هشت هزار سگ در قزوین علیه هاری واکسینه شدند

مدیر کل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری قزوین گفت: حدود ۱۰ هزار سگ دارای صاحب در استان شناسایی شده که از این بین هشت هزار سگ علیه هاری واکسیناسیون شدند.

به گزارش ایمنا، مصطفی صالحی روز یک شنبه در نشست کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری، اظهار کرد: افزایش جمعیت حیوانات ناقل بیماری به خصوص سگ و گربه‌ها یکی از معضلات مطرح در سطح استان است که البته گزش و انتقال بیماری از سگ‌های صاحب دار بیش از سگ‌های بلا صاحب است.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها به یکی از چالش‌های مهم در سطح استان تبدیل شده است، افزود: در راستای کنترل جمعیت حیوانات دستورات لازم جهت زنده گیری، واکسیناسیون و قلاده گذاری به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده است و عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این خصوص رصد شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری قزوین با بیان اینکه ایجاد وحدت بین دستگاه‌های ذیربط استان نقش به سزایی در کاهش جمعیت حیوانات ناقل بیماری دارد، خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به فصل سرما شاهد حضور حیوانات بلا صاحب به خصوص گربه‌ها و سگ‌ها در داخل شهرها هستیم که این موضوع می‌تواند همچون سال‌های گذشته باعث بروز برخی مشکلات و همچنین افزایش گزش ها شود.

صالحی با تاکید بر اینکه در بحث کنترل حیوانات ناقل بیماری نباید نگاه احساسی به این موضوع داشت، افزود: بسیاری از شهروندان با غذا رسانی به حیوانات در خارج و داخل شهر چرخه حیات و زاد و ولد این حیوانات را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بر اساس گفته کارشناسان حیواناتی که از دریافت غذای کافی برخوردار باشند می‌توانند در سال ۲ بار زاد و ولد کنند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری قزوین با اشاره به ایجاد یک کمپ نگهداری سگ‌های بلا صاحب، گفت: داشتن فضایی مناسب برای ساماندهی این حیوانات یکی از نیازهای استان است که امیدواریم هر چه زودتر مرتفع شود.

صالحی اظهار کرد: بخشی از امور کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری در گرو همکاری دستگاه‌های دولتی است و بخش دیگر و مهم آن وابسته به آموزش‌های شهروندی است که در این خصوص از رسانه‌ها تقاضا داریم پای کار باشند و آموزش‌های لازم در برخورد با حیوانات ناقل بیماری را به شهروندان بازنشر کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 539914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.