امروز کیهان شاهد خورشیدگرفتگی کلی خواهد بود

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امروز خورشیدگرفتگی کامل از قطب جنوب، جنوب استرالیا، جنوب آفریقا، جنوب آمریکای جنوبی، جنوب اقیانوس آرام، جنوب اقیانوس اطلس و جنوب اقیانوس هند قابل مشاهده است.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شنبه _۱۳ آذرماه ۱۴۰۰_ ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند و خورشیدگرفتگی کامل از قطب جنوب، جنوب استرالیا، جنوب آفریقا، جنوب آمریکای جنوبی، جنوب اقیانوس آرام، جنوب اقیانوس اطلس و جنوب اقیانوس هند قابل مشاهده است، متأسفانه این پدیده جذاب از کشور ما قابل رصد نیست. کسوف بین ساعت ۰۸:۵۹ تا ۱۳:۰۶ رخ می‌دهد و اوج آن نیز ساعت ۱۱:۰۳ است.

وی افزود: خورشیدگرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، ماه و زمین در یک خط مستقیم قرار بگیرند؛ به طوری که ماه از بین زمین و خورشید عبور کند و مانع از رسیدن نور به زمین شود. هر بار که ماه به دور زمین می‌چرخد، هنگام عبور از فاز ماه نو در آسمان به خورشید نزدیک می‌شود. کسوف کلی هنگامی رخ می‌دهد که اندازه ظاهری ماه از دید زمینی‌ها اندکی بزرگ‌تر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود و کل قرص خورشید توسط ماه پوشانده شود. پدیده خورشید گرفتگی هیچ‌گاه از کل دنیا قابل مشاهده نیست، ماه بسیار کوچک‌تر از زمین است و سایه‌ای که روی زمین ایجاد می‌کند هرگز بیشتر از چند صد کیلومتر نیست.

ابر ماه نو

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: شنبه ساعت ۱۱:۱۴ ماه از نزدیک خورشید عبور می‌کند. یگانه قمر سیاره ما در حرکت خود به دور زمین هر چهار هفته یک بار مسیر خود را کامل می‌کند؛ در نتیجه فازهای آن از ماه نو، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر می‌کند و هر ۲۹ و نیم روز یک بار باز به ماه نو بر می‌گردد. همچنین، ماه هر شب حدود ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و هر روز تقریباً یک ساعت دیرتر طلوع و غروب می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که ماه نو اتفاق می‌افتد، زمین، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند و ماه در وسط واقع شده است. در این وضعیت نمی‌توان آن را در آسمان رصد کرد؛ زیرا سمتی از ماه که توسط خورشید روشن می‌شود برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست. ماه طی روزهای آینده در اواخر بعدازظهر به صورت هلال باریک که کمی بعد از خورشید غروب می‌کند نمایان می‌شود.

فخرایی فرد اظهار کرد: در لحظه مقارنه ماه و خورشید، ماه از فاصله ۵۸ درجه قوسی خورشید در صورت فلکی مارافسای عبور می‌کند. امشب ماه در موقعیت حضیض زمینی نیز قرار دارد به همین دلیل ماه نو ابر ماه نو خوانده می‌شود. در واقع شنبه شب ماه به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین می‌رسد؛ در این وضعیت ماه از فاصله ۳۵۶ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و در قطر زاویه‌ای ۳۳.۴۷ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. فاصله ماه از زمین یکسان نیست، چون مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و مسیری بیضی شکل را در آسمان طی می‌کند. از مختصات رصدخانه لارستان، ساعت طلوع و غروب ماه به ترتیب ۰۶:۲۱ و ۱۷:۰۶ است.

کد خبر 539594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.