تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

شاید بسیاری از شهرهای جهان مراکز فرهنگی، اقتصادی و خلاقیت بسیار مهمی به شمار رود با این حال، طراحی شهری در آن‌ها به گونه‌ای است که پرورش کودکان به سختی ممکن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کودکان امروز نسل‌های آینده را تشکیل می‌دهند که می‌توانند دنیای پیش رو را متحول کنند. البته زمینه لازم برای شکوفایی و پرورش استعدادهای آن‌ها باید در همین دوران خردسالی فراهم آید چرا که شخصیت اصلی این قشر در همان سال‌های ابتدایی زندگی شکل می‌گیرد. امروزه اغلب شهرهای جهان برای تمام اقشار جامعه غیر از کودکان طراحی شده است به طوری که همگان می‌توانند بیشتر نیازهای خود را در آن تأمین کنند حال آنکه بسیاری از جوامع زیر ۱۲ سال به فضاهای مناسب در نزدیکی محل سکونت خود نیز دسترسی ندارند. در این راستا، چنانچه مدیران شهری سیستم‌های آموزشی مدارس را تا حد زیادی تغییر دهند، حمل و نقل عمومی را بهبود ببخشند، قیمت مسکن را مقرون به صرفه‌تر از قبل کنند و فضاهایی برای شکوفایی استعدادهای کودکان به وجود آورند، آنگاه نه تنها رفاه کودکان بلکه سایر ساکنان شهری را نیز افزایش خواهند داد. در ادامه به معرفی بهترین تدابیری پرداخته می‌شود که در ایجاد شهرهای دوستدار کودک نقش مهمی ایفا می‌کند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

وفور فضاهای سبز و شهربازی‌ها در شهرهای دوستدار کودک

بدیهی است که کودکان در سال‌های ابتدایی زندگی خود بیشتر از هر چیز دیگری به بازی کردن نیاز دارند. چنانچه این قشر آسیب‌پذیر نتوانند به اندازه کافی تحرک جسمی داشته باشند آنگاه تبعات منفی آن به شکل بروز ناهنجاری‌های رفتاری مختلف نظیر خشونت و گوشه‌گیری خود را به تصویر می‌کشد. در این میان، احداث فضاهای سبز و شهر بازی در شهرهای می‌تواند بسیار اثربخش باشد که البته وجود مورد دوم، یعنی شهربازی به مراتب بیشتر از فضاهای سبز حائز اهمیت است.

در این راستا، مدیران مدارس کلان‌شهر نیویورک آمریکا، روزهای پایانی هر هفته درب زمین‌های بازی را به روی دانش‌آموزان باز می‌گذارند که در نتیجه آن، کودکان می‌توانند بدون پرداخت هزینه به بازی و سرگرمی در این فضاها بپردازند.

برنامه ریزان فیلادلفیا، پنجمین شهر بزرگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا نیز تا کنون هزینه زیادی را صرف بازطراحی فضاهای سبز، کتابخانه‌ها و مراکز تفریحی کرده‌اند تا همه ساکنان شهری به ویژه کودکان از مزایای این مکان‌ها با کیفیت بالاتر برخوردار شوند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

بهبود وضعیت موزه‌ها و شهربازی‌های سر پوشیده برای روزهای سرد و بارانی سال

اغلب شهرهای جهان از فضاهای سرگرمی سرپوشیده مانند شهربازی‌ها، موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنری و باغ‌وحش‌های متعدد برخوردار است. چنانچه مدیران شهری وضعیت این فضاهای عمومی و تفریحی را بهبود بخشند می‌توانند در روزهای سرد و بارانی زمستانی نیز زمینه لازم را برای سرگرمی کودکان و سایر افراد فراهم آورند. در نظر گرفتن تخفیف بهای بلیط در مناسبت‌های مختلف سال نیز می‌تواند در جذب هر چه بیشتر این قشر مؤثر واقع شود و تبعات منفی ماندن آن‌ها در خانه را به حداقل برساند. در شهرهایی از جهان که دسترسی به بعضی از مکان‌های تفریحی سرپوشیده، گالری‌های هنر، موزه‌های ملی و سایر موارد مشابه رایگان است، مردم در روزهای سرد که قادر به حضور در فضاهای باز نیستند، بیشترین گرایش را به حضور در این مکان‌ها از خود نشان می‌دهند.

ایجاد برنامه‌ها و کمپ‌های تابستانی برای افزایش هر چه بیشتر فعالیت میان کودکان

بدیهی است که بسیاری از مردم جهان به هنگام تعطیلات و به ویژه در فصل تابستان مراکز شهری را به قصد سکونت چندماهه در حومه‌ها ترک می‌کنند. مدیران می‌توانند برای پیشگیری از وقوع این رویداد که ممکن است پیامدهای منفی زیادی از خود به ویژه در اقتصاد شهرها به جای بگذارد، برنامه‌های ویژه‌ای برای تابستان طراحی کنند و حتی به ایجاد کمپ‌های تابستانی در مناطق مختلف شهری بپردازند.

مدیران سان‌فرانسیسکو، چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا در آمریکا، طی چند سال اخیر تمام تلاش خود را برای گسترش برنامه‌ها و سرگرمی‌های تابستانی به کار گرفته‌اند تا از مهاجرت کوتاه مدت همشهریان خود به ویژه جوانان در تعطیلات خودداری به عمل آورند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

کاهش هزینه‌های مسکن و ایجاد خانه‌هایی با امکانات بیشتر

شواهد نشان می‌دهد که مردم در اغلب شهرهای جهان با بحران مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند که افزایش قابل توجه جمعیت شهرنشینی نیز این مشکل را شدت بخشیده است. بی‌خانمانی نیز به وقوع مشکلات عدیده‌ای میان شهرنشینان منجر شده و رفاه را نه تنها از افراد بدون مسکن بلکه از سایر مردم نیز به دلایل مختلف سلب کرده است. البته اخیراً در بسیاری از نقاط دنیا، مدیران در تلاش بوده‌اند از طریق ارائه نوآوری‌های مختلف هزینه مسکن را نه تنها برای ساکنان بلکه برای مهاجرانی که قصد سکونت دائمی در شهرهای آن‌ها دارند، کاهش دهند. بدون شک، حل مشکل مسکن خانواده‌ها می‌تواند رفاه کودکان را نیز در پی داشته باشد و از آن‌ها افرادی با نشاط بیشتر نسبت به گذشته بسازد.

در این راستا، مدیران شهرهای آستین و سیاتل در ایالات متحده آمریکا و تورنتوی کانادا قوانین ویژه و جدیدی را برای توسعه‌های جدید اعمال کرده‌اند که تحویل خانه‌های مقرون به صرفه به مردم در اولویت این دستورالعمل‌ها قرار دارد.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

نزدیکی خانه‌های مسکونی به خدمات و مکان‌های عمومی

بدیهی است که هر چه مردم و به ویژه قشرهای آسیب‌پذیری نظیر کودکان و سالمندان به امکانات عمومی بیشتری در نزدیکی محل زندگی خود برخوردار باشند، رفاه به مراتب بیشتری را نیز در زندگی روزمره خود احساس خواهند کرد. به عنوان مثال، در بسیاری از شهرهای جهان، مسافت بین منازل شخصی و مکان‌های عمومی بسیار زیاد است و به همین دلیل، کودکان بدون حضور دیگری در کنار خود قادر نیستند کوچک‌ترین نیازهای خود را نیز برطرف نمایند. در چنین شرایطی، تردد وسایل نقلیه موتوری نیز در معابر شهری به وفور انجام می‌شود چرا که مردم اغلب باید مسافت‌هایی طولانی را برای رفع نیازهای خود بپیمایند.

در شهرهایی نظیر پاریس، پایتخت فرانسه قرار است مناطقی خودکفا به وجود آید که در آن‌ها، ساکنان هر منطقه تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به تمام خدمات شهری دسترسی پیدا کنند ضمن اینکه تردد خودروها در معابر این شهرک‌ها ممنوع است. بدون شک در چنین شهرهایی، کودکان احساس رفاه بیشتری را تجربه خواهند کرد چرا که امینت خیابان‌ها از یک سو و نزدیکی امکانات عمومی از سوی دیگر، حس استقلال را در آن‌ها تقویت می‌کند و این نسل آینده‌ساز را به انجام امور شخصی خود در بیرون از منزل سوق می‌دهد.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

کد خبر 539823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.