۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
چرا طراحی شهری مهم است؟

طراحی شهری به معنای شکل دادن، طراحی و زیرسازی مناطق شهری است که فرآیندهای مختلفی نظیر نظم و طراحی سازه‌ها، سیستم‌های حمل و نقل، فضاهای عمومی و امکانات را در بر می‌گیرد؛ افزایش جمعیت شهرنشینی و کمبود منابع، بهبود طراحی شهری را به یک امر ضروری تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی شهری نوعی دستورالعمل نسبتاً جدید به شمار می‌رود که در پی افزایش مشکلات سلامت شهروندان حاصل از رشد بی‌رویه جمعیت، بهداشت ضعیف و آلودگی هوا از اهمیت بسزایی میان مدیران سراسر جهان برخوردار شده است. برنامه‌ریزان در زمان‌های گذشته، شهرها را برای سکونت، پیاده‌روی یا تردد وسایل نقلیه طراحی می‌کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار بحث افزایش جمعیت شهری مطرح شد و مدیران را از لزوم تغییر طراحی شهری برای سازگاری با تحولات جدید آگاه کرد. در این سال، بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت داشتند که بر این اساس محققان پیش‌بینی کردند تا سال ۲۰۱۵، تعداد ۳۵۸ شهر جهان از جمعیتی حدود یک میلیون نفر برخوردار می‌شود و ۲۷ کلان‌شهر نیز بیش از ۱۰ میلیون ساکن را در خود جای می‌دهد. در بحبوحه همین پیش‌بینی‌ها، بحث بهبود طراحی شهری ارائه شد که به علت افزایش اهمیت آن در میان مدیران نقاط مختلف جهان در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

چرا طراحی شهری مهم است؟

طراحی به رشد بیشتر شهرها کمک می‌کند

بهبود فرصت‌های شغلی، امکانات بهتر آموزشی و بسیاری از دلایل دیگر باعث شده است جمعیت در شهرهای کشورهای در حال توسعه بیش از سایر مناطق دنیا رو به افزایش بگذارد. به همین دلیل، مدیران چنین شهرهایی باید بیش از گذشته طراحی شهری را مورد توجه قرار دهند تا مناطقی ایجاد کنند که بیشترین سازگاری در آن‌ها با افزایش جمعیت حاصل می‌شود. این هدف می‌تواند از طریق توجه به نیازهای شهروندان، توسعه زیرساخت‌ها و اقدامات کارآمد برای افزایش مقاومت در شرایط بحرانی تحقق یابد.

مدیران شهری می‌توانند از طریق استفاده بهینه منابع شهری، اقتصاد آن را رونق بخشند و نقش مهمی در افزایش زیست‌پذیری مناطق ایفا کنند. علاوه بر این، بهبود طراحی شهری می‌تواند بهبود ایمنی و راحتی حمل و نقل، مراقبت سلامت و سیستم‌های قضائی را در پی داشته باشد و تنها در این صورت، شهر بدون اثرات منفی بر اقتصاد و شهروندی، بیشترین رشد را تجربه خواهد کرد.

چرا طراحی شهری مهم است؟

بهبود کیفیت زندگی

کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر امروزی به شمار می‌رود که قصد سکونت در یک شهر جدید را دارند یا می‌خواهند از روستاها برای همیشه به شهرها مهاجرت کنند. اگرچه هزینه زندگی در شهرها به نسبت حومه‌ها و روستاها بیشتر است با این حال، فرصت‌های شغلی و رفاهی بیشتری نیز در آن‌ها وجود دارد. مدیران شهری به منظور تسهیل شهرنشینی باید قوانین ویژه‌ای برای توزیع زمین، فضاهای عمومی و زیرساخت‌ها وضع کنند تا برابری همه ساکنان در شهر محقق شود. برنامه‌ریزان شهرهای امروزی در تلاش هستند به شیوه‌های خلاقانه، مشکل تراکم جمعیت مناطق را حل کنند و حتی به بازنویسی قوانین ترافیکی بپردازند تا هرج و مرج‌های شهری ناشی از تردد وسایل نقلیه را به حداقل برسانند.

پیش‌بینی فجایع

گرمای کره خاکی، مشکلات زیادی را دامنگیر کره آبی و ساکنان آن کرده است که در میان، حوادث به ظاهر طبیعی نظیر سیل و گرمازدگی بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود. مدیران شهری همواره کوشیده‌اند چنین حوادثی را پیش‌بینی کنند و به ارائه استراتژی‌هایی درازمدت برای حل آن بپردازند. آن‌ها در تلاش هستند ساکنان شهری و بازدیدکنندگان مناطق خود را از آسیب‌های ناشی از گرمای کره خاکی حفظ کنند و اثرات طراحی شهری بر سلامت آنان را به حداقل برسانند.

چرا طراحی شهری مهم است؟

اثرات مثبت طراحی شهری بر اقتصاد

بدون شک هر چه شهرها بیشتر رشد کند، نیازهای اقتصادی در آن‌ها نیز بیشتر افزایش می‌یابد که در این میان، نقش مدیریت مالی به عنوان بخشی از طراحی شهری از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود. در این راستا، افزایش فرصت‌های شغلی و پایین آوردن هزینه زندگی از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیران شهری می‌توانند اعمال کنند. متأسفانه مشکل اساسی کلانشهرهای دنیا، هزینه بالای زندگی و کاهش فرصت‌های شغلی در آن‌ها بوده که منجر به مهاجرت ساکنان بسیاری به سمت سایر شهرهای اطراف شده است.

طراحی شهری می‌تواند توسعه حومه‌ها و مناطق روستایی را نیز در پی داشته باشد که این امر به سهم خود در بهبود رونق اقتصادی تمام سکونتگاه‌ها نقش مهمی بر عهده دارد.

سبک زندگی سالم و ایمن برای همه

طراحان شهری همواره توصیه‌های ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی را در برنامه‌ریزی‌های خود مورد توجه قرار می‌دهند تا از سلامت و ایمنی تمام ساکنان مطمئن شوند. علاوه بر این، دستورالعمل‌هایی را نیز برای ساکنان فراهم می‌آورند تا آن‌ها را به اتخاذ سبک زندگی سالم سوق دهند. مقامات رسمی محیط‌هایی بهتر و ایمن‌تر برای شهروندان به وجود می‌روند و می‌کوشند فضاهایی کافی در شهرها ایجاد کنند تا در آن‌ها، همه اقشار جامعه از کودک گرفته تا جوانان و سالمندان به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود و ورزش بپردازند. جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهرها از دیگر اقدامات مدیران شهرهای امروزی به شمار می‌رود که در راستای تمیز نگه داشتن مناطق و حفظ سلامت شهروندان انجام می‌شود.

چرا طراحی شهری مهم است؟

کد خبر 539890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.