ریل‌گذاری لغو تحریم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ریل‌گذاری لغو تحریم» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: جدیدترین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ که از دوشنبه هفته گذشته با هدف لغو تحریم‌ها در هتل «کوبورگ» وین آغاز شده بود، روز گذشته در حالی به پایان رسید که بسته پیشنهادی ایران شامل دو سند درباره «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای ایران» روی میز مذاکرات قرار گرفت. پیشنهاداتی که با درخواست مهلت هیأت‌های مشارکت کننده برای بررسی بیشتر در پایتخت‌ها رو به رو شد. به این ترتیب، به خواست مقامات دیپلماتیک ۱+۴ قرار شد تا مذاکرات بعد از وقفه‌ای کوتاه، این هفته و پس از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان از سر گرفته شود. «انریکه مو را»، مسئول اروپایی هماهنگ کننده برجام با اعلام اینکه ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشنگتن متعهد به شرایط هستند، این دوره از مذاکرات را واقع‌بینانه خواند و افزود که پیش نویس‌های مختلفی در جریان مذاکرات وین با ایران مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
وی همچنین با تأکید بر اینکه مذاکرات ثمر بخشی با هیأت مذاکره کننده جدید ایرانی صورت گرفته است، خبر داد که هیأت‌های مذاکره کننده، روز چهارشنبه یا پنجشنبه برای ادامه مذاکرات به وین بازخواهند گشت. «وانگ کوان»، نماینده چین در مذاکرات وین هم از آغاز دوباره مذاکرات وین در اواسط این هفته خبر داد. تأکید مو را بر آغاز زودهنگام مذاکرات در این هفته در حالی است که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در خلال سفر به کشورهای منطقه مدعی شده این دوره از مذاکرات در وین موفقیت‌آمیز نبوده و احتمالاً دور بعدی با تأخیر آغاز می‌شود.

ریل‌گذاری لغو تحریم

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدیران دوتابعیتی حذف شوند» به بررسی حضور میدان دو تابعیتی پرداخت و نوشت: «باید احراز شود که آن فردی که قرار است به عنوان گزینه پیشنهادی برای شغل حساس در نظر گرفته شود؛ خود یا همسر و فرزندش دو یا چند تابعیتی نباشند» قانون جدید مجلس همین موضوع بود. لزوم برکناری مدیران دو تابعیتی پرونده‌ای است که نمایندگان مجلس اصرار زیادی به اجرای آن دارند. روز گذشته عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: قانون منع بکارگیری دو تابعیتی‌ها باید جدی گرفته شود و اگر مدیر دو تابعیتی از دولت قبل در بدنه دولت و شرکت‌های زیر تابعه باقی مانده باید برکنار شود. حجت‌الاسلام علی‌رضا سلیمی با اشاره به قانون منع بکارگیری مدیران دو تابعیتی‌ها، اظهار کرد: قانون باید اجرا شود و تاکید قانون این است که دو تابعیتی‌ها نمی‌توانند درمسئولیت‌های حساس سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مسئولیتی داشته باشند. وی افزود: مدیران دو تابعیتی برای پیشبرد امور دل نمی‌سوزانند و از همه توان خود برای پیش‌برد مجموعه استفاده نمی‌کنند و حتی ممکن است تحت تأثیر افراد نااهل قرار بگیرند و به‌دلیل حضور خیشاوندانشان در خارج از کشور ممکن است اطلاعات محرمانه سیاسی، اقتصادی و… به بیرون از کشور درز پیدا کند.

ریل‌گذاری لغو تحریم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران ۲ پیشنهاد جدی داد، اروپا مهلت خواست‌» به بررسی روز پایانی مذاکرات وین پرداخت و نوشت: هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ دیروز در حالی به پایان رسید که طرف‌های اروپایی به عنوان پیاده‌نظام آمریکا در مذاکرات، بسته‌های پیشنهادی ایران را برای مشورت به پایتخت‌های‌شان بردند تا با خرید زمان، نظر متحدان عبری- عربی را نیز در این زمینه جویا شوند. بهانه مقامات امریکایی و اروپایی به جدی نبودن هیئت ایرانی در وین هم، حسن نیت طرف غربی برای رسیدن به توافق احتمالی را زیر سوال برده است. در شرایطی که گفته می‌شد هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در وین ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تنها پس از پنج روز به پایان رسید و نشست کمیسیون مشترک برجام عصر دیروز به درخواست اروپایی‌ها برگزار شد و طرفین برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌ها بازگشتند. خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» دیروز در رشته توئیتی ضمن بیان اینکه برگزاری کمیسیون مشترک برجام و پس از آن بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌های‌شان تأیید شده، گفت که این امیدواری وجود دارد که گفتگوها اوایل هفته آینده ادامه پیدا کند. این خبرنگار اعلام کرد: «حس اولیه این است که گفتگوهای ایران هنوز هم بسیار دشوار است و اکنون برخی از تیم‌ها تمایل به مشورت با پایتخت‌های خود در خصوص بهترین راه پیش رو دارند». منابع خبری روز جمعه اعلام کردند که هیئت‌های اروپایی پس از پایان یافتن تنها دو جلسه کارشناسی روی پیشنهاد ایران، درخواست بازگشت به پایتخت‌های خود را مطرح کرده‌اند.

ریل‌گذاری لغو تحریم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام شهیدان به مسئولین و مردم / اتحاد و احساس مسئولیت بیشتر» نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار، مقاومت و حضور همه‌جانبه در دفاع از کشور و تعداد بالای خانواده‌های دارای چند شهید را از خصوصیات کم‌نظیر استان ایلام برشمردند و گفتند: ایلام در دوران دفاع مقدس مانند یک دژ مستحکم بود و با وجود آنکه در برهه‌هایی برخی از مناطق آن به دست دشمن افتاد، اما مانند کوه، ایستادگی کرد.
رهبر انقلاب، شهادت چندین ورزشکار و تماشاچی ایلامی بر اثر بمباران مسابقه فوتبال در ۲۳ بهمن ۶۵ را یادآور مظلومیت شهدای ورزشکار خواندند و با بیان اینکه صدام این جنایات را به پشتوانه مدعیان جهانی حقوق بشر انجام می‌داد، افزودند: نویسندگان و هنرمندان، این بیان حقایق را در ابعاد جهانی معرفی، و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا کنند.
ایشان با اشاره به روحیه استقامت مردم ایلام و ترک نکردن خانه و شهر خود با وجود بمباران‌های شدید گفتند: فشار جنگ نتوانست مانع بروز استعدادهای این مردم شود و در زیر همین بمباران‌ها جوان نخبه و نابغه‌ای همچون شهید رضایی‌نژاد تربیت شد که دشمن وقتی او را مایه ترقی و تعالی کشور دید، در مقابل چشم همسر و دختر خردسالش، او را شهید کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای موضوع شهید و شهادت را متفاوت از قربانیان جنگ‌های مرسوم در دنیا دانستند و بیان داشتند: شهید و رزمنده در راه خدا علاوه بر دفاعِ ارزشمند از مرزهای جغرافیایی، از مرزهای مهم معنوی یعنی مرزهای عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویت نیز دفاع می‌کند و با پایبندی صادقانه به عهد خود با پروردگار، جانش را با خداوند معامله می‌کند.

ریل‌گذاری لغو تحریم

کد خبر 539599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.