۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳
تب داغ بورس در مجلس

بازار بورس، بحث پیچیده‌ای است که به خاطر بی‌توجهی‌ها در دولت گذشته، امروز به یکی از معضلات اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای اخیر با سقوط ارزش سهام و نابسامانی وضعیت بازار بورس، موج انتقادات و گلایه‌ها از راهبرد مدیریت بازار سرمایه مضاعف شده است و دولت سیزدهم را با چالش‌های متعددی همراه کرده، تردیدی نیست که وضعیت فعلی بورس یکی از میراث‌های شوم و حاصل بی تدبیری‌های دولت قبل است، زیرا دولت دوازدهم علی‌رغم دعوت از مردم برای حضور در بازار سرمایه، نه تنها هیچ حمایتی از این بازار نداشت بلکه تنها نظاره‌گر شکل‌گیری حبابی بزرگ در بورس بود.

پس از ریزش بازار بورس، بسیاری از سهامداران خرد که به تازگی وارد این بازار شده بودند، دچار خسارات جبران ناپذیری شدند، اکنون پس از گذشت چند ماه از ریزش تاریخی بورس مجدداً سقوط پی در پی شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای، نگرانی سهامداران خرد و کلان را تشدید کرده است، همین امر باعث شد تا رئیس‌جمهور دغدغه‌مندانه وارد عمل شود و با ابتکارات و دستوراتی، از سقوط بیشتر شاخص‌ها پیشگیری کند.

پس از چند روز که وضعیت متعادل بر بازار بورس حاکم بود، روند شاخص‌های بازار سرمایه مجدداً نزولی شد، اخبار ناشی از این ریزش در راهروهای بهارستان پیچید. در این راستا طی هفته گذشته شاهد تذکرات فراوانی به وزیر اقتصاد و دولت از سوی نمایندگان مجلس بودیم.

با تثبیت رنگ قرمز در تابلوی بورس، اخباری ناشی از طرح استیضاح وزیر اقتصاد توسط برخی از نمایندگان مجلس منتشر شد و له دنبال آن، محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بورس خطاب به سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نوشت: «آقای خاندوزی مردم چطور باید بگویند وضع بورس خراب است؟ با تنفس مصنوعی هم دیگر برنمی گردد… چرا اقدام عملی انجام نمی‌دهید؟ آقای رئیسی به مردم قول حل مشکل بورس را داد. پس کی می‌خواهید به بورس ورود کنید؟»

وزیر اقتصاد به منظور پاسخگویی در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و گفت: سیاست دولت ثبات در بازار سرمایه و سایر بازارها است. بازار سرمایه باید شفاف بوده و قابل نظارت باشد. سازوکار نظارت در بورس باید شفاف شود. متأسفانه نظارت در بازار بورس آن طور که باید ساماندهی نشده است. از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود تا پایان امسال این موضوع را به سرانجام برساند، اما در بحث نحوه ارتباط تأمین مالی کسری بودجه با بازار سرمایه باید بگویم متأسفانه ریل غلط بودجه ۱۴۰۰ که بارها به دولت گذشته تذکر دادیم دولت جدید را با کسری بودجه بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است، اما از ابتدای حضورم در وزارتخانه کوشیدم تا مخارج دولت بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و حداقل استفاده از انتشار اوراق مالی تأمین گردد که خوشبختانه این امر محقق شد.

حال باید دید وعده‌های وزیر اقتصاد در ماه‌های آینده تا چه میزان بر سبزپوش کردن بازار بورس تأثیر دارد؟

مبحث استیضاح وزیر اقتصاد مطرح نیست

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از انتقادات و گلایه‌هایی که از وزیر اقتصاد در خصوص وضعیت بورس مطرح می‌شود، در حوزه اختیارات خاندوزی نیست.

به گفته وی، در حال حاضر مبحث استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی مطرح نیست، مطلوب است ابتدا نمایندگان از مابقی ابزارهای خود اعم از سوال و تذکر استفاده کنند و در صورتی که این ابزارها مفید نبود، مبحث استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنند.

به عقیده این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد با توجه به برنامه‌ای که ارائه داده است به خوبی در حال مدیریت این بازار است و بسیاری از مشکلات امروز بازار بورس ناشی از تصمیمات غلط سایر دستگاه‌های دولتی است.

اعضای شورای عالی بورس به جای فعالیت در بانک‌های خصوصی در فکر میلیون‌ها سهامدار باشند

اصغر سلیمی، عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افرادی که در جایی مسئولیتی گرفته‌اند اما در بخش‌های دیگر هم منافع مشترک دارند، نباید هر دو مسئولیت را داشته باشند و از موقعیت خود سو استفاده کنند، چراکه منافع سازمان دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: گاهی موارد این چنین وجود دارد که فردی در چندین هیئت مدیره و شرکت مشغول فعالیت است که چنین مسئله‌ای باعث می‌شود که تصمیمات کارشناسی و علمی دچار مشکل شود، لذا نباید منافع خود و سازمانمان را بر منافع ملی و کلان ارجحیت دهیم.

عضو هیئت تفحص از سازمان بورس با بیان اینکه مجلس در حال حاضر طرح مدیریت تعارض منافع را پیگیری می‌کند، افزود: تصویب این طرح و تأیید آن از سوی شورای نگهبان، قطعاً به بسیاری از موارد این چنینی پایان می‌دهد.

سلیمی با تاکید بر اینکه این گونه عضویت‌ها یعنی فعالیت همزمان یک مسئول در هیئت‌های مدیره و فعالیت در بخش‌های دیگر باعث می‌شود که فرد فرصت کافی برای رسیدگی به امور را نداشته باشد، گفت: بهتر است که چنین اشخاصی تمام توان خود را در یک حوزه صرف کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه وضعیت امروز بورس به دلیل این است که بعضی از اعضای شورای عالی بورس به جای انجام کار تمام وقت بورس، همزمان مسئولیت در بخش‌های همچون هیأت مدیره بانک‌های خصوصی دارند و به جای حل مشکل سهامداران بورس، وقتشان را در جای دیگر پر می‌کنند، گفت: وضعیت امروز بورس، مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آورده و آنها متضرر شده‌اند لذا بهتر است که پس از اعتماد دولت به افرادی چون اعضای شورای عالی بورس، آنها تمام تلاش خود را برای حل مشکلات بورس صرف کنند و قطعاً با داشتن چندین پست، نمی‌تواند مشکلات میلیون‌ها سهامدار را حل کنند.

عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: قطعاً این موضوع را در کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی مطرح می‌کنیم تا از طریق کمیسیون، تذکرات لازم به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد داده شود.

کد خبر 539960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.