از  گنجینه‌های مشرق زمین تا نماد سرو

سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ویژه برنامه‌های خود را در دومین دهه از ماه آذر را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پشت سر گذاشتن «هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار»، «بیست‌وپنجم آبان، روز ایثار و حماسه مردم اصفهان» و همچنین «نکوداشت هفته اصفهان»، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تداوم برنامه‌های خود در ماه آذر، برنامه‌های «گنجینه‌های مشرق زمین در چین»، «کاشتِ سرو مشارکت در بوستان شهدای مدافع حرم» و «همراه با معلولان بر بال فرشتگان» را برگزار کرد.

"گنجینه‌های مشرق زمین" در چین

نمایشگاهی از آثار نگارگری ایران، متعلق به گنجینه‌های موزه ملی ملک، موزه هنرهای معاصر اصفهان و موزه رضا عباسی بعدازظهر جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ برابر با سوم دسامبر ۲۰۲۱ در موزه هنرهای کلکسیون شانگهای افتتاح شد.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اعلام این خبر، گفت: یکی از پویاترین وجوه فرهنگی جوامع در هر دوره‌ای، هنر آن ملت است، هنری که برآمده از فرهنگ، زیست، ادبیات، آداب و رسوم اجتماعی بوده که در پناه زیبایی شناسی، به نمونه‌ای نادر، گویا و نسخه‌ای تاریخی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نام نمایشگاهی که در شانگهای چین افتتاح می‌شود "گنجینه‌های مشرق زمین" است و به نگارگری ایران می‌پردازد، افزود: نگارگری ایرانی، در خط و ربط شکل و مفهوم، و در کاربست و کارگاه، بی شباهت به نگاره‌های چینی نیست. این همانندی، بی آنکه هویت را مخدوش کند، پیوندی انسانی و تاریخی می‌سازد میان چندین نسل از چندین هزاره. اینگونه است که زبان هنر، بی مرز و بی ادعا، با هر مخاطبی به گفت و شنود می‌نشیند. اثر هنری را باید نوشید و نیوشید. اصوات، در لابه لای فرم‌ها، نوایی نو بر گوش و جان مخاطب می‌نشاند.

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه که با توجه به رعایت مقتضیات دوران کرونا برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از تصاویر آثار نگارگری ایرانی از چهار موزه، انتخاب و در چین به تماشا در می‌آید.

تمیزی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه بر عهده بنیاد هنری بردبار و موزه هنرهای کلکسیون شانگهای بوده که از سوم دسامبر ۲۰۲۱ برابرا با ۱۲ آذر ۱۴۰۰ افتتاح شده و تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ برابر با هشتم اسفند ۱۴۰۰ در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای برپا خواهد بود.

همراه با معلولان بر بال فرشتگان

به مناسبت روز جهانی معلولان، در ویژه برنامه بر بال فرشتگان از اعضای جامعه معلولان در فضایی شاد و مهیج با اهدای جوایز تجلیل به عمل آمد.

هاجر ابراهیمی مسئول باغ بانوان پردیس اظهار کرد: طبق جلساتی که با جامعه معلولان صورت گرفت، برنامه "بر بال فرشتگان" برنامه ریزی و اطلاع‌رسانی‌ها به نحوی انجام شد که اعضای جامعه معلولان و عموم جامعه بتوانند در این برنامه شرکت کنند.

مرضیه سادات معتمدی رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان اصفهان با اشاره به ارتقای سطح روحیه معلولان در برنامه "بربال فرشتگان" گفت: بیش‌ترین مشکل اعضای انجمن معلولان دوری از اجتماع است که با کمک شهرداری برای اجرای ویژه برنامه‌ها و جشن‌ها در مکان‌هایی همچون باغ بانوان ها می‌توانیم فضایی ایجاد کنیم تا اعضا بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند.

در ادامه نفیسه گلشیرازی رئیس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به بیان کلیات این برنامه پرداخت و افزود: طبق پیشنهادی که از سوی اداره تفریحی به هیئت مدیره جامعه معلولان داده شد، برنامه بر بال فرشتگان در قالب یک برنامه مفرح با برگزاری مسابقه‌های مختلف در ایستگاه‌های بازی متنوع در باغ بانوان پردیس به دلیل مسطح بودن این باغ برگزار شد.

در ادامه محمد مهدی کاظمی مدیر فرهنگسرای شریعت و عضو افتخاری جامعه معلولان اصفهان ضمن تبریک و گرامیداشت روز جهانی معلولان تصریح کرد: طبق رویکرد اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار که رویکردی عدالت محور است، امیدوارم معلولان عزیز نیز بتوانند در طول سال از خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی به نحو مطلوب بهره مند شوند.

همچنین سید محمد منصوری مشاور استاندار در امور معلولان و نایب رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان اصفهان با اشاره به حمایت‌های شهرداری تصریح کرد: شهرداری یکی از دستگاه‌هایی بوده که بیشتر از دیگران ما را حمایت و همراهی کرده‌اند که براساس صحبت‌هایی که با اداره تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان صورت گرفته، مبنا بر این قرار داده شد تا چنین برنامه‌هایی، به صورت فصلی برگزار شود.

کاشتِ سرو مشارکت در بوستان شهدای مدافع حرم

همزمان با روز جهانی داوطلبی در ۱۴ آذرماه، از سروِ روان ساخته دست مرتضی نعمت الهی، پیکره ساز صاحب سبک اصفهانی در بوستان شهدای مدافع حرم رونمایی می‌شود.

رئیس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اعلام این خبر، گفت: مردم اصفهان از دیرباز در امور خیر و فعالیت‌های داوطلبانه پیشتاز بوده‌اند، به طوری که اصفهان را شهر خیرین نیز می‌نامند.

به گفته ژاله کرمانی این موضوع در تأسیس سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌های مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مراکز قرآنی، انجمن‌های حمایت از بیماری‌ها و بسیاری از دیگر انجمن‌ها که به عنوان مراکز و تشکل‌های فرهنگی اجتماعی و مردمی هستند و هر کدام در امور خیر و فعالیت‌های داوطلبانه فعالیت‌های مستمری داشته‌اند، به خوبی قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: در همین راستا همزمان با روزجهانی داوطلبی (مصادف با ۱۴ آذرماه / ۵ دسامبر)، مدیریت شهری با توجه به سابقه دیرینه اصفهانی‌ها در تأسیس تشکل‌های مردمی، قصد دارد تا با حضور جمعی از مسئولان استانی از پیکره "سرو مشارکت" رونمایی کند.

وی در تشریح ویژگی‌های سروِ مشارکت، گفت: درخت سرو از جمله درخت‌های ایرانی است که به ثبت ملی رسیده و مختصات بصری و معنایی آن، حکایت از همبستگی و اتحاد دارد که به وسیله فلزهایی که در این اثر گره خورده، شکل گرفته است به همین خاطر، این مجسمه با تمثال سرو طراحی شده تا نمادی باشد از استقامت و درهم تنیدگی دست‌هایی که می‌سازند و مشارکت می‌کنند.

کرمانی در خصوص پیوند با مفاهیمی که این اثر به ذهن مخاطب متبادر می‌کند، ادامه داد: مفهوم سرو به عنوان نماد آزادگی، پایداری و زندگی توصیف می‌شود و فعالیت‌های مردم اصفهان در امور داوطلبانه و خیریه نیز اهدا زندگی به همنوعان خودشان است، به همین خاطر، اثر استاد نعمت الهی برای این امر مهم انتخاب شده است.

آئین رونمایی از سروِ مشارکت، ساخته استاد مرتضی نعمت الهی همزمان با روز جهانی داوطلب، ۱۴ آذرماه در بوستان شهدای مدافع حرم منطقه ۱۱، ساعت ۱۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 539669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.