واکنش‌های منفی بورس به لغو تحریم‌ها موقتی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مزیت‌های رفع تحریم‌ها بسیار بیشتر از تأثیرات موقتی منفی آن است، البته به دلیل وابستگی بازار به دلار ابتدا با اخبار مثبت از توافقات، ممکن است بازار سرمایه واکنش منفی هم نشان دهد که موقتی است.

محمدجواد نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اقتصاد ایران به نرخ دلار، نرخ دلار به تحریم‌ها و تحریم‌ها به مذاکرات گره خورده است بنابراین نتیجه مذاکرات هر چه باشد، بر اقتصاد ایران تأثیر خواهد داشت و به دنبال آن واکنش مردم هم قطعاً متفاوت خواهد بود.

وی افزود: به طور کلی اگر شاهد خبر مثبتی درباره رسیدن به اجماع و توافقات، چهارچوب و تفاهم‌نامه‌های مشترک و پیشرفت در روند مذاکرات و چنین اخبار امیدوارکننده‌ای نسبت به آینده اقتصاد به بازار مخابره شود، شاهد واکنش منفی دلار و سیر نزولی آن خواهیم بود.

بعید است دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان برسد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چند بعید است دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان برسد اما اخبار مثبت از روند مذاکرات می‌تواند ترمز رشد قیمت دلار را بکشد. به عنوان نمونه خبر آغاز مذاکرات در هفته گذشته منجر به کاهش ۴۰۰ تومانی نرخ دلار شد.

نصر اصفهانی اضافه کرد: در مقابل هر چقدر اخبار عدم توافق و اقدام مشترک منتشر شود، همچون اخباری که روز جمعه از طرف غربی مذاکرات مبنی بر سختگیرانه بودن پیش‌نویس ایران منتشر شد منجر به تحریک دلار شده و قیمت آن را افزایش می‌دهد، روز گذشته هم بلافاصله پس از مخابره این خبر، قیمت دلار تا حدود ۳۰ هزار تومان هم افزایش یافت.

صنایع بانکی از توافقات بهره‌مند می‌شوند

وی ادامه داد: برخی صنایع بورس در بین فعالان بازار به صنایع برجامی معروف است، این صنایع از توافقات سود خوبی می‌برند که از جمله آن می‌توان به صنایع بانکی اشاره کرد که اکنون متأثر از تحریم‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این صنایع از توافقات منتفع شده و زمینه رشد آنها فراهم می‌شود، البته با توجه به اینکه اخبار مثبت منجر به کاهش قیمت دلار می‌شود، واکنش اولیه سهم‌های دلار محور که عمده بازار سرمایه ایران را تشکیل می‌دهد منفی است که البته در کمتر از یک هفته به پایان می‌رسد.

بورس از توافقات منتفع می‌شود

نصر اصفهانی با بیان اینکه بورس بخشی از اقتصاد ایران است که از توافقات منتفع می‌شود، اضافه کرد: صنایع دلار محور بورس ممکن است ابتدا کمی از ارزان شدن دلار آسیب ببینند، البته این صنایع اکنون با دلار نیمایی که نرخ آن حدود ۲۴ هزار تومان است معامله می‌کنند که تغییر قیمت دلار آزاد تأثیری در آن ندارد، بنابراین نه تنها ضرری متوجه صنایع نخواهد بود بلکه از توافقات منتفع هم خواهند شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های بورسی اکنون به اورهال و تعمیرات اساسی نیاز دارند و به دلیل وجود تحریم‌ها نتوانسته‌اند طرح‌های توسعه خود را پیاده‌سازی کنند، همچنین رفع تحریم‌ها منجر به بهبود فروش شرکت‌های صادرات محور خواهد شد و قیمت بسیاری از محصولات همچون اوره، واقعی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مزیت‌های رفع تحریم‌ها بسیار بیشتر از تأثیرات موقتی منفی آن است، البته به دلیل وابستگی بازار به دلار ابتدا با اخبار مثبت از توافقات ممکن است بازار سرمایه واکنش منفی هم نشان دهد که موقتی است.

کد خبر 539846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.