رویای حذف ۵ ساله معضل پسماندهای شهری/ گام‌های معلق طرح" کاپ"

کاهش تولید پسماند و مدیریت آن از شعارهای همیشگی محیط زیستی مدیران شهری تهران است، کم کاری‌ها در خصوص مدیریت پسماند در این سال‌ها موجب بروز پدیده‌های اجتماعی نظیر زباله‌گردی شده است، مسئله‌ای که هرچند مدیران شهری قائل به کاهش آن هستند اما شواهد میدانی کارشناسان و پژوهشگران خلاف آن را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری گذشته تهران با دو برنامه برای کاهش پسماند روبه‌رو بود، اولین آن طرح کاپ بود. طرحی با شش گام که گام نخست آن، تغییر در فرم ذخیره‌سازی در مخازن و تاکید بر سپردن مسئولیت به تولید کنندگان زباله است. گام دیگر تغییر سیستم حمل‌ونقل زباله و ایجاد ایستگاه‌های میانی برای کاهش ورودی زباله‌ها به مراکز دفن و گام‌های دیگر آن توسعه زیرساخت فرهنگی، هوشمندسازی و استقرار دستگاه‌های آر.وی. ام است و گام بعدی استفاده بهینه پسماند در خروجی مانند تبدیل آن به کود کمپوست است.

طرح کاپ مدتی به صورت پایلوت در چند منطقه اجرا شد و لایحه طرح جامع مدیریت پسماند که چشم‌اندازی ۲۰ ساله دارد و به گفته مدیران شهری، طرح کاپ تنها برش کوتاهی از طرح مدیریت جامع پسماند است، در دوره گذشته مدیریت شهری مصوب شد. انتقادات به برنامه‌های پسماندی شهرداری تهران اما زیاد است، بسیاری از کم نشدن زباله‌ها بعد از اجرای پایلوت در چند منطقه می‌گویند و بسیاری دیگر معتقدند اگر طرح کاپ، طرح موفقی است چرا تنها در چند منطقه اجرا شده است، تصاویر انبوه زباله‌هایی که در مناطق فاقد سطل مکانیزه دست به دست می‌شود، از دیگر انتقادات به طرحی است که به نظر هنوز زیرساخت‌هایش در شهر ایجاد نشده است.

صدرالدین علیپور مدیرعامل وقت سازمان پسماند در زمان اجرایی شدن طرح کاپ در خصوص جزئیات آن به رسانه‌ها توضیح داده بود که گام نخست طرح کاپ مخازن است، گام‌های بعدی ایستگاه میانی و سیستم حمل‌ونقل و پسماند حجیم و الکترونیکی است، در حالی در تمام طرح‌های مدیریت پسماند در دنیا موضوع در نهایت باید به کاهش دفن ختم شود.

او گفته بود که در بخش تولید زباله شهرداری‌ها نقشی ندارند و تنها می‌توانند در حوزه دفن تأثیرگذار باشند. همچنین در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در بحث پسماند ساختمانی نیز شهرداری به بازیافت ۵۰ درصدی این پسماندها رسیده است. از ۲۳ هزار تن پسماند که اکنون به آبعلی می‌آید ۱۱ هزار تن با مشارکت بخش خصوصی بازیافت و به شن و ماسه تبدیل می‌شود.

با وجود این اقدامات باید دید امروز چه میزان زباله در مرکز دفن آرادکوه تهران دفن می‌شود؟ آمارهای منتشر شده از سوی شهرداری نشان می‌دهد میزان زباله ورودی به آرادکوه به پنج هزار و ۳۰۰ تن رسیده است، در شهرداری زمانی حدود پنج تا شش هزار تن زباله دفن می‌شد، اما اکنون میزان دفن به سه هزار تن رسیده، یعنی تقریباً نصف شده است.

غایت و هدف نهایی مدیران حوزه پسماند در شهرداری تهران اما جمع شدن مخازن و سطل‌های مکانیزه و انتقال به آن درون ساختمان‌ها است که این مسئله نیازمند مشارکت مردم است؛ اقدامی که نیاز به آموزش دارد. حدود ۱۵ سال مردم به مخازن رو بازی که هر زمانی می‌شود زباله درون آن ریخت عادت کرده‌اند در حالی که این مسئله دقیقاً مغایر با بحث تفکیک است.

تاکنون ۱۰ هزار ساختمان اداری و تجاری به سیستم تفکیک مجهز شده است و به گفته مسئولان شهری شهرک‌ها و ساختمان‌های منطقه نیز رفته رفته به این لیست افزوده می‌شوند.

اپلیکیشن‌ها و نقش آن‌ها در جمع‌آوری زباله در شهر تهران که اتفاقاً در یکی از گام‌های طرح کاپ به حضور آن‌ها نیز اشاره شده است، یکی دیگر از ابزارهای کاهش دفن است؛ اپ‌ها روزانه به طور میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ تن پسماند خشک جمع‌آوری می‌کنند.

مدیران شهری جدید هم با وجود نگرانی‌ها، با این طرح همراه هستند. در این رابطه جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای برنامه‌ریزی در حوزه‌های خدمات شهری از جمله پسماند در حرکت فکر می‌کنیم و متوقف نمی‌شویم و بعد کارها را آغاز کنیم، می‌گوید: ما متناسب با تفکرمان سرعتمان را هم زیاد می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در موضوع پسماند طرح جامعی مصوب شده که هرچه سریع‌تر روش‌های اجرایی آن را تدوین می‌کنیم این طرح، ۲۰ ساله و جامع است از این رو مصوبات اجرایی آن را متناسب با معضلاتی که در این حوزه در شهر وجود دارد، انجام خواهیم داد.

معاون شهردار تهران خاطرنشان می‌کند: برخی از برنامه‌ها ممکن است اگر پنج سال دیگر هم اجرا شود، مشکلی برای شهر ایجاد نکند و دغدغه امروز شهر نیز نباشد، بنابراین محورهای این افق ۲۰ ساله باید تعریف شود در این راستا تلاش می‌کنیم با اولویت‌بندی در پایان این دوره از مدیریت شهری معضلی تحت عنوان پسماند نداشته باشیم.

بهرامی در خصوص اینکه آیا رؤیای نبود معضل پسماند در تهران واقعی می‌شود، می‌گوید: تمام زیرساخت‌های آن وجود دارد، علم و مدیرانش هستند، مردم فهیم هم که پای کار هستند، بنابراین دیگر رفع این مشکل کاری ندارد؛ ما اگر بدانیم که مردم قرار است یک کاری را انجام بدهند و مردم هم بدانند ما یک تکلیفی داریم که می‌خواهیم انجام بدهیم و باید کنار هم باشیم حتماً می‌شود این کار را انجام داد.

وی در خصوص مخالفت‌هایی که در خصوص طرح کاپ وجود دارد توضیح می‌دهد: هنوز ۱۰ درصد طرح کاپ هم اجرا نشده است همچنین طرح جامعی که مصوب شده است، یک طرح جامع مفصل تحقیق شده بر اساس تجربیات کشورهای موفق بوده است که هم بومی‌سازی کردند و هم آن تجربیات را گرفتند. اگر نیاز باشد که به مردم توضیح بدهیم، حتماً از طریق رسانه‌ها اطلاع می‌دهیم که مردم بدانند. کم‌کاری‌های ادوار گذشته تبدیل به معضل شده است. ما باید سرعت کارمان را بالا ببریم تا بتوانیم این معضلات را رفع کنیم.

به گزارش ایمنا، زمانی افتخار شهرداری تهران این بود که ۹ هزار تُن پسماند به آرادکوه منتقل و دفن می‌کند درحالی‌که امروز افتخار شهرداری تهران کاهش دفن و کاهش پسماند است. موضوع و مسئله پسماند در تهران مانند ترافیک است، هرچند که ما مترو و اتوبوس می‌سازیم، اما ترافیک هنوز وجود دارد و تهران هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا توسعه ادامه دارد.

کد خبر 539655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.