بورس امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل به کف استاتیک واکنش نشان داده و احتمال شروع روند صعودی وجود دارد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

بورس امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتبورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش پنج هزار و ۳۳۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش چهار هزار و ۶۵۲ واحدی در سطح ۳۶۲ هزار و ۹۰۸ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۴ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۲۷ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتفرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۰۰ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰ هزار و ۳۱۶ و ۱۴ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۲۸۵ و یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون برگه سهم بود.

بورس امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتتحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص کل به کف استاتیک واکنش نشان داده و احتمال شروع روند صعودی وجود دارد.

اخبار بازار

رئیس سازمان بورس: به دنبال افزایش معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی هستیم

عشقی: قطعاً در بودجه برای صنایع بورسی قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم داشت. ما هم به شدت پیگیر هستیم حتی امتیازاتی بگیریم یکی از پیشنهادات اصلی سازمان بورس، کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی است. به عنوان مثال، حداقل ۵ درصد بیشتر معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی بگیریم، در حال حاضر نرخ تسعیر ارز دارایی‌های بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است و باید این عدد به نرخ نیما نزدیک شود. زیرا بانک‌ها برای سودی که شناسایی نکردند، نباید مالیات بدهند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اتفاقات اخیر ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: مشخصاً در خصوص نحوه اجرای آن ناهماهنگی پیش آمد که مشکل هم اکنون حل شده و نحوه اجرای آن به نحوی است که در نهایت هم مصرف‌کننده و هم سهامداران سود خواهند برد و تولید کنندگان هم می‌توانند نفسی بکشند و در نهایت به افزایش تولید منجر خواهد شد و تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار خواهد بود.

ترمز نرخ سود بین بانکی به سختی کشیده شد

بورس امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتآخرین نرخ سود بازار بین بانکی با کاهش جزئی ۰.۰۳ درصدی، ۲۱.۰۶ درصد اعلام شد.

دو فرضیه و البته ادعایی که رد شد شامل رشد بورس دلیل تورم است و کنترل تورم با افزایش نرخ بهره بوده است.

اکنون وضعیت سقوط ادامه دار ۱۷ ماهه بورس، رسیدن دلار به ۳۰ هزار تومان، و افزایش نرخ سود بین بانکی به ۲۱ درصد، گویای غلط بودن دو فرضیه فوق است. با افزایش نرخ بهره تورم کنترل نشد که هیچ، اثرات مخربی بر وضعیت نقدینگی اقتصاد کشور و تراز بانک‌ها خواهد داشت، در این مدت تورم کنترل نشد که هیچ، سرمایه مردم در بازار سرمایه سوخت شد و بیشترین فشار در چنین شرایط تورمی به سهامداران وارد شد.

اخبار شرکت‌ها

شبصیر: تغییرات قیمت هر تن ABS جنوب شرق آسیا

ای بی اس گرید نچرال محصول تولیدی شبصیر است که در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ در کف قیمتی ۱،۱۱۵ دلار معامله شده است. روند صعودی در نمودار قیمت این محصول از تیر ۹۹ آغاز شده است و تا آخر سال ادامه داشته است. ABS بعد از ثبت قله دو هزار و ۶۴۰ دلار در فروردین امسال تا محدوده قیمتی ۲،۲۵۱ دلار اصلاح داشته است و بعد از نوسانات چند هفته اخیر قیمت دو هزار و ۲۴۰ دلار را ثبت می‌کند. اکریلونیتریل- بوتادین- استایرن محصول تولیدی شبصیر و پتروشیمی تبریز است.

شگویا: تغییرات قیمتی محصولات

شاخص قیمت پلی اتیلن ترفتالات شگویا که بیانگر PET فروخته شده شرکت است، در نیمه دوم سال گذشته روند صعودی گرفته و در هفته‌های اخیر دارای نوسانات جزئی است. قیمت محصول گرید بطری خلیج فارس در حال حاضر به بالای هزار و ۳۰۰ دلار رسیده و در هفته اخیر در محدوده هزار و ۳۱۷ دلار معامله شد. گرید نساجی محصول پت فوب خلیج فارس نیز پس از صعود به ارقام بالای هزار و ۱۰۰ دلار، در قیمت هزار و ۱۳۴ دلار معامله شده است.

تماوند: نمایشگاه کیش اینوکس با حضور بسیاری از شرکت‌های بورسی و فعالان بازار سرمایه در نمایشگاه بین‌المللی کیش در حال برگزاری است، در طول این نمایشگاه نشست‌های خبری بسیاری در خصوص عملکرد و روند شرکت‌ها برگزاری می‌شود، در همین راستا امروز نشست خبری مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند با اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت الله انصاری، مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند در نشستی که در خصوص این مجموعه در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس برگزار شد گفت: این مجموعه با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تأسیس شد، مجوزها در حوزه‌های مختلف اخذ شد و در حدود یکسال و ۹ ماه توانستیم در بین ۱۰ تأمین سرمایه در حال حاضر، به جایگاه مناسبی دست پیدا کنیم، تأمین مالی این مجموعه از طریق انتشار ابزارهای مالی که در بازار تعریف شده و انواع اوراق بدهی که سازمان مجوز آن را می‌دهد امکان پذیر است.

وی افزود: در اصل می‌توان گفت، تأمین سرمایه در بازار از طریق ابزار و انتشار اوراق بدهی و سرمایه گذاری انواع سرمایه گذاران در این ابزارها انجام می‌شود. اقتصاد تأمین مالی مبتنی بر بانک است و روند تأمین مالی در حال حاضر بیشتر بانک پایه است تا بازار پایه، اما رویکرد در چند سال اخیر به نوعی به سمت بازار محور نیز تغییر کرده است.

مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند گفت: رویکرد کلی این است که نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش پیدا کند، امسال تأمین مالی از بازار سرمایه کمتر از ده درصد است اما توسعه هر چه بیشتر می‌تواند به افزایش سهم تأمین مالی از بازار سرمایه کمک کند. در سال‌های آتی حضور تأمین سرمایه‌های بیشتر در اقتصاد زمینه‌های نقش مؤثر تأمین مالی بر بازار سرمایه را ایجاد کند.

انصاری افزود: در حوزه مدیریت دارایی در صندوق سرمایه گذاری سپید دماوند نیز با رصدی که در این مدت از منابع داشتیم باید گفت، رشد قابل توجهی بوده و از فروردین ماه تا کنون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابعی است که در صندوق سرمایه گذاری دماوند جذب شده و سرعت رشد جذب منابع نسبت به موارد مشابه رتبه ایست که قابل ملاحظه است.

وی همچنین ادامه داد: در دیگر کشورها نیز همانند کشور ما بازار سرمایه مکانی برای تأمین مالی شرکت‌ها است همچنین شهرداری‌ها نیز از این روش استفاده می‌کنند در همین راستا تأمین مالی دولت از بازار نیز معمول است. بدیهی است که استقراض باعث افزایش پایه پولی می‌شود و بانک مرکزی علاقمند به کنترل تورم است.

مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند گفت: بازار سرمایه را صرفاً به تأمین مالی شرکت‌ها اختصاص دادن، معقول نیست و با توجه به الزام سازمان بورس باید تأمین سرمایه‌ها تا سال ۱۴۰۱ به سرمایه هزار میلیارد تومان برسند، بر همین اساس تأمین سرمایه دماوند نیز افزایش سرمایه‌ای را مد نظر دارد.

در این نشست مدیرعامل تأمین سرمایه دماوند اخبار خوشی نیز برای سهامداران داشت از جمله پذیره‌نویسی صندوق مختلط قابل معامله گنبد مینا دماوند به عنوان چهارمین صندوق شرکت که در اواخر آذرماه انجام خواهد شد، با پذیره نویسی این صندوق به دارایی‌های تحت مدیریت تأمین سرمایه افزوده شده و از طرفی با افزایش دریافت کارمزد، درآمدهای شرکت نیز افزایش می‌یابد، صندوق سپید دماوند در حال دریافت افزایش سقف به ۱۰ هزار میلیارد تومان است که تمام اقدامات آن انجام شده و منتظر اخذ مجوز از سازمان هستیم و افزایش انتشار اوراق منجر به افزایش نرخ بهره می‌شود زیرا قیمت نرخ اوراق افزایش پیدا می‌کند و بقیه متغیرها متناسب با آن تغییر پیدا می‌کنند.

کد خبر 539714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.