخیزد تا مؤثر واقع شود، تاکید کرد: در پشتیبانی از مسائل و موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر و همچنین مشکلات فرهنگسراها و مراکز واگذاری شده کوتاهی نخواهیم کرد چون در محضر شهروندان سوگند یاد کرده‌ایم در حد توان به مسائل شهر بپردازیم.

کیفیت فعالیت‌های فرهنگی ارتقا پیدا کند

«مجتبی شاهمرادی» معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه این نشست هم‌اندیشی، گفت: قرار بر این است که دوره‌ها و نشست‌های مستمری را با اعضا و فعالان مراکز فرهنگی شهر داشته باشیم.

وی افزود: بیش از نیم میلیارد تومان در بخش‌های مختلف واگذاری مراکز هزینه می‌کنیم که تمام این اعتبارات بیت‌المالی است که در اختیار ما قرار گرفته تا به یک نتیجه ویژه‌ای دست پیدا کنیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی مشکلات خاص خود را دارد و با داشتن رقبای جدی این کار سخت‌تر نیز شده و می‌طلبد تا میزان کیفیت فعالیت‌های فرهنگی ارتقا پیدا کند.

کد خبر 539972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.