بورس امروز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل به به کف استاتیک خود واکنش نشان داده و احتمال شروع روند صعودی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _یکشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد هشت هزار و ۴۸۶ واحدی به سطح یک میلیون ۳۴۳ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۳۳۰ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۳۴۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۶۴ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۲ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۷۴ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۲۰۹ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۴ هزار و ۹۰۴ و ۱۴ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد و ۶۵۹ و یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص کل به به کف استاتیک خود واکنش نشان داده و احتمال شروع روند صعودی وجود دارد.

اخبار بازار

عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا به دستور وزیر اقتصاد

در پی نامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر اقتصاد در خصوص آمادگی بورس کالای ایران جهت عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در دستوری به سرپرست سازمان اموال تملیکی اعلام کرد که در این زمینه «اقدام فوری و مقدمات قانونی» انجام شود. نفوذ دولت در بورس بسیار زیاد است.

هیأت‌مدیره فرابورس ایران با استعفای امیر هامونی موافقت کرده و میثم فدایی را به عنوان سرپرست انتخاب کرد، هامونی به بازار متشکل ارزی می‌رود.

رئیس هیأت‌مدیره فرابورس ایران از انتخاب میثم فدایی مدیر فعلی نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به عنوان سرپرست فرابورس در جلسه امروز هیأت‌مدیره خبر داد و گفت: از آنجا که امیر هامونی قرار است از این پس سکان مدیرعاملی بازار متشکل معاملات ارز ایران را بر عهده بگیرد و در سنگر دیگری قبول مسئولیت کند، اعضای هیأت‌مدیره فرابورس با استعفای وی موافقت کردند.

به گفته وی به دنبال خروج قریب الوقوع هامونی از فرابورس، همچنین میثم فدایی با حفظ سمت به عنوان سرپرست این بورس انتخاب شد تا هیأت‌مدیره فرابورس نیز بتواند در فرصت یک ماهه پیش رو به بررسی کاندیداها و برنامه‌های آنها برای تصدی مدیرعاملی فرابورس در کمیته‌ای که زیر نظر هیأت‌مدیره برگزار می‌شود بپردازند. سخنگوی هیأت مدیره فرابورس ایران از انتخاب گزینه نهایی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل تأیید صلاحیت مدیران عامل بورس‌ها و بر اساس برنامه‌های ارائه شده گزینه نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی خواهد شد. لازم به ذکر است امیر هامونی از مهرماه ۱۳۹۱ عهده‌دار مدیرعاملی فرابورس ایران بود و روز جاری هیأت‌مدیره با استعفای او از این سمت موافقت کرد تا از این پس وی به عنوان مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران نقش‌آفرینی کند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بورس یک سازمان عمومی غیردولتی است، اما متأسفانه نفوذ دولت در آن بسیار زیاد است. اقتصاد مخصوصاً امسال و سال آینده دچار معضلات جدی است، اما هر یک از بخش‌های دولتی و و بخش خصوصی می‌توانند بخشی از این معضل را حل کنند. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز نشستی با فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار کرد.

اخبار شرکت‌ها

فسازان، گزارش مجمع: با اضافه کردن دو کوره جدید قرار است ۵ تا ۶ هزار تن به تولیدات اضافه کنند که هنوز به تولید واقعی نرسیده‌اند. تا این لحظه این ظرفیت‌ها ایجاد و آبرسانی‌ها و منابع انسانی تأمین شده‌اند. شرکت در یک مقطع زمانی منابع آزادی داشته، آن را وارد بازار سهام کرد که به دلیل وضعیت بازار سرمایه منجر به زیان شد. البته عدد آن چندان بزرگ نبود و ۴۰ میلیارد تومان آن را بدون ضرر نقد کردیم. بابت شمش خوشبختانه به چین، تایلند، امارات، غنا و بخش کوچکی به عمان صادرات داشته‌ایم. قطعه نیز به ترکیه، بلژیک و روسیه صادرات داشتیم. نسبت آهن اسفنجی به شمش حدود ۵۴ درصد بوده لذا یکی از دلایل کاهش سود شرکت این تفاوت بوده است.

ونفت: به استحضار می‌رساند در خصوص آخرین وضعیت انحلال و علت عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده جهت شرکت مدیریت و اجرای طرح‌های نفت گستر قشم (سهامی خاص) – در حال تصفیه:

۱- براساس دادنامه صادره موضوع دعوی مطرح شده از سوی یکی از پیمانکاران علیه شرکت در سنوات قبل، حکم قطعی صادر شده است. شرکت در سنوات قبل ذخیره لازم در حساب‌ها شناسایی نموده است. لیکن اقدامات انجام شده تاکنون منجر به مختومه شدن پرونده و تسویه حساب نهایی نگردیده است. لذا امکان اعلام ختم تصفیه نزد اداره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد.

۲- با عنایت به عدم فعالیت شرکت طی سنوات گذشته و همچنین نبود منابع مالی در شرکت به سبب راکد بودن فعالیت و کم اهمیت بودن اقلام ترازنامه، صورت‌های مالی شرکت مذکور حسابرسی نشده است.

وپست: با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-00A-176 مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌گردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۰۹:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان میرزای شیرازی بالاتر از چهار راه مطهری کوچه عرفان پلاک یک ساختمان آموزش پست بانک ایران طبقه اول سالن کنفرانس برگزار می‌شود.

اخبار بازارهای جهانی

سنگ آهن: در هفته گذشته قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین با افزایش محدود ۵ دلاری به ۱۰۲ دلار رسید. علیرغم بهبود مصرف روزانه سنگ آهن وارداتی، معاملات آتی به علت موجودی بالاتر کاهش یافت. برخی فعالان تجاری انتظار دارند که به دلیل موجودی بالای سنگ آهن ۴۵ بندر چین که در سوم دسامبر به ۱۵۴.۵۷ میلیون تن رسیده، قیمت‌های آتی بیشتر اصلاح شود چرا که به علت حاشیه سود محدود فولاد، کارخانه‌ها برای خرید بیشتر عجله‌ای ندارند. با این حال، ممکن است برخی قیمت‌های سنگ آهن از سوی افرایش بیشتر مصرف روزانه حمایت شوند، زیرا مصرف روزانه فاین‌های سینترینگ با هفت درصد افزایش در دو هفته اخیر به ۴۴۷ هزار و ۲۰۰ تن در روز در طول دوره ۱۸ نوامبر تا اول دسامبر رسیده است. نرخ بالای مصرف به شروع مجدد فعالیت واحدهای سینترینگ در میان کارخانه‌های تانگشان، پس از کاهش اخیر محدودیت تولید از سوی مقامات دولتی مربوط است.

اتیلن: اتیلن آسیا بدون تغییر نسبت به هفته‌ی در سطح ۱,۰۴۶ دلار باقی ماند-معامله گران همچنان در فاز احتیاط، قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته با حجم کم تقاضا ناشی از حاشیه سود منفی در تولید کنندگان محصولات پایین دستی همراه بود و تغییر قیمتی را ثبت نکرد. افت قیمت نفتا نیز باعث شده خریداران فعلاً دست نگه دارند تا شاید با بهبود حاشیه سود تولیدکنندگان خوراک مایع با قیمت‌های پایین‌تری خرید کنند. برخی از معامله گران خبر از افزایش قیمت‌های اعلامی نیمه دوم ماه ژانویه ناشی از تعطیلات سال نو قمری و افزایش میل به ذخیره سازی می‌دهند. اما تقاضا برای ماه دسامبر همچنان ضعیف است. خریداران از حاشیه سود منفی تولیدکنندگان محصولات پایین دستی اظهار نگرانی می‌کنند، هرچند افت اخیر قیمت بنزن ممکن است فشار را بر تولیدکنندگان استایرن منومر کاهش دهد اما در کوتاه مدت نمی‌تواند موجب افزایش قیمت‌های نقدی اتیلن شود.

ورق گرم: در چین مقدار تولید ورق گرم در هفته اخیر کاهش داشته که سبب افزایش نرخ فروش داخلی این محصول شده است. از این رو تولیدکنندگان تمرکز را بر فروش داخلی گذاشتند و پاسخگوی سفارشات خارج از کشور نبودند. با این حال قیمت‌های بالاتر فروش منجر به تقاضا در بازار نیز شده بود.

قیمت داخلی ورق گرم در اروپای شمالی تا حد زیادی بدون تغییر بود و در روز پنجشنبه دوم دسامبر در ایتالیا کاهش یافت. خریداران ترجیح می‌دهند برای خرید اقدام نکنند و فعلاً نظاره‌گر روند بازار باشند. مصرف فولاد توسط خودروسازان در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تاکنون کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. چشم‌انداز این محصول برای سال ۲۰۲۲ مثبت است اما انتظار نمی‌رود که تقاضا از سوی خودروسازان بلافاصله در آغاز سال افزایش یابد. برخی معتقدند که مصرف فولاد در این صنعت ممکن است در ماه فوریه احیا شود اما این احتمال وجود دارد که تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ زیر سطح نرمال باقی بماند.

کد خبر 539919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.